خبرگزاری کار ایران

نخبه هرمزگانی مطرح کرد:

ضعف ساختار آموزش مهمترین خلا اقتصاد نوآور/ کسی که ادعای نخبگی می‌کند باید فرهنگ آن‌ را هم داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۶۱۸

نخبه هرمزگانی با بیان اینکه هجمه ناشی از اقتصاد نفتی در مقابل جریان اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ایستادگی می‌کند، مهمترین علت این چالش را ضعف ساختار آموزش کشور دانست و گفت: مهمترین ضعف در شکل گرفتن فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، آموزش و ایجاد ساختار کارآمد برای بروز نوآوری است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، محمدرضا نعیمی مدیر و بنیانگذار مجموعه مستقل علمی پژوهشی و فناورری تکنومنت مهمترین خلا ساختار فعلی آموزش را اتکای صرف به دولت عنوان کرد و افزود: در ساختار دولتی نه تنها آموزش‌وپرورش کارآمدی لازم را در تربیت نیروی انسانی خلاق و نوآور نخواهد داشت بلکه اقتصاد مبتنی بر نوآوری شکل نمی‌گیرد به همین ترتیب دانشگاهی که با پول دولت اداره شود نتیجه و سرنوشتی مشابه با صنعت دولتی دارد که در فضای رقابتی سالم فعالیت نمی‌کنند و برای ادامه حیات خود همواره متکی به رانت دولت است.

نقش دولت در هدایتگری پژوهش

نماینده نوآوری استان هرمزگان با یادآوری این نکته که تا پژوهشگاه‌های دولتی زمینه رشد شرکت‌های خصوصی و برون‌سپاری را فراهم نکنند، نمی‌توانند با نوآوری، مشکلات را حل کنند، اظهار کرد: تجربه نشان داده است کارآمدی و نوآوری با تکیه به درآمد دولت حاصل نمی‌شود بلکه دولت باید با نقش هدایتگری و راهبری سیاستگذار امر پژوهش باشد.

نعیمی با تأکید بر اینکه نوآوری از دل بخش خصوصی پدیدار می‌شود، هنر دولت را در سوق دادن پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی به‌سوی حمایت و هدایت ظرفیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده، در مسیر شکل دادن کسب‌وکارهای فناور و استارتاپ‌ها دانست.

این نخبه هرمزگانی گفت: ما زمانی موفق خواهیم شد که دولت سهم پژوهش را به 1/2 درصد GDP برساند ولی همزمان بخش خصوصی نیز 6 تا 7 درصد GDP را نیز به این امر اختصاص دهد.‎

وی با اشاره به اینکه توسعه باید درون‌زا باشد و نباید نگاه به بیرون داشته باشند، تصریح کرد: بروکراسی داخل استان‌ها باید کاهش یابد چراکه تمام نظام تصمیم گیری این بروکراسی را دارد که این خود مبارزه‎ای بین اقتصاد نفتی و دانش بنیان است

به دنبال اقتصادی هستیم که بر روی نیروی انسانی جوان سرمایه‌گذاری کند

نعیمی با تاکید بر تقویت اقتصاد، اصلاح محیط های کسب و کار و حذف بوروکراسی‌های موجود در اقتصاد، افزود: ما در تلاش هستیم که محیطی ایجاد کنیم تا بتوانیم جوانان خلاق و با استعداد را جذب کنیم. همچنان این محیط ها را نداریم، هر چند که چشمه‌هایی از آن در برخی جاها دیده می‌شود. ما نیازمند اقتصادی هستیم که از نفت جدا شود و به دنبال این باشد که بر روی نیروی انسانی جوان سرمایه‌گذاری کند، این اتفاقی است که باید در اقتصاد دانش بنیان رخ دهد.

وی در پایان گفت: انتظار از نهادهای مرتبط حمایت همه جانبه از افراد نوآور و فناور در خصوص پیشبرد ایده های اقتصادمحور جهت رشد و تقویت بسترسازی اقدامات نخبگان و متفکرین در استان هرمزگان با کاهش بروکراسی اداری و حمایت قاطع از آنها است زیرا اگر اینگونه روند پیش نرود هر شخصی با این دیدگاه به میدان می آید که رتبه برتری است و انتظار حمایت و گرفتن سهمیه بخصوصی دارد در حالی که کسی که ادعای نخبگی می‌کند باید فرهنگ آن‌را هم داشته باشد، رتبه‌ خوب در کنکور یا جایزه‌ای در یکی از جشنواره‌های علمی و المپیاد‌ها به معنی نخبه بودن نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز