خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

تعطیلی کارگاه‌های هنرهای دستی در هفته صنایع دستی/ وضع معیشت فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد هم بدتر شده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۸۷۹

شیوع کرونا در اواخر سال گذشته و مشکلات کهنه در حوزه صنایع دستی استان فارس فعالان این بخش را با مشکلات زیادی مواجه کرده است بطوریکه بسیاری از فعالان و استادکاران حوزه صنایع دستی در شیراز برای گذران زندگی حتی ناگزیر به فروش طلاهای همسرشان شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با گذری به بازار وکیل و سرای مشیر محل فروش و کارگاه های تولید صنایع دستی استان به راحتی رکود و کرختی در بازار صنایع دستی استان احساس می شود.

همزمان با شیوع کرونا و توقف حمل‌ونقل مسافران بین‌المللی و همچنین محدودیت سفر گردشگران داخلی، بازار صنایع دستی شیراز را با آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری مواجه کرده است.

سال ۹۹ در حالی آغاز شد که تن رنج‌دیده صنایع دستی شیراز ناشی از نوسانات ارز، گرانی بنزین و کاهش تورهای گردشگری به واسطه رخدادهای سیاسی و منطقه‌ای، این بار در گردباد کرونا گرفتار و خسارتی هنگفت متحمل شد. سال ۹۸ سالی پرچالش برای صنایع دستی فارس بود؛ سالی که با وقوع سیل در اوایل تعطیلات نوروز و پیش از آن آغاز و با تهدید صنعت گردشگری، ضربه‌ای کاری بر صنایع دستی استان وارد ساخت.

تعطیلی کارگاه های صنایع دستی استان

طهماسبى مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر و صنایع دستى در این راستا می گوید: به دلیل نبود مشتری و گردشگر، کارگاه های صنایع دستی هنوز تعطیل هستند و فعالیت‌شان را آغاز نکرده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه صنایع دستی استان فارس پیش از شیوع کرونا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد، می‌گوید: اما کرونا باعث شد که مشکلات حوزه صنایع دستی دو برابر شود.

ملیحه طهماسبی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: موضوع حق بیمه از مشکلاتی است که فعالان صنایع دستی استان با آن دست و پنجه نرم می کنند، چرا که بسیاری از اساتید صنایع دستی مبلغ حق بیمه خود را از طریق فروش محصولات تامین می کردند که نبود مشتری و تعطیلی مغازه ها باعث شد با مشکل مواجه شوند.

70 درصد مشتریان صنایع دستی گردشگران هستند

 طهماسبی در ادامه می گوید: بسیاری از اساتید صنایع دستی جهت گذراندن امور و پرداخت حق بیمه، وام هایی را از بانک‌ها دریافت کرده اند که مشکلات موجود باعث شده در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند و حتی در پرداخت اقساط وام هم با مشکل روبرو شوند.

تعطیلی کارگاه‌های هنرهای دستی در هفته صنایع دستی/ وضع معیشت فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد هم بدتر شده است

مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر و صنایع دستى با بیان اینکه رونق بخش اعظم گردشگری استان در گرو حضور گردشگران در استان بود، ادامه می دهد: 70 درصد مشتریان صنایع دستی استان گردشگران بودند، بطوری که تنها 30 درصد مردم شیراز از خرید صنایع دستی استقبال می کردند.

وضع هنرمندان و فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد بدتر شده است

حمیدی، مدرس دانشگاه و استاد قلم زنى هم در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وضع صنایع دستی در بدترین حالت ممکن قرار دارد، می گوید: اگرچه توریست و گردشگران از خرید محصولات صنایع دستی استقبال می‌کردند، اما تعطیلی گردشگری و عدم ورود گردشگران داخلی و خارجی باعث شده با مشکلات عدیده ای مواجه شویم.

سید احمد حمیدى در گفت و  گو با ایلنا با اشاره به اینکه بسیاری از کارگاه های صنایع دستی از زمان شیوع کرونا تاکنون هیچگونه فروشی نداشته اند، می افزاید: بسیاری از کارگاه ها در حالت نیمه تعطیل و تعطیل قرار دارند.

مدرس دانشگاه و استاد کار قلم زنى در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان در بخش فروش محصولات صنایع دستی از طریق فضای مجازی موفق عمل نکردند، می افزاید: در شرایط فعلی فروش محصولات صنایع دستی از طریق اینترنت و فضای مجازی به مراتب می توانست تاثیر مهمی بر رونق و معیشت فعالان صنایع دستی داشته باشد که عملیاتی نشدن این مهم مشکلاتی را برای ما به وجود آورد.

فعالان صنایع دستی جهت گذراندن زندگی طلاهای همسرشان را فروختند

وی با بیان اینکه فعالان صنایع دستی استان در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند، ادامه می دهد: در حال حاضر مشکلات فعالان صنایع دستی تا جایی پیشرفته است که فعالان این حرفه جهت ادامه زندگی و گذراندن امور زندگی‌شان اقدام به فروش طلاهای همسرانشان کردند.

تعطیلی کارگاه‌های هنرهای دستی در هفته صنایع دستی/ وضع معیشت فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد هم بدتر شده است

مدرس دانشگاه و استاد قلم زنى در ادامه با اشاره به اینکه وضع هنرمندان و فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد هم بدتر شده است، می افزاید: وجود یک تشکل قوی در بخش صنایع دستی در استان و انجام حمایت های لازم می‌تواند باعث رونق در این بخش شود.

جای خالی تشکل و اتحادیه مسنجم صنایع دستی در فارس

حمیدی با بیان اینکه بعضی از استان‌ها مانند اصفهان در بخش صنایع دستی دارای اتحادیه و تشکل قوی هستند، می افزاید: این مهم سبب شده که افراد از فعالان صنایع دستی دفاع کنند.

مدرس دانشگاه و استاد قلم زنى با بیان اینکه فعالان صنایع دستی و مغازه داران حدود 5 ماه است که هیچگونه فروشی نداشته اند، ادامه می دهد: اگرچه بیشتر مغازه داران در مغازه ها حضور پیدا می کنند اما عملا به هیچ وجه مشتری وجود ندارد چرا که بسیاری از مغازه داران صنایع دستی به کل از فعالیت دست کشیده اند.

وی با اشاره به اینکه دولت در شرایط بحرانی اخیر هیچ حمایتی از فعالان صنایع دستی انجام نداده است، می افزاید: بسیاری از مغازه داران و فعالان صنایع دستی قبل از عید سرمایه های‌شان را صرف خرید مواد اولیه و محصولات کرده بودند اما شیوع کرونا باعث شد که تمام محصولاتی را که ساخته اند به فروش نرود.

تاثیرات کرونا تا پایان سال بر دوش فعالان صنایع دستی خواهد ماند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه متاسفانه صنایع دستی استان در دوران شیوع کرونا همانند دیگر کسب و کارها دچار ضرر و زیان شد، می‌گوید: رونق و فروش محصولات صنایع‌دستی ارتباط تنگاتنگی با گردشگری و حضور گردشگران دارد بطوریکه گردشگران خارجی و داخلی تاثیرات زیادی را بر روی عرضه و فروش محصولات دارند.

 حیدر علی زاهدیان نژاد در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه اسفند ماه یکی از بهترین ماه ها در فروش محصولات صنایع دستی است، می افزاید: متاسفانه شیوع کرونا در اسفند سال گذشته باعث شد که تاثیر منفی بر روی محصولات صنایع دستی بگذارد بطوریکه تاثیر این مهم بسیار زیاد بود و بی شک تا پایان سال جاری بر روی دوش فعالان این بخش می ماند.

تعطیلی کارگاه‌های هنرهای دستی در هفته صنایع دستی/ وضع معیشت فعالان صنایع دستی از کارگران روزمزد هم بدتر شده است

 وی می افزاید: خوشبختانه صنایع دستی هم شامل این بخش می شود که وزارت میراث فرهنگی در تلاش است تا جهت حمایت از فعالان صنایع دستی تسهیلاتی مانند کمک های بلاعوض و .... به این قشر اختصاص دهد تا در آینده شاهد رفع مشکلات هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان باشیم.

خسارت 50 میلیاردی کرونا به صنایع دستی فارس در بازه زمانی سه ماهه

زاهدیان‌نژاد در ادامه با بیان اینکه میزان خسارت وارده بر حوزه صنایع‌دستی به مدت زمان شیوع بیماری کرونا باز می‌گردد می‌افزاید: اما نباید فراموش کرد که شیوع کرونا در یک بازه زمانی سه ماهه حدود 50 میلیارد تومان خسارت به صنایع دستی استان فارس وارد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز فعالان صنایع دستی استان از فعالیت دست نکشیده اند ادامه می دهد: فعالان صنایع دستی به امید بهتر شدن شرایط از پس اندازهایی که در گذشته داشتند امرار و معاش می کنند.

زاهدیان نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری صادرات تمام محصولات کاهش یافته است ادامه می دهد: هنوز آماری دقیق در بخش صادرات محصولات صنایع دستی استان در سال جاری در اختیار نداریم.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز