خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست فارس مطرح کرد:

ورود فاضلاب و آلاینده زیست محیطی به دریاچه مهارلو/ برای انتقال کارخانه سیمان اراده ای وجود ندارد/ دریاچه پریشان و بختگان در اولویت احیای تالابها

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۷۷۷

مدیرکل محیط زیست فارس در ارتباط با وضع فاضلاب رو باز در ورودی شیراز و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست منطقه، گفت: ورود فاضلاب و آلاینده زیست محیطی در منطقه منشاهای مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق لوله هایی است که شهرداری در گذشته برای هدایت روان آب ها داشته است.

به گزارش ایلنا، حمید ظهرابی در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: در هر شهرک یک یا دو لوله اضافه می‌شود و فاضلاب از طریق این لوله ها وارد رودخانه می شود.

ظهرابی گفت: بخش عمده آلودگی که مربوط به جمع آوری فاضلاب بوده است با راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز در حال رفع است، بخش دیگر آلودگی از صنایع پایگاه هوایی و فرودگاهی است که به شبکه جمع آوری فاضلاب شیراز وصل کرده‌ایم و ایرادات در حال برطرف شدن است.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه با همکاری دستگاه‌های قضایی موضوع در حال بررسی است؛ عنوان کرد: منشا روان آب خاکستری در سطح شهرک ها و لوله هایی که منشاء آن مشخص نیست با همکاری دستگاه قضایی پیگیری می‌شود و براساس آنچه آبفا معتقد است باید شبکه فاضلاب ایجاد شود تا از ورود  فاضلاب هایی که مخفیانه وارد رواناب می‌شود؛ جلوگیری شود.

تولید ماده غذایی در محیط غیربهداشتی و تخلیه غیر بهداشتی فاضلاب

ظهرابی در ارتباط با شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی که بخشی از ورود فاضلاب به واسطه آنها است، تصریح کرد شهرک صنعتی برنامه ای که دارد مورد تائید محیط زیست قرار نگرفته و این موضوع به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و  منطقه ویژه اقتصادی طرحی دارد که با یک پیش تصفیه فاضلاب وارد شود تا کمتر آلودگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر صنایعی هستند که مخفیانه اقدام به تخلیه فاضلاب در رودخانه دارند، گفت: این موارد بررسی و شناسایی شده است و همچنین اخطارهایی صادر شده و قطعاً محیط زیست به دنبال جابه جایی این واحدهای صنعتی کوچک است.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس درحالی این صنایع اقدام به ورود فاضلاب به رودخانه دارند  که در محیط های کاملا غیر بهداشتی ماده غذایی را در کنار رودخانه تولید می‌کنند و فعالیت تولید غذایی در این محیط غیر بهداشتی به هیچ وجه مطلوب نیست.

ظهرابی با اشاره به اینکه در این رابطه مکانیسم دیگر برای کسانی که تخلیه فاضلاب دارند، اعمال جریمه است، افزود: بر اساس قانون حفظ و احیای تالاب ها و به دلیل اینکه در نهایت این روان آب ها به مهارلو ختم می شود؛ لذا جریمه سنگین ماهیانه برای کسانی که تخلیه فاضلاب دارند در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آلودگی ناشی از تخلیه فاضلاب در محیط روباز و کانال روان آب دغدغه‌ و نگرانی جدی ما است که در راستای رفع  آن تلاش

می کنیم.

دریاچه پریشان و بختگان در اولویت اجرای برنامه  احیای تالاب ها است

 مدیرکل محیط زیست فارس در خصوص احیای تالاب ها گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و معتقدیم باید فارغ از چانه زنی ها حقابه تالاب‌ها مشخص شود.

ظهرابی با اشاره به اینکه حقابه تالاب ها در ستاد احیای تالاب های مصوب شده است؛ یادآور شد: میزان حق آبه مورد نیاز مشخص است  و در تالاب‌های فارس بر اساس تصمیمات ستاد حقابه تالاب‌ها در نظر گرفته می شود.

وی افزود: دریاچه پریشان و بختگان اولویت اجرای برنامه  احیای تالاب ها است و قرار است تمرکز بر احیای دو دریاچه باشد.

ظهرابی با اشاره به اینکه در حوزه تالاب پریشان یکسری بهره‌برداری هایی صورت می گیرد  که فراتر از ظرفیت دریاچه است؛ ابراز کرد: وزارت نیرو ۱۰ میلیون مترمکعب برای دریاچه پریشان تخصیص داده است و مشکلی در این پرداخت آب نداریم اما چالش زیادی دارد و باید قبل از رهاسازی با اقدام و ارزیابی دقیق زیست محیطی باشد.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در بهره برداری از آب وجود دارد و پیامدهای منفی که برای دریاچه وزیست جانوران دارد ممکن است که این آب را به بخش کشاورزی بدهیم و حقابه از منابع آب زیرزمینی که برداشت می‌شود کسر شود.

اراده ای برای انتقال کارخانه سیمان وجود ندارد

ظهرابی همچنین در ارتباط با انتقال صنایع آلاینده کارخانه سیمان و شرکت پشم و شیشه به خارج از شهر عنوان کرد: در خصوص کارخانه پشم و شیشه فرآیند انتقال شروع شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در طول چند روز گذشته مسائل و مشکلات آلودگی داشته است که از کارخانه خواسته ایم یا بخش آلاینده را متوقف یا رفع آلودگی داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه مهلت و اخطار بهکارخانه و مدیران داده شده است و در صورت عدم همکاری به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین در رابطه با کارخانه سیمان گفت:کارخانه سیمان از دو وجه قابل بررسی  است وابتدا آلودگی است که با فیلتر ها قابل کنترل است و دوم آلودگی که امکان کنترل آن نیست .

 به گفته ظهرابی برای انتقال کارخانه سیمان در سطح مدیران اراده ای برای انتقال وجود ندارد و محل جدید در خرامه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی تاکید کرد: محیط زیست هیچ اغماضی در مورد مسائلی که با سلامتی مردم ارتباط دارد، نخواهد داشت.

دستگیری۱۶۰ شکارچی و متخلف

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین در رابطه با وضعیت رئیس محیط زیست سروستان گفت: رئیس محیط زیست سروستان در حین ماموریت با شکارچیان متخلف و با شلیک گلوله ساچمه ای مجروح شده که تحت درمان است و برای بیرون آوردن ساچمه ها به عمل جراحی نیاز دارد .

ظهرابی در بخش دیگر صحبت هایش در رابطه با دستگیری متخلفان عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۰ نفر متخلف دستگیر و ۶۷ سلاح شکاری از انواع شکار پرنده، پستاندار، صید ماهی و زنده گیری حیوانات کشف و ضبط شد.

وی در رابطه با آتش سوزی هایی که در مناطق حفاظت شده گفت: در این مناطق آتش سوزی های کوچک رخ داده که به سرعت مهار شدند. همچنین موضوع حریق با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیشگیری لازم با فرمانداران، بخشداران و مردم‌بومی برای مقابله با حریق صورت گرفته و همچنین از تجهیزات برای مهار آتش استفاده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز