خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبرداد:

ثبت اهر به عنوان شهر ملی وّرنی

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۱۶۵

مدیرکل‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از انجام اقدامات لازم برای ثبت اهر به عنوان شهر ملی صنایع ‌دستی در تولید وَرنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حمزه‌زاده در جلسه کارگروه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر با اشاره به اینکه از برنامه های مهم وزارت میراث فرهنگی، انتخاب شهرهای ملی صنایع دستی است، افزود: با توجه به ظرفیت ورنی بافی در شهرستان اهر، پرونده «اهر شهر ملی ورنی» توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آماده و جهت بررسی های تخصصی به وزارت ارسال شده است.

وی اظهار داشت: در این پرونده مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی شهرستان الزامی است تا بتوانیم اهمیت این امر را در کشور به اثبات برسانیم که با درج مستندات لازم، این پرونده به تهران ارسال و تا پایان تابستان سال جاری نتایج اعلام خواهد شد.

حمزه زاده با بیان اینکه جشنواره ملی ورنی اهر باید در تقویم رویدادهای ملی ثبت شود، یادآور شد: جشنواره ورنی اهر از جمله جشنواره های مهمی است که می توان از ظرفیت آن جهت توسعه گردشگری منطقه بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدامات لازم جهت ثبت این جشنواره در تاریخی مشخص در حال انجام است تا با ثبت جشنواره ملی ورنی اهر در تقویم رویدادهای ملی شاهد حضور گسترده گردشگران در این شهرستان و آشنایی با ظرفیت های غنی آن باشیم.

حمزه زاده با اشاره به ظرفیت های غنی گردشگری شهرستان اهر، اضافه کرد: این منطقه از جمله شهرستان های غنی استان به شمار می آید که در تمامی حوزه های گردشگری دارای گنجینه های غنی است و برخورداری از طبیعت بکر ارسباران، صنایع دستی بی بدیل همچون ورنی و ثبت بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان گواهی بر غنایت آن در تمامی ابعاد است.

وی اقدامات موثر در مرمت بقعه شیخ شهاب الدین اهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: پارسال پس از تلاش ها و اقدامات مستمر میراث فرهنگی در عملیات مرمتی این بقعه، شاهد آغاز به کار موزه ادب و عرفان در این محل بودیم و بررسی ها و ادامه این اقدامات مرمتی نظیر بازسازی سقف و پشت بام با مشاوره دانشگاه هنر اسلامی تبریز و توسط متخصصان این اداره کل در حال انجام است.

حمزه زاده در خصوص ایجاد پایگاه ملی در این مکان تاریخی، اظهار داشت: اقدامات در راستای ایجاد پایگاه ملی این بقعه در حال انجام است که نخستین اقدام موثر در این راستا آزادسازی حرائم این بنا خواهد بود.

وی به ساماندهی زیرساخت های گردشگری سد ستارخان اهر اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی استان به عنوان متولی تامین زیرساخت های گردشگری پیش از این اقدام به تجهیز فضای این محوطه کرده بود و با توجه به اینکه این مجموعه امکان تصدی گری بهره برداری ندارد، لذا ادامه اقدامات از جمله نگهداری و جذب سرمایه گذار بر عهده شهرداری اهر گذاشته شد اما با این حال این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در صورت عدم تانین سرمایه گذار توسط شهرداری، سرمایه گذار فعال حوزه گردشگری را جهت توسعه این منطقه معرفی کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در صورت تامین طرح محتوایی، موزه شهرداری اهر به بهره برداری خواهد رسید، افزود: با توجه به اقدام تاسیس این موزه توسط شهرداری اهر، در صورت تامین طرح محتوایی این موزه، تمامی اقدامات لازم جهت بهره برداری از این موزه توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

حمزه زاده گفت: با توجه به تنوع و تعدد سنگ نگاره ها در شهرستان اهر، ایجاد موزه سنگ نگاره ها در محوطه عمارت قاسم خان اهری در صورت تصویب شورای تامین استان و انتقال این آثار به محل مورد نظر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی به پیگیری بازخوانی طرح مطالعاتی بافت تاریخی اهر نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اهر جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی در کشور است، حفظ و صیانت از این میراث ارزشمند ضروری است و باید تمامی عملیات اجرایی در این منطقه طبق اصول بافت تاریخی صورت پذیرد.

حمزه زاده ادامه داد: دراین ارتباط میراث فرهنگی در تلاش است با اقدام به تامین اعتبار لازم، طرح بازخوانی مطالعات بافت تاریخی اهر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهد.

وَرنی ، که به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک بوده که بدون نیاز به نقشه توسط زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز