خبرگزاری کار ایران

مجموعه نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۲۰۸

مجموعه تازه «علیرضا داوری» شامل دو نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» و «غزل پری دریایی» است که توسط انتشارات «نسیم بادگیر» با موضوع اسطوره «ملمداس»منتشر شده است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس،این مجموعه دومین کتاب نویسنده پس از نمایشنامه «موغلی پنا» می باشد که در سال گذشته رونمایی شد.

مردم هرمزگان به زندگی در زیر دریا معتقدند و داستان ها از این زندگی دارند انسان گونه که دل به آدمیان می بندند و چون خود را نشان دهند آدمی را کشته خویش می کنند. فریبا ترین این موجودات «ملمداس» است؛ زنی زیبا که در شب های مهتابی با سرودی دل نشین به سراغ ماهیگیران و جاشوهای جوان می رود و چون آن ها را به چنگ آورد از آنان کام می گیرد و سپس با پاهای اره مانند خویش آنها را قطعه قطعه می کند. 

نکته قابل توجه در این مجموعه نمایشامه این است که تحلیل فرمالیستی که پراپ سال ها پیش در مورد قصه های پریان روسی انجام داده بود، در حوزه قصه های بومی استان هرمزگان نیز قابل اجراست.

همچنین با استفاده از هرم فریتاگ و نظریات ارسطو در مورد ساختار نمایش می توان ویژگی های دراماتیک بسیار قابل تامل و ارزشمندی را در این افسانه یافت که آنها را برای اقتباس مناسب می سازند. 

نمایشنامه "پنجگانه خون، خور و ملمداس" برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی نسرین جعفری  در نقش ملمداس، معصومه جعفری در نقش دختر، فرناز عسکری در نقش حوری، رضا جعفری در نقش داماد و عارف رمضانی در نقش مرد، بهمن ماه 1395 در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی تئاتر تهران به روی صحنه رفت.

نمایشنامه «غزل پری دریایی» برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی عبدالرضا بلوچ نژاد در نقش حاج موسی، فریده گرمساری در نقش سیما- آمیس، مجید جمشیدی در نقش ابرام، کورش سلمانی در نقش بامرد رودانی، فریده سلمانی در نقش بی بی، سیما دهقانی در نقش دختر شیخ زاهد، ساجده حاجی زاده در نقش پری دریایی، بهمن ماه 1393 در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار استاد انتظامی تهران به روی صحنه رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز