خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

نبود بازار مناسب برای حمایت‌ از صنایع دستی جزیره خارگ

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۰۵۹

نماینده میراث فرهنگی خارگ از نبود بازار مناسب برای حمایت‌ از صنایع دستی این جزیره خبر داد.

 علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تبریک ٢٠ خرداد روز جهانی صنایع دستی به فعالان این حوزه، اظهار داشت: در گذشته تعریف مناسبی از صنایع دستی در سطح جزیره خارگ مطرح نشده بود یعنی تلفیقی از هنرهای خانگی که لزوما تحت آن دسته بندی صنایع دستی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی باشد به صورت خاص وجود نداشت. ولی در زمینه ساخت لنج های چوبی، ماکت، گرگور بافی و ساخت اشکال مختلف با صدف دریایی در جزیره خارگ افرادی را داشتیم و داریم که فعالیت می‌کنند اما به دلیل نبود بازار مناسب عرضه این کالاها عمدتا به صورت موردی انجام می شود چرا که مردم از این هنر استقبال چندانی ندارند.

وی در خصوص‌حمایت‌های دولت در زمینه تقویت این حوزه افزود: در دو سال گذشته با پیگیری‌های شورای خارگ زمینه سفر مدیران صندوق کار آفرینی امید وابسته به نهاد ریاست جمهوری در جزیره فراهم شد و یک سری تسهیلات با بهره کم در نظر گرفتند که طبق ضوابط باید با نوشتن  طرح برای آن اقدام می‌کردند، فرصتی که حتی در استان نیز به راحتی در اختیار فعالان بخش صنایع دستی قرار نمی گرفت که با تلاش شورای شهر خارگ در جزیره فراهم شد، منتهی کسی متقاضی نبود هر چند بخش‌های دیگر از این تسهیلات بهره مند شدند.

نبود بازار مناسب برای حمایت‌ از صنایع دستی جزیره خارگ

جوکار بحران ویروس کرونا را عامل اصلی عدم برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی در خارگ بیان کرد و گفت: با هماهنگی  معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر در اولین فرصت قرار است کارگاه‌های صنایع دستی نظیر حصیر بافی با مربیان مورد تایید وزارت میراث فرهنگی در جزیره اجرا شود که امیدوارم هرچه زودتر این شرایط بیماری بهتر شود و امکان برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها  بوجود آید . ضمن  اینکه اگر هر شهروند خارگی که در زمینه ایجاد کارگاه صنایع دستی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد امکان اخذ وام در چارچوب معین وجود دارد.

وی در پایان در خصوص چالش‌های پیش روی این حوزه گفت: به جز عدم شناخت و عرضه این صنایع، بی تفاوتی کسانی که  سررشته و تجربه کار را دارند از یک طرف و عدم حضور میراث فرهنگی در جزیره در سال‌های قبل باعث فراموشی و کنار گذاشتن صنایع دستی که براحتی امکان درآمدزایی و عملیاتی شدن دارند را سخت کرده است و بجز حمایت مسئولان همت خود عزیزان فعال در این بخش را نیز طلب می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز