خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون هرمزگان در گفت و گو با ایلنا:

اهداء خون هیچ ارتباطی به ابتلا به کرونا ندارد/ کاهش مشارکت مردم در اهداء خون/ نیاز ماهانه به 5 هزار واحد خون در استان

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۹۰۹

مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: اهدای خون هیچ ارتباطی با مبتلاشدن به کرونا ندارد و اهدا کنندگان در هر بار مراجعه مورد مصاحبه، معاینه و تب سنجی قرارمی گیرند.

با وجود اهمیت اهدای خون در نجات جان بیماران و وجود بیماران نیازمند به خون در استان، مدتی است که اهدای خون بدلیل شرایط شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است.

دکترایمان زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در این خصوص اظهار کرد: مرکز انتقال خون هرمزگان، تامین خون به 21 مرکز درمانی و بیمارستانی استان را بر عهده دارد و خون‌ها صرف بیماران خاص، مادران باردار، نوزادان، حوادث، تصادفات و اورژانس می‌شود که همین امر باعث می‌شود، همیشه به خون و فرآورده های آن نیازمند باشیم واین مسئله با شیوع کرونا هم اکنون دو چندان شده است.

وی با بیان اینکه مردم  بدلیل ترس از کرونا کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند و تصور می کنند که با اهدای خون به این بیماری مبتلا می شوند، ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا، کشور با کاهش مشارکت در جهت اهدای خون مواجه شد.

زارعی تصریح کرد: اگرچه باید از تردد غیر ضروری جلوگیری کرد اما اهدای خون در شرایط فعلی جزو اقدامات بسیار ضروری است که شهروندان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی خروج از منزل و رعایت اصول بهداشتی به آن توجه داشته باشند.

زارعی افزود: سلول های ایمنی از قبل در بدن ساخته شده اند و وجود دارند. بنابر این سیستم ایمنی داوطلبان دچار افت نمی شود و اهدای خون هیچ ارتباطی به ابتلا به کرونا ندارد. همچنین چون مراکز اهدای خون یک مرکز بهداشتی و درمانی نیست به هیچ عنوان با افراد مبتلا به کرونا و بیمار در ارتباط  نبوده و مراجعه کنندگان همه افراد سالم هستند که در بدو ورود نیز مورد مشاوره، معاینه و تب سنجی قرار می گیرند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از بدو تاسیس انتقال خون، این مراکز برای حفظ سلامت اهدا کنندگان و گیرندگان خون رابطه تنگاتنگی با حفظ موازین بهداشتی داشته و موارد بهداشتی در تمام مراکز انتقال خون کشور و استان اجرا می‌شود. بنابراین با توجه به پروتکل‌های تنظیم‌شده، ابتلای اهداکنندگان خون نیز امکان‌پذیر نیست که در حال حاضر نیز با توجه به شیوع کرونا این دستورالعمل‌ها سخت گیرانه تر شده است.

مدیر کل انتقال خون گفت: علاوه بر رعایت قوانین بهداشتی توسط پرسنل، ضد عفونی مستمر سطوح انجام  می گیرد و در کلیه پروسه های خونگیری از لوازم یکبار مصرف استفاده می شود و موارد بهداشتی مانند ضدعفونی مرتب تخت اهداکننده و فضای اطراف آن انجام شده و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز در مراکز اهدای خون کاملا رعایت می شود.

زارعی بیان کرد: نکته مهم این است که در حال حاضر مصرف خون و فرآورده‌های خونی همچنان به قوت خود باقی است و ضروری است که در چنین مواقعی کسانی که شرایط  اهدای خون، سن ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلو‌گرم را دارا هستند، با رعایت پروتکل‌های خروج از منزل، برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر  مرکز انتقال خون  به همه گروه های خونی نیاز داشته اما بیشترین گروه خونی های مصرفی، B مثبت، O مثبت و همچنین O منفی است. روزانه بین  230 تا 250 کیسه خون بین مراکز بیمارستانی توزیع می‌شود و حداقل ماهانه باید پنج هزار واحد خون فراهم شود تا بتوان نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را در استان مرتفع کرد.

مدیر کل انتقال خون اضافه کرد: مراکز فعال اهدای خون در استان، پایگاه بندرعباس، قشم، میناب و بندر لنگه هستند که همه روزه فعال و اهدا کنندگان می توانند جهت اهدای خون مراجعه کنند.

زارعی بیان کرد: درست است که نباید برای کارهای غیرضروری از خانه خارج شد اما مردم اهدای خون را یک ضرورت مهم و حیاتی بدانند. هر انسانی در سال حداقل سه بار به شرط حفظ سلامت و مصرف مواد غذایی سالم و کامل، اهدای خون را در برنامه اش داشته باشد چرا که تصادفات، سوانح وحوادث، بیماری‌ها و مراکز بیمارستانی و اورژانس، هیچ وقت تعطیل پذیر نیستند و نیاز به خون، نیازی همیشگی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جهت تسهیل در امر دریافت نوبت اهدای خون، سایت اینترنتی nobatdehi.ibto.ir  در دسترس شهروندان قرار دارد تا بدون مراجعه حضوری نسبت به دریافت نوبت اهدای خون اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز