خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی البرز:

بیش از ۹۰ درصد آثار هنرمندان البرزی، چمدانی صادر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۴۹۹

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در مورد صادرات صنایع دستی از این استان گفت: بیش از ۹۰ درصد آثار هنرمندان البرزی به خارج از کشور بصورت چمدانی انجام می شود.

به گزارش ایلنا، علی عبادی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در کاروانسرای شاه عباسی کرج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به مناسبت بیستم خردادماه روز جهانی صنایع دستی این نمایشگاه دایر شده و در برگزاری آن رعایت پروتکل های بهداشتی مورد نظر ستاد مقابله با کرونا استان و همچنین دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت میراث فرهنگی لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا و اعمال تعطیلی های مدت دار خیلی از کسب و کارها در حوزه های مختلف از جمله صنایع دستی و گردشگری دچار آسیب شدند، بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی آسیب‌های هنگفتی را متحمل شدند؛ چون بازار شب عید و یا شرکت در نمایشگاه ها را برای فروش تولیدات صنایع دستی خود از دست دادند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز عنوان کرد: ۵۰ تا ۶۰ هنرمند البرزی از حوزه های مختلف در نمایشگاه صنایع دستی کاروانسرای شاه عباسی کرج حضور دارند.

وی در بخش دیگری بیان کرد: در حیاط مجموعه کاروانسرای شاه عباسی حدود ۲۶ حجره وجود دارد که در اختیار تعدادی از هنرمندان البرزی است، جمعی دیگر از هنرمندان نیز در حیاط این مجموعه به عرضه محصولات خود می پردازند.

عبادی گفت: نمایشگاه صنایع دستی کاروانسرای شاه عباسی کرج در بازه زمانی ۱۹ الی ۲۵ خردادماه همه روزه از ساعت پنج بعد از ظهر تا ۱۰ شب آماده بازدید عموم است، تولیدات صنایع دستی هنرمندان البرزی از جمله گلیم، سفال، معرق، چوب و غیره در این نمایشگاه نمایش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه از ۲۹۵ رشته مصوب صنایع دستی بالغ بر ۷۰ رشته در البرز فعال است، عنوان کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده یک رشته خاص هنری که تنها مختص البرز باشد به آن شکل در این استان شناسایی نشده اما یک طرح خاص بافت گلیم داریم که تنها مختص طالقان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در مورد صادرات صنایع دستی از این استان گفت: در بحث صادرات، بیش از ۹۰ درصد آثار هنرمندان البرزی که به خارج کشور صادر می شود ارسالشان بصورت چمدانی است.

وی در مورد احداث بازارچه های دائمی صنایع دستی توضیح داد: پیگیر اختصاص زمین دولتی برای ایجاد این مهم هستیم، از طرفی این نوید را به مروم البرز می دهیم که تا یک ماه و نیم آینده یک نمایشگاه صنایع دستی تحت نظارت مجموعه میراث فرهنگی البرز درطبقه همکف این اداره کل راه اندازی شود، محل برپایی این نمایشگاه در گذشته نمایشگاه ماشین بوده است.

عبادی با این توضیح که قبل از شیوع کرونا مصوب شده بود که در پارک ایران کوچک کلانشهر کرج بالغ بر ۳۰ غرفه صنایع دستی دایر شود، افزود: اکنون پیگیر تحقق این موضوع هستیم. 

وی در پایان در خصوص بازارچه صنایع دستی مشکین دشت شهرستان فردیس گفت: در ۳۸ غرفه آنجا هنرمندان به کار تولید صنایع دستی مشغول هستند، در حال حاضر نیز در اداره کل میراث فرهنگی استان، رایزنی‌های لازم با شورا و شهرداری مشکین دشت برای تمدید قرارداد این بازارچه را پیش برده ایم، امیدواریم که در همان عرصه یا در مکانی دیگر بتوانیم بحث راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در مشکین دشت را پیاده سازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز