خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبرداد:

پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۰۳۷

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،احمد حمزه زاده اظهار کرد: منطقه نمونه گردشگری لیقوان و روستای اسپراخون به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان شرقی همواره به سبب جاذبه‌های گردشگری متعدد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، عمارت تاریخی اربابی، آبگرم های اسپراخون، پنیر لیقوان و ... از جمله ظرفیت‌هایی است که این منطقه زیبا در دامنه سهند را بر سر زبان‌ها آورده است.

وی در ادامه با تاکید به اینکه پنیر لیقوان از مهم ترین ظرفیت های گردشگری غذا در آذربایجان شرقی و کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: پنیر لیقوان حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم خوش ذوق روستای لیقوان است و طبق گفته‌ی گذشتگان، تولید پنیر بیش از صدها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده، به همین خاطر می‌توان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیرهای ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: پنیر لیقوان از جمله پنیرهای مشهور و منحصربه‌فرد دنیا است چراکه این پنیر به سبب اینکه از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوب در سطح عالی قرار دارد.

وی اظهار کرد: ویژگی‌های مذکور زمینه‌ای است تا بتوانیم برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانیم، به همین منظور این اداره کل از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.

وی تاکید کرد: در راستای برند سازی این کالای ارزشمند در سال‌های گذشته، جشنواره پنیر لیقوان به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شده بود که امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم، دهیاری و فعالان فرهنگی روستا، شاهد برگزاری جشنواره ملی در سال‌های آتی باشیم.

حمزه‌زاده با اشاره به تداوم مرمت و بازسازی عمارت تاریخی اربابی لیقوان اشاره کرد و گفت: مرمت این عمارت تاریخی طی سال‌های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفته که در حال حاضر با انجام اقداماتی نظیر محوطه سازی، اجرای نما و دیوار حائل در این مرحله از عملیات مرمت، با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است و با تامین اعتبار لازم مرمت این عمارت تاریخی تکمیل خواهد شد.

 وی در خاتمه از پیشرفت بیش از ۸۰ درصد مسیر دسترسی آبگرم کنسول روستای اسپراخون خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و میزبانی از گردشگران در فصول مختلف سال، تاکنون مجوز سه واحد اقامتگاه بومگردی در این منطقه صادر و در مرحله تجهیز قرار دارند تا با فراهم سازی فرصت اقامت در دامنه بهشتی سهند، تجربه زندگی روستایی برای گردشگران فراهم شود.

این گزارش می‌افزاید،در یکی از برنامه های تلویزیونی مجری برنامه در تبلیغ یک برند لبنیاتی اقدام به تخریب و توهین به کیفیت پنیر سنتی و محلی لیقوان نمود که در فضای مجازی و بین اصحاب رسانه و فرهنگ استان واکنش های مختلفی به همراه داشت که این مجری روز گذشته از مردم لیقوان عذر خواهی کرد.

پنیر لیقوان مشهورترین پنیر سنتی آذربایجان است در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می‌شود. این پنیر شبه‌نرم بین سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته می‌شود تا برسد.

این پنیر در روستای لیقوان واقع در دامنه شمالی سهند از توابع شهر تبریز ایران تهیه می‌شود. تخمین زده می‌شود بیش از ۲۰۰ تولید کنندهٔ پنیر و ۶۵۰۰۰ گوسفند که اغلب از نوغ قیزیل هستند در این روستا و روستاهای مجاور وجود داشته باشند. هوای پاک و گونه‌های گیاهی بی همتای منطقه علاوه بر نحوه بهداشتی شیردوشی استفاده شده در این روستا و تحویل شیر تازه به تولیدکنندگان پنیر منجر به تولید شیر و پنیر باکیفیت می‌شود. این نوع پنیر طعمی ترد و شور دارد و دارای سوراخ‌های بخصوصی در اندازه نخود است و از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود.

از جمله عوامل تأثیرگذار بر کیفیت پنیر لیقوان می‌توان به شرایط آب و هوایی محل تولید شیر، شرایط آب و هوایی محل فرآوری و تبدیل شیر گوسفندی به پنیر لیقوان، کیفیت ابزار و تجهیزات نصب شده واحد تولیدی و از همه مهم تر بافت گیاهی چراگاه‌های دام‌های تولیدکننده شیر را می‌توان نام برد. وجود نوعی گیاه معطر و کمیاب در دامنه سهند و دره لیقوان، باعث تولید پنیر لیقوان با طعمی منحصر به فرد و مرغوب شده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز