خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ذوب آهن خبر داد:

بخاطر دریافت عوارض آلایندگی هیچ صنعتی را از لیست صنایع آلاینده خارج نمی کنند/ صنعت همیشه به همراه خود آلایندگی دارد/ در زمان شیوع کرونا هیچ کارگری اخراج نشد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۳۳۳

مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: ذوب آهن اولین شرکت صنعتی کشور بود که در ابتدای شیوع کرونا با صرف 30 میلیارد تومان هزینه این بیماری را در مجموعه صنعتی خود کنترل کرد، بطوری که ما هیچ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا نداشتیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، منصور یزدی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: ما در ذوب آهن توجه ویژه ای به محیط زیست و مسائل زیست محیطی داریم، موضوعی که شاید کمتر کسی از آن مطلع باشد. هدف ما آگاهی مردم از وظایف محیط زیستی ما است که در حال انجام آن ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن خاطر نشان کرد: هدف ما انطباق با استانداردهای تعریف شده محیط زیستی است.

وی یاد آور شد: هرجا که حرکت مکانیکی و تولیدی هست همزادش آلایندگی است که وجود دارد. حتی صنعت سبز هم بدون الایندگی نیست؛ بلکه در صنعت سبز فعالیت محیط زیستی بیشتری وجود دارد تا اثر تخریبی صنعت را خنثی می کند.

اولویت ما سلامت نیروی انسانی ذوب آهن است

یزدی زاده با بیان اینکه خیلی ها اذعان می کنند ما به فکر سلامتی شهروندان نیستیم و توجهی به آلاینده های زیست محیطی نداریم گفت: چهارده هزار نفر در مجموعه ذوب آهن کار می کنند که اولویت اول ما هستند و حفظ جان و سلامت آن مهم ترین وظیفه ما است. پس وقتی نگران سلامت پرسنل خود هستیم و شرایط را به گونه ای فراهم می کنیم که آسیبی از نظر آلاینده ها به آنها وارد نشود، این تمهیدات برای بیرون از فضای کارخانه نیز صدق می کند.

وی تاکید کرد: امکان صفر شدن آلایندگی در صنعت نیست، ولی حفظ سلامت پرسنل اولویت شرکت ذوب آهن است و با این نگاه نباید شاهد تذکر و دستور برای کنترل آلایندگی باشیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: ما به اصلاح سیستم آلاینده باور داریم؛ بطوریکه در مدت دوسال حضورم در سمت مدیرعاملی بحث زیست محیطی را همتراز و هم وزن سایر فعالیت های ذوب آهن پیش برده ام.

وی با اشاره به اینکه وقتی به عنوان مدیرعامل ذوب آهن انتخاب شدم کارخانه با مشکل کمبود آب، مواد اولیه و نقدینگی بود، افزود: همزمان با رفع مشکل بانکی و تامین مواد و آب مورد نیاز برای تولید فولاد به محیط زیست و کاهش آلایندگی ها پرداختیم.

ساخت در های فلکسی بل

یزدی زاده اظهار داشت: دو سال پیش تاکید شد که درهای باتری شماره دو کک سازی باید تعویض می شود چرا که بوی بدی از قسمت کک سازی متساعد می شد. با وجود برگزاری سه دوره مناقصه بین المللی، به دلیل وجود تحریم ها هیچ کشوری در مناقصه شرکت نکرد و برکات تحریم شامل حال ما شد که توانستیم با دانش بومی شرکت های زیر مجموعه ذوب آهن درهای فلکسی بل را تولید کنیم.

وی ادامه داد: تا این لحظه ۷۴ در عوض و یک سوم از در های سمت شمال باتری هم نصب و رگلاژ حرارتی داخل کوره نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن خاطر نشان کرد: تا این لحظه بین 35 تا 36 میلیارد تومان در محیط زیست هزینه کردیم.

کاهش مصرف آب خام

وی با اشاره به آب بر بودن صنعت فولاد اذعان داشت: در حوزه آب تمام تلاشمان این است که مصرف آب خام ذوب آهن را کاهش دهیم و نیاز آبی خود به زاینده رود را به صفر برسانیم.  تحقق این هدف یا با جایگزینی سیستم های مصرفی میسر است یا با روش خنک کننده که سرمایه گذاری سنگینی لازم دارد.

یزدی زاده از طرح جامع  شرکت ذوب آهن در حوزه آب و خاک و هوا با همکاری سازمان حفظ محیط زیست خبر داد و افزود: ما طرح را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کردیم و این سازمان نیز نظرات کارشناسی اش را اعمال کرد که بزودی شاهد خبرهای خوبی در این حوزه خواهید بود.

کنترل کرونا بدون فوتی و تعدیل نیرو

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که پرسید: "در زمان شیوع کرونا آیا تعدیل نیرو داشتید؟" گفت: نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه برعکس در قالب پیمانکار، نیرو هم اضافه کردیم، چراکه اعتقاد ما افزایش تولید است تا هزینه ثابت را کاهش دهیم. این را اضافه کنم که ما در زمان شیوع کرونا توانستیم پنج درصد افزایش تولید داشته باشیم که ثبت یک رکود جدید است.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا اولین شرکت صنعتی کشور بودیم که با صرف سی میلیارد تومان هزینه توانستیم شیوع این بیماری را در داخل کارخانه کنترل کنیم و خوشبختانه به هیچ وجه فرد مبتلا  و فوتی نداشتیم.

یزدی زاده افزود: در موج دوم شیوع نیز چیزی تغییر ندادیم و همچنان با توزیع ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی و فاصله گذاری، تعطیلی سلف سرویس و نمازخانه و تخصیص بیمارستان شرکت برای درمان بیماران مبتلا به کرونا از نیروی انسانی ذوب آهن حمایت کردیم.

وی با اشاره به ابتلا برخی از پرسنل ذوب آهن به کرونا گفت: مشکل ما عدم رعایت در بیرون از کارخانه است. آمار ابتلا در ذوب آهن صفر نیست، زیرا  با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی در کارخانه برخی از نیروهای انسانی ما در بیرون از ذوب آهن به این بیماری مبتلا شدند که به عدم رعایت بهداشت و پروتکل های بهداشتی در جامعه مربوط می شود.

عدم خروج صنایع از لیست آلاینده ها به دلیل عوارض

مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: طبیعی است که هفته ای یکبار  از محیط زیست اخطار دریافت کنیم. چراکه آلایندگی همیشه همراه صنعت است. بیشترین آلودگی کشور ناشی از خودرو است، این را کرونا ثابت کرد؛ آیا صنعت خودرو را تعطیل کرده اند؟ کشیدن سیگار مضر است چرا ممنوعش نمی کنند؟

وی تاکید کرد: در مورد گزارش های محیط زیست هم حرف های زیادی داریم. در دوسال گذشته هفتاد درصد اخطار هایی که از محیط زیست دریافت کردیم سیاسی بود. هرجا مدیری تغییر دادیم و یا خواستیم نیرویی را جابجا کنیم از محیط زیست اخطار گرفتیم.

یزدی زاده ادامه داد: اراده ذوب آهن کاهش میزان آلایندگی آب و خاک و هواست. بعد عده ای می گویند این صنعت آلاینده است و باید تعطیل شود. ذوب آهن با اشتغال ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم چگونه تعطیل شود؟ تمام معادن ذغال سنگ کشور به ما وابسته اند. اسم ذوب آهن در لیست تحریم آمریکاست، زیرا صنعت تاثیر گذار است. تحریم ما معادل بیکاری و افت اقتصاد کشور است.

هزینه میلیاردی در محیط زیست

وی با اشاره به هفته محیط زیست گفت: شرکت ذوب آهن پیش تر 4000 میلیارد تومان و در دوسال گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان در محیط زیست هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن ادامه داد: سهم فولاد در مصرف آب کمتر از سه درصد است با این حال مرتب به ما خرده می گیرند که آب در صنعت مصرف می شود. مصرف آب در صنعت کشاورزی بیش از 70 درصد است و می بایست در این صنعت اصلاح ساختاری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه عمده پساب ذوب آهن را بازچرخابی می کنیم افزود: پساب صنعتی و انسانی تصفیه شدن در کارخانه ذوب آهن برای آبیاری 2000 هکتار فضای سبز غیر مثمر مصرف می شود.

یک درصد عوارض آلایندگی

یزدی زاده تاکید کرد: هیچ صنعتی را به دلیل عوارض آلایندگی از لیست آلاینده ها خارج نمی کنند. یک درصد فروش شرکت ذوب آهن در سال گذشته 110 میلیارد تومان بود. این درحالی است که تاکنون کسی مشاهده نکرده که این عوارض برای رفع مشکلات ناشی از آلاینده ها صرف شود! بیش از صد میلیارد تومن عوارض آلایندگی می دهیم که اگر این هزینه را در اختیار خود ما قرار می دادند در محیط زیست و کاهش آلایندگی ها عملکرد بهتری داشتیم.

وابستگی کامل ذوغال سنگ کشور به ذوب آهن

وی با اشاره به تامین ریل 4 محور اصلی در کشور گفت: ماهانه بین ۸تا۱۰ هزار تن ریل برای این چهار محور تولید می کنیم. بررسی برای بازار بیرونی داریم که باید با توجه به تحریم ها باید حساب شده عمل کنیم. ریل یک محصول استراتژیک است که تولید آن را عهده دار شدیم. این افتخار برای صنعت و اصفهان است.

مدیرعامل ذوب آهن اظهار داشت: تولید فولاد در ذوب آهن طبق استاندارد های جهانی و با کوره بلند است. بیش از 80 درصد فولاد جهان با روش کوره بلند تولید می شود. تولید فولاد در کوره بلند از گاز یارانه ای بی بهره است و ما بخاطر عدم استفاده از گاز طبیعی به ازاء تولید هر کیلو فولاد 1000 تومان از کارخانه های فولادی دیگر مثل فولاد مبارکه عقب تر هستیم.

وی تاکید کرد: هزار و دویست میلیارد تومان  از صندوق فولاد طلب داریم. سالی ۲۵۰ میلیاردتومان هزینه بیمه درمان بازنشستگان را می دهیم. وضعیت بدهی ما جاری شده در حالیکه قبلا معوق بود. سال قبل در صادرات رکورد داشتیم.

یزدی زاده خاطرنشان کرد: ما امیدوار بودیم بتوانیم مطالبات را دریافت و زیان انباشت مان را صفر کنیم که این مهم در سال 99 محقق نخواهد شد و امیدواریم سال۱۴۰۰ این اتفاق بی افتد.

وی با اشاره به سودی صد و ده میلیارد تومان و ۶۰ میلیون یورویی ذوب آهن در سال گذشته گفت: با این حال قدرت در دست مادر صنعت کشور نیست و کسی هم به آن توجهی ندارد. ما با کمبود سنگ آهن مواجه ایم و هیچ معدنی در این زمینه در اختیار نداریم. این اتفاق بد باعث برهم خوردن تعادل زنجیره تولید فولاد می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز