خبرگزاری کار ایران

آیت الله رئیسی در شیراز مطرح کرد:

مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند/ با متخلفان آتش سوزی برخوردهای عبرت آمیز شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۵۵۱

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اتفاقات رخ داده در جهان گفت: کسانی که مدعی حقوق بشر و انسان هستند امروز بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند، اسم شان را کشورهای مدافع حقوق انسان گذاشته‌اند اما امروز فریاد اعتراض همه عالم از بی‌عدالتی بلند شده است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در ادامه سفر خود به شهر شیراز در دیدار با سران عشایر استان فارس گفت: اگر رهبری می‌گویند جهش تولید، تولید عشایر باید مورد توجه تمام بخش‌ها قرار بگیرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره  دو هزار و 200 شهید عشایر استان فارس گفت: صفات عشایر از ایثارگری و حفظ ارزش‌ها و دفاع از کشور از مقابله با انگلیس‌ها تا دفاع مقدس که با بصیرت و حضور به موقع در دفاع از ارزش‌ها و این وطن صورت گرفت فراموش نمی‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بزرگترین افتخار برای ما این است که سربازی نظام و مردم را کنیم. بدون تردید عشایر سرمایه‌های ارزشمند و بی‌بدیل در کشور و یک جریان مولد هستند که در دستگاه قضا نیز این قشر زحمتکش را که در تمام عرصه‌های انقلاب پیشتاز بوده  مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به طرح توسعه نهاد داوری که از سوی نمایندگان عشایر حاضر در جلسه مطرح  مطرح شد، افزود: مسائل عشایری باید در درون عشایر حل و کمتر به دادگستری ارجاع شود، این امر مورد تاکید ماست.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه مراتع ذخایر کشور است و باید حفظ شود، بیان کرد: عشایر هنرمندانه از این مراتع استفاده و آن را حفظ می‌کنند بنابراین باید از دست‌اندازی به مراتع که زندگی عشایر را تهدید کند، جلوگیری  و دادگستری، محیط زیست و منابع طبیعی مراتع را از تصرف متعدیان حفظ کنند.

وی تصریح کرد: سال‌های متمادی است که عشایر از این ذخایر استفاده می‌کنند بنابراین باید مراتع حفظ شود و برای تامین امنیت ان باید اقدامات لازم انجام شود.

رئیس قوه قضائیه درباره دسترسی عشایر به خدمات الکترونیک بیان کرد: عشایر ممکن است دسترسی به ابزار دیجیتال نداشته باشند، اقدامات دادگستری باید جاهایی که امکانپذیر نیست به ویِژه در زمان کوچ به نحوی باشد که حقوق عشایر ضایع نشود.

وی درباره آتش سوزی‌هایی که در استان شده است و درخواست عشایر برای پیگیری آن تصریح کرد: از استاندار درخواست می‌کنم در شورای تامین این مسئله دنبال و  سازوکار لازم برای آن جلوگیری آتش سوزی اندیشیده شود و اگر عمدی بوده برخورد عبرت آموز صورت گیرد.

رئیسی با تاکید بر بسیج امکانات برای سازوکارهای پیشگیرانه از آتش‌سوزی گفت: هم باید از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری شود و هم در صورت عمدی بودن برخورد سریع باشد البته پرونده‌های استان فارس عقب مانده نیست و با وجود کمبودها کار مردم عقب نمی‌افتد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به درخواست‌های مردم در حوزه تعلیم و تربیت افزود: باید کارگروهی تشکیل شود تا با حضور بخش‌های مختلف تا از سازوکارها درون برای حل مشکلات استقاده شود و مواردی که نمی‌‌شود نیز به تهران منتقل تا پیگیری شود.

رئیسی با افتخار از اینکه بیش از 70 درصد از قضات و وکلا و پزشکان در استان از عشایر هستند، تصریح کرد: اینکه امام گفتند عشایر ذخایر انقلاب هستند همین است و باید تلاش کرد این ذخیره، آینده را تامین کند.

وی همچنین در ادامه گفت: از رسانه ملی می‌‌خواهیم در تقویت ایستگاه‌های شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی تلاش کنند و به عنوان اولویت در نظر گرفته شود تا عشایر به سمت استفاده از رسانه‌های بیگانه سوق پیدا نکنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: خانواده‌های عشایری در تحکیم نظام خانواده اصیل‌ترین هستند و می‌توانند برای کشور جنبه الگویی پیدا کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه عشایر نیازمند توجه ویژه هستند گفت: باید بیمه عشایری توسعه و در بخش‌های مختلف به صورت قانونمند مورد حمایت قرار گیرند.

رئیسی با بیان اینکه زندگی عشایری که در آن اخلاق و دگرخواهی درپرتو خداخواهی وجود دارد، باید تقویت شود گفت: امری که رهبری از ما می‌خواهد این است که به ارزش های داخلی و داشته ها دل بست این داشته ها سرمایه است و یکی از سرمایه‌های داخلی عشایری و اخلاق عشایری است .

وی با بیان اینکه هر چه می‌گذرد به این سخن رهبری بیشتر می رسیم که فرمودند، آینده کشور را درخشان می‌بینم، افزود: امروز در منطقه دست برتر از آن انقلاب اسلامی است و  همه در منطقه اعتراف می‌کنند که ایران دست برتر است و این مرهون شهدا به ویژه شهید سلیمانی است.

رئیس قوه قضائیه در پایان بر مواردی چون پیگیری ساخت مدرسه شبانه‌روزی عشایر از سوی استاندار فارس، آبرسانی به عشایر در قالب حفر چاه و آبرسانی سیار  وبیمه عشایری و حفظ مراتع تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز