خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پسماند کرج:

ورود روزانه هزار و ۵۰۰ تن زباله به حلقه دره / ۱۵ پروژه محیط‌زیستی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۹۰۱

رئیس سازمان پسماند و مدیریت بازیافت شهرداری کرج با عنوان اینکه پایه ۱۵ پروژه محیط زیستی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته در حلقه دره کلید خورد، گفت: به دستور استاندار البرز با تدابیر لازم در ساماندهی دفن زباله، منشا انتشار بوی نامطبوع در سایت حلقه دره کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد خیری در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از روند ساماندهی دفن پسماند در سایت حلقه دره که به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد، اظهار داشت: علاوه بر انباشت زباله، مشکلاتی از سنوات گذشته در این مکان ایجاد شد که از دید مردم و مسئولان استان پنهان بود چرا که این مکان به دلیل محصور و بسته بودن، کمتر محل رجوع و مطالبات مردم قرار می‌گرفت.

وی افزود: سال گذشته با حضور استاندار محترم و معاونین استانداری، فرماندار، اعضای شورا و بازدید مکرر شهردار کرج و انتقال دفتر مدیریت پسماند در همین سایت در مجموع ماحصل این بازدیدها و تاکید و دستور استاندار البرز امروز شاهد تغییرات مثبت در این منطقه هستیم.

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج اظهار داشت: پایه ۱۵ پروژه محیط زیستی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته در حلقه دره کلید خورد و برخی از پروژه های ناتمام، وارد پروسه عملیاتی شد و امسال به نتیجه می رسد. 

وی گفت: مدیریت شهری منابع خوبی اختصاص داده است و این تحول از سال ۹۸ و با دستور و تاکید استاندار البرز شروع شد چرا که مردم چالش بزرگی داشتند و آن انتشار بوی نامطبوع بود.

خیری با عنوان اینکه زمانی که محل دفن زباله در حلقه دره انتخاب شد، ۵۴ کیلومتر تا بافت مسکونی شهر فاصله داشت، تاکید کرد: انتخاب این مرکز در بهترین مناطق دفن زباله کشور ایجاد شد چرا که با توجه به فاصله مکانی از بافت شهری دارای خاک نفوذ ناپذیر بود اما به مرور مراکزی همچون فرودگاه پیام و مسکن مهر در نزدیکی سایت احداث شد و عدم ساماندهی زباله برای مردم منطقه ایجاد مشکل کرد.

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه روزانه هزار و ۵۰۰ تن زباله از سراسر استان البرز وارد سایت می شود به منشا انتشار بوی نامطبوع ماهدشت و کیانمهر اشاره کرد و گفت: تمام بوی نامطبوع، مربوط به حلقه دره نیست و این بو با منشا دامداری های اطراف، واحدهای تولید پودر ماهی، واحدهای الاینده منطقه و تصفیه خانه کرج در ماهدشت نیز مرتبط است که لازم است مدیران ذیربط در رفع این مشکل اهتمام لازم را داشته باشند.

وی افزود: به دستور استاندار البرز و تاکید بر کاهش بوی نامطبوع منطقه با تدابیر لازم در ساماندهی دفن زباله، منشا انتشار بوی آزار دهنده در سایت حلقه دره کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

خیری با اشاره به پروژه های اجرا شده در سایت حلقه دره، تصریح کرد: اولین واحد تولیدی پیرولیز کشور در ۱۷ اسفند سال گذشته موفق به دریافت پروانه بهره برداری در سایت حلقه دره شد که این واحد با ظرفیت بازیافت ۱۰۰ تن طی ۲۴ ساعت بر اساس دو کوره موجود با تکنولوژی ویژه از زباله هایی چون مواد پلاستیک، نایلکس و مشمع طی فرایندی تولید مواد سوختی می کند.

وی گفت: پروژه لندفیل فنی و مهندسی در زمینی به مساحت ۷ هکتار با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان برآورد هزینه شد که بر اساس آخرین استانداردهای جهانی این پروژه با عملیات خاکی گسترده و با عایق بندی توسط کارشناسان با تجربه با رعایت موارد علمی، آماده می شود که در آینده، اجرای فاز دوم و سوم نیز با قابلیت ۱۵ هکتار پیش بینی شده است.

این مدیر جوان که از اواخر سال گذشته مدیریت ساماندهی حلقه دره را بر عهده دارد تصریح کرد: معتقدیم این پروژه می تواند نیاز نزدیک به ۵ تا ۶ سال شهر کرج را به صورت مطمئن برطرف کند و در صورتیکه سایر برنامه های جانبی رعایت شود بیش از ۱۰ سال نیاز شهر کرج برطرف خواهد شد.

خیری با اشاره به تمام استراتژی سازمان های مدیریت پسماند در کشور و نظام محبط زیستی گفت: بر این اساس روی بازیافت حداکثری و دفن حداقلی تاکید و سفارش شده لذا اجتناب از تولید، اولین اولویت سازمان است و در این ارتباط از فعالان فضای مجازی کمک گرفته شد که تولید زباله کمتر، فرهنگ سازی شود.

وی به اولویت دوم سازمان پسماند کرج اشاره کرد و اذعان داشت: مدیریت تولید زباله و موضوع تفکیک از مبدا با راه اندازی سامانه "بهروب" دنبال شد و سامانه های متعددی فعال شده که با خروج از روش های سنتی به سیستم های نوین جمع آوری پسماند خشک برسیم.

خیری در ارتباط با بازیافت زباله گفت: کارخانه کمپوست در مرکز حلقه دره با سرمایه گذاری و اعتبار ۲۰ میلیارد تومان از ۲ ماه آینده مجددا فعال خواهد شد و در این میان، بخش خصوصی و نظام مدیریت شهری هر یک با تخصیص ۵۰درصد از اعتبار وارد پروژه می شوند که به تولید کود کمپوست استاندارد دست پیدا کنیم.

این مدیر به خطوط MRF اشاره کرد که حداکثر ۶ ماه آینده از چرخه خارج خواهد شد و ادامه داد: اگر به ظرفیت تکمیلی خودش با ۸۰۰ تن برسد این خطوط از دور خارج می شود  که در این رابطه مذاکراتی با سرمایه گذاران انجام شده و بحث نیروگاههای استهسال انرژی از زباله دنبال می شود.

خیری به‌ مناقصات احداث تصفیه خانه شیرابه در حلقه دره اشاره کرد و گفت: پایه اعتبار مناقصه ۲۲ و نیم میلیارد تومان بود و روز یکشنبه آینده پیمانکار نهایی از بین دو شرکت بین المللی انتخاب می شود و مقرر شده در بازه ۶ ماهه تصفیه خانه ای به ظرفیت حداقل ۲۰۰ کیلومتر مربع بتواند تصفیه شیرابه در روز به ارزش حداقل ۱۰ میلیارد تومان احداث و ۵ سال آنرا راهبری کند.

وی به حفر ۳۰ حلقه چاه در سکوهایی که بیش از ۲۰ سال گذشته در آن زباله دفن شده بود اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان سیما منظر شهرداری کرج در سال جاری ماموریت دارد که بحث توسعه جنگلکاری را در این مرکز انجام دهد و مقرر شد در مرحله شناسایی پیمانکار با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان توسعه جنگلکاری در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار در فاز نخست شروع شود.

خیری در پایان به جمع آوری ۱۰ هکتار پسماند فساد پذیر در سایت حلقه دره اشاره کرد و افزود: با توجه به پروژه های نیمه تمام، طی ۶ ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه کاهش بوی نامطبوع زباله صورت گرفته که به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود و به شرط ادامه حضور و فعالیتم در سازمان پسماند شهرداری کرج طبق برنامه زمانبندی شده تا رفع کامل مشکلات سایت با اهتمام بیشتر دنبال خواهد شد.

معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز