خبرگزاری کار ایران

کاهش خروجی سد زاینده رود از ۱۲ خرداد آغاز شد؛

دوباره نفس زاینده رود به شماره افتاد/ وداع مردم اصفهان با زاینده رود

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۴۲۹

فضای مجازی پر شده است از تصاویر به شماره افتادن نفس های زاینده رود و وداع مردم اصفهان با شریان اصلی شهرشان؛ با این همه کسی به داد زاینده رود نمی رسد...

به گزارش ایلنا از اصفهان، بوی خوبی به مشام نمی رسد. با این حال و با وجود وضعیت زرد اصفهان در زمینه شیوع بیماری کرونا، جمعیت مستقر در اطراف رودخانه بسیار زیاد است.

جماعتی آمده اند تا مرگ چندین باره زاینده رود را از نزدیک نظاره کنند و با گوشی های شخصی شان این داغ چندین باره را ثبت و ضبط کنند. نا امیدی در چشم خیلی ها موج می زند. بخش قابل توجهی از آنها مطمئن هستند که مسئولان بر خلاف وعده هایشان  برای نجات این رودخانه که قبلا عنوان دائمی را در پشت نام خود داشت هیچ کاری نمی کنند. بیش از 12 سال است که زاینده رود به لطف بی مسئولیتی و نا کارآمدی مسئولان فصلی شده است.

روزنامه نگاران و فعالان محیط زیست از دوازدهم خرداد ماه که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان خبر کاهش خروجی سد زاینده رود را اعلام کرد، فضای مجازی را با هشتگ زاینده رود و زاینده رود را نجات دهید به دست گرفته اند. اما چه سود که همگی می دانیم از دست کسی کاری برنمی آید و صد البته کسی قصد انجام کار خاصی برای بقاء همیشگی زاینده رود را ندارد.

کاهش خروجی سد از 12 تا 15 خردادماه

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ابتدای هفته اظهار کرد: توزیع آب کشاورزی از 12 تا 15 خردادماه به اتمام رسید و خروجی سد زاینده رود کاهش یافت.

 حسن ساسانی با تأکید بر این که توزیع آب کشاورزی از پاییز سال گذشته آغاز شده بود، ادامه داد: میزان بارش ها نسبت به سال گذشته با 45 درصد کاهش و نسبت به متوسط بلند مدت با 13 درصد کاهش بارش همراه است.

وی با اشاره بر افزایش مصرف آب به علت شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر اضافه کرد: انتظار می رود که  با مصرف بهینه آب در تمام بخش ها نسبت به این کالای باارزش، مسئولانه اقدام شود تا برای تامین آب شرب و بهداشت در تابستان با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.  

در حوضه آبریز زاینده رود، وضعیت آب بحرانی است

 وضعیت زاینده رود در شرایط فعلی به گونه‌ای است که واکنش مسئولان شهری را البته در غالب مصاحبه و تذکر در پی داشته است. البته ماه‌ها است که از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خبری نیست. نمایندگان مجلس دهم که از اسفند ماه به قرنطینه رفتند و بجز حیدرعلی عابدی نام هیچ کدام شان روی خروجی خبرگزاری‌ها و صفحات رسانه ها منتشر نشد. نمایندگان مجلس یازدهم که اصلا و ابدا تا این لحظه نه رویت شده اند و نه کسی از آنها خبر دارد. با این حساب باید از اعضای شورای شهر که نسبت به زاینده رود واکنش نشان داده اند تشکر کرد.

در این رابطه رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بسته شدن دریچه سد زاینده رود گفت: از استاندار و نمایندگان استان استدعا دارم که وضعیت تونل و سد سوم کوهرنگ را پیگیری کنند و این موضوع انجام شود.

کوروش خسروی ادامه داد: در حال حاضر حجم مخزن زاینده رود ۴۵ درصد آب دارد و میزان بارش سال جاری نصف بارندگی سال گذشته است.ورودی زاینده رود ۱۱۱ متر مکعب است و ۱۰۹ مترمکعب هم خروجی سد زاینده رود است به همین دلیل نیازمند مدیریت منابع آب هستیم.

وی ادامه داد:  همه قوانین و استاندارهای سال ۹۷ باید در خصوص آب جدی گرفته شود و ستاد بحران آب قبل از ورود به تابستان تشکیل شود.

چاره ای دیگری بیاندیشید

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان هم با اشاره به اینکه مردم اصفهان سالها است به خاطر خشکی زاینده رود رنج‌ و عذاب می کشند،گفت: هر عارضه ای برای اصفهان ایجاد شود کل کشور را درگیر خواهد کرد، از بستن زاینده رود صرف نظر کنید و چاره ای دیگر بیاندیشید .

کوروش محمدی اظهار کرد: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گویم بستن زاینده رود در این شرایط به معنای بستن روزنه‌های شادی و نشاط است .

وی افزود: اگر حق آبه کشاورزان مهم است، حق آبه زیست محیطی و تالاب گاوخونی هم مهم است .آقای استاندار اجازه ندهید زاینده رود خروشان از حرکت باز ایستد.

 با وجود سکوت استاندار نسبت به بسته شدن دریجه سد زاینده رود و خشک شدن چدین باره این جریان امید بخش در شهر اصفهان، دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان به استاندار اصفهان نامه ای نوشته و در آن آورده است: رودخانه زاینده رود با بیش از ۴۹۰ کیلومتر طول و وسعتی به پهنای شهرها، روستاها و دشت های مسیر و در نهایت با مساحت ۴۷۶ کیلومترمربعی تالاب بین‌المللی گاوخونی، بخش اعظمی از محیط زیست فلات مرکزی ایران را تشکیل می دهد، که هر گونه سوء مدیریتی بر آن، تخریبی غیر قابل جبران به این عرصه طبیعی وارد می آورد. قطع و وصل مکرر جریان آب در رودخانه زاینده رود، نه تنها بر محیط زیست و حیات تمامی زیستمندان اعم از گیاهان  و جانوارانِ حوضه تاثیری ویرانگر دارد؛شما به خوبی می‌دانید که برای جان و روان انسان هایی که در مسیر این رود حیات بخش زندگی می‌کنند هم بسیار مخرب و زیانبخش است.

حشمت الله انتخابی با اشاره به روز جهانی محیط زیست ادامه داد: مجددا اخباری مبنی بر احتمال قطع جریان آب زاینده‌رود در رسانه ها منتشر شده که موجب نگرانی شدید مردم شده است.

وی اضافه کرد: اگر زمانی با بهانه خشکسالی و  کمبود حجم آب در پشت سد زاینده‌رود، خشکاندن رودخانه را توجیه می‌ کردند، اینک که به برکت بارندگی های دوساله اخیر امکان تداوم جریان آب وجود دارد، بهانه چیست؟ آیا نگران کاهش برداشت های غیر قانونی برای صنایع مسیر و یا باغات تازه احداث بالا دست هستند؟ و یا نگران کمبود آب جهت انتقال به خارج از حوضه؟!

دبیر شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان اصفهان گفت: آقای استاندار شما به خوبی از ارزش های زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی آگاهی دارید و اینکه حتی با نگاهی صد درصد اقتصادی هم، حفظ تالاب بر سایر موارد استفاده از آب مزیت نسبی دارد. از جنابعالی به عنوان مدیر ارشد استان که صیانت از قانون اساسی (به تبع وظایف رئیس‌جمهور در سطح ملی) در استان را به عهده دارید، اکیداً درخواست می کنیم با توجه به اولویت حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها بعد از آب شرب، موضع قطع و وصل جریان آب در زاینده‌رود را پیگیری فرموده، به این نکته توجه دهید که حقابه داران زاینده‌رود صرفاً صنایع و کشاورزی نیستند و علاوه بر میلیون‌ها انسانی که در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود زندگی می‌کنند، میلیاردها زیستمند خُرد و درشت از کف زیان و آبزیان تا پرنده و چرنده و انواع گیاهان حیات و مماتشان به جریان دائمی رودخانه وابسته است. علاوه بر همه اینها، رودخانه خروشان فرهنگ و هنر و تمدن چند هزار ساله حاشیه زنده‌رود با جریان دائمی و مستمر رودخانه تداوم و شکوفایی پیدا می‌کند.

داد زاینده رود را بستانید

هر سال شاهد بسته شدن دریچه های سد زاینده رود بعد از بازگشایی های کوتاه مدت هستیم. دریچه هایی که بسته شدنش با مسئولان است و بازگشایی دوباره آن با خداست. زیرا هر بار که زاینده رود را خشک می کنند، هیچ گاه از بازگشایی مجدد آن خبری نمی دهند و معمولا تاریخ بعدی برای بازگشایی دوباره دریچه های سد را به اما و اگرها واصل می کنند. حالا ماییم و اندوه و استرس کرونا به علاوه رنج بی پایان خشکی زاینده رود. رودخانه ای که بیش از 12 سال است از دائمی بودن به فصلی شدن رسیده و هر بار مسئولی که به رای نیاز دارد با وعده دائمی کردن جریان زاینده رود سبد آراء خود را با رای اصفهانی های زاینده‌رود دوست پر می کند و بعد می رود روی صندلی قدرت می نشیند و یادی از مردم دیار نصف جهان و خواسته بزرگ شان که همانا جریان دائمی زاینده رود است نمی کند.

 سمیه مسرور/ سرپرست خبرگزاری ایلنا اصفهان

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز