خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

خود تحریمى‌ها بازار کشورهاى حوزه خلیج فارس را از ما گرفت/ وجود مشکلات پیچ در پیچ در بخش صنایع تبدیلى

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۲۶۷

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس گفت: موضوعاتى مانند شیوع کرونا و خود تحریمى ها باعث شده در بخش صادرات محصولات کشاورزى از استان فارس به دیگر نقاط جهان با مشکلاتى مواجه شویم.

هادى حنایى در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در دو سال گذشته مشکلات زیادى در داخل کشور و استان اجازه صادرات محصولات کشاورزى فارس را به دیگر کشورها نمى‌دهد، ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود اما در حال حاضر محصولات کشاورزى استان از طریق کانتینرهاى یخچال دار در حال ارسال به کشورهاى حوزه خلیج فارس است.

وى با بیان اینکه بیشتر محصولات میوه و تره بار استان فارس از طریق کشورهاى حوزه خلیج فارس به دیگر نقاط دنیا صادر مى شود، بیان کرد: در حال حاضر در دوران پیک صادرات محصولات از استان فارس به دیگر نقاط دنیا  هستیم، به‌طورى که این مهم تا پاییز ادامه دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى فارس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات صیفى در جنوب استان فارس مانند پیاز، گوجه فرنگى، هندوانه، خربزه و ...... به دیگر کشورها مانند کویت، امارات، عمان و قطر صادر مى شود، بیان کرد:استقبال و عدم استقبال کشورهاى مقصد از محصولات کشاورزى استان به نیاز آن کشورها بستگى دارد چرا که این مهم مى تواند یک فرصت مناسب براى کشاورزان استان به شمار رود.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانى فارس با اشاره به اینکه بیشتر کشورهاى حوزه خلیج فارس در فصل زمستان با کمبود محصولات مواجه نیستند، گفت: این کشورها همواره در فصل تابستان در بخش تامین محصولات کشاورزى با کمبود مواجه مى شوند.

حنایى با بیان اینکه در شرایط فعلى و با گرم شدن هوا کشورهاى حوزه خلیج فارس برای تامین مایحتاج مردم به محصولات کشاورزى ایران و استان فارس نیاز دارند، افزود: متاسفانه در بخش صادرات خود تحریمى ها باعث شده بسیارى از بازارهاى کشورهاى حوزه خلیج را از دست بدهیم.

وى در این باره افزود: اگرچه کشاورزان و بازرگانان استان فارس با تلاش فراوان مى توانند در مقطعى از بازار محصولاتشان را در بازارهاى کشورهاى عربى جا بیندازند و به فروش برسانند، اما متاسفانه رخ دادن اتفاقات غیر مترقبه مانند خشکسالى، کمبود محصول، ممنوعیت صادرات و ..... باعث مى شود که بازار را از دست بدهیم.

وى با اشاره به اینکه خریداران محصولات کشاورزى استان در دیگر کشورها به هیچ وجه منتظر محصولات ما نمى مانند و جهت تامین مواد مورد نیاز خود به فرد و صادرکننده دیگرى مراجعه مى کنند، تصریح کرد: مشتریان و افراد در دیگر کشورها جهت تامین مواد و محصولات مورد نیاز به دنبال مشترى هاى ثابت و دائمى هستند تا بتوانند محصولات مورد نیاز را تامین کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى فارس با اشاره به اینکه پتانسیل فارس در صادرات محصولات کشاورزى استان بسیار بالا و قابل قبول است، گفت:در طول سال‌هاى گذشته نتوانستیم از حداکثر ظرفیت محصولات استفاده کنیم؛همچنین با توجه به اینکه در دیگر کشورها ضایعات محصولات کشاورزى در قالب صنایع تبدیلى به فروش مى رود، متاسفانه در این بخش هم نتوانستیم موفق عمل کنیم که این مهم یکى از نقاط ضعف استان به شمار مى رود.

حنایى با اشاره به اینکه در بخش صنایع تبدیلى با مشکلات پیچ در پیچ زیادی مواجه هستیم، گفت: هر ساله چندین تن از محصولات مانند سیب درختى دور ریخته مى شود بنابراین بخاطر نبود یک برنامه ریزى مناسب در این بخش، نتوانستیم موفق عمل کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز