خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

پاسکاری دوباره قدیمی‌ترین تیم فوتبال تبریز/ جدایی ماشین‌سازی از زنوزی/ "توپ فوتبالی" به نام ماشین‌سازی

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۳۷۵

در روزهای گذشته مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از انتقال امتیاز تیم فوتبال ماشین سازی تبریز به این کارخانه استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز اظهار داشت: زنوزی یکی از دوستان قابل احترام بنده و از صنعتگران و افتخارات ‌آذربایجان بوده و بنده نیز شخصا به وی ارادت قلبی خاصی دارم و در گفت‌و‌گوی کوتاه تلفنی پیشنهاد بازگشت تیم فوتبال ماشین‌سازی به شرکت از سوی ایشان مطرح و مقرر شد پس مراجعت از سفر روسیه، حضوری در این مورد مذاکره و گفتگو شود.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی ادامه می دهد: من به عنوان مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی شخصا با بازگشت تیم به شرکت و خانه اصلی خود موافق و به تحقق آن نیز خوشبین هستم و همواره به دوستان و هواداران عزیز باشگاه هم عرض کرده‌ام که یکی از آرزوهایم این است که دوباره شاهد حضور تیم ماشین‌سازی در این شرکت و برگزاری تمرینات آن در زمین چمن داخل مجموعه باشم، اما این تصمیم کلان، خارج از حدود اختیارات مدیرعامل است و باید پس از انتصاب بقیه اعضای هیات مدیره، در هیات مدیره مطرح و نظر مثبت سهامداران شرکت نیز جلب شود.

در همین راستا حسن آذرنیا مدیرعامل سبز قبایان گفت: من نیز این موضوع را دیروز صرفا توسط رسانه‌ها و ادعای مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی تبریز مطلع شدم.

وی ادامه داد: به هرحال در این خصوص تصمیم نهایی را مالک و هیات مدیره باشگاه می‌گیرد. اما تا جایی که بنده مطلع هستم و مالک باشگاه در صحبت‌های اخیر خود بارها تاکید کرده است، در صورت تمایل دیگر شرکت‌ها برای تیمداری ماشین‌سازی، مالک باشگاه نیز از این شرایط استقبال می‌کند و حتی در صورت نیاز کمکی هم در این رابطه صورت می‌گیرد.

سرپرست مدیرعاملی باشگاه ماشین‌سازی اظهار کرد: آقای زنوزی تا این لحظه در روسیه هستند و به دلیل بسته شدن مرزها نتوانسته است به ایران برگردد که البته تابدین لحظه هم نامه رسمی مکتوبی به دست ما نرسیده است. به هرحال مالک و مسئولان ارشد باشگاه تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص هستند.
گزارش زیر اتفاقاتی که باشگاه ماشین سازی در سالهای گذشته داشته است می‌پردازد:

                                                   از ماشین سازی دبیری تبریز تا مقاومت ماشین سازی تبریز!
در تابستان 1387 بدستور مدیرعامل گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز (مجید خدابخش) قدیمی‌ترین باشگاه ورزشی شهر تبریز تا مرز انحلال پیش رفت تا اینکه در تیر همان سال، سازمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی با ریاست جواد شهلایی امتیاز تیم فوتبال ماشین‌سازی را از کارخانه ماشین‌سازی تحویل گرفته و از انحلال سبزجامگان فوتبال آذربایجان پیشگیری کرد و در تیر 1387 با تصمیم فدراسیون و افزایش تیم‌های دسته یک، سبزقباهای تبریز توانستند دوباره در رقابت‌های لیگ یک حضور یابند.

در این فصل با آنکه مسئولان تربیت بدنی قول حمایت به باشگاه را داده بودند؛ اما با جابجایی رؤسای اداره کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی، رئیس تازه انتخاب شده آن سازمان (غلامحسین فخاری) از دادن کمک‌های مالی سر باز زد و از پشتیبانی از قدیمی‌ترین باشگاه ورزشی شهر تبریز دست کشید و از طرف دیگر هیچ ارگان یا سازمانی پاسخگوی خیل عظیم طرفداران این تیم مردمی نبود و تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز در این فصل با بحران‌های مالی بسیاری مواجه بود، به‌طوری‌که هیچ مبلغی به بازیکنان و کادر فنی این تیم حتی پس از نیم فصل اول لیگ آزادگان پرداخت نشد. در تعطیلات نیم فصل اول سرمربی این تیم به علت کسب نتایج ضعیف برکنار شده و جای خود را به سیروس بایرامی داد.

سپس شهرام دبیری عضو شورای شهر تبریز امتیاز این باشگاه را خریداری کرد؛ و نام این تیم فوتبال به ماشین‌سازی دبیری تبریز تغییر نام داد و در آن زمان وضیعت مالی تیم فوتبال به نحوی احیا شد و حتی در دومین سال مالکیت دبیری این تیم تا صعود به لیگ برتر پیش رفت. پس از آن در شهریور ماه ۹۱ به علت مشکلات مالی و عدم حمایت‌های لازم از سوی مسئولان، سرانجام شهرام دبیری با انتشار بیانیه‌ای از هواداران ماشین سازان پوزش خواسته و به صورت ناگهانی از مدیریت این تیم کناره‌گیری کرد.

پس از این، هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی مسئولیت این تیم را بر عهده گرفت. مدتی نیز زمزمه‌هایی مبنی بر اعطای مالکیت این باشگاه به حسین هدایتی شنیده شد؛ اما این واگذاری به سرانجام نرسید، در نهایت،  مالکیت باشگاه ماشین‌سازی را به چند موسسه مالی رسید واین بار مؤسسه  مالی به تعهدات خود عمل نکرده و باعث سقوط تیم به لیگ دو شد.

بعد از پایان فصل این تیم با سپاه عاشورای تبریز ادغام شد و نام تیم به «مقاومت ماشین‌سازی تبریز» تغییر یافت.

                                                          و اینبار داستان شهرداری و ماشین سازی تبریز

مشکلات بی‌پایان تیم ماشین‌سازی در لیگ آزادگان ۹۲–۹۱ به اوج خود رسید و تیم با تغییر و تحولات بسیار و تعویض ۵ سرمربی برای دومین بار به لیگ دسته دوم سقوط کرد. ماشین‌سازی لیگ دسته دوم را هم بسیار بد شروع و خاتمه داد به‌طوری‌که با قرار گرفتن در رده نازل یازدهم و تنها به دلیل پیروزی برابر پیام صنعت آمل در پلی آف از سقوط به لیگ دسته سوم نجات پیدا کرد.

در تابستان ۹۳ با توجه به وضعیت اسفناک تیم و در جهت حمایت از این تیم مالکیت ماشین سازی تبریز به شهرداری رسید! و با انتخاب عیسی اکبرزاده به عنوان مدیر عامل و غلامرضا باغ‌آبادی به عنوان سرمربی، سروسامانی به این تیم بخشید.


طبق مصوبه اعضای شورای شهر تبریز با انحلال تیم فوتبال شهرداری تبریز در اولین فصل از رقابت‌های پیش‌رو فوتبال ۹۵–۹۴ جام آزادگان دیرینه‌ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور ماشین‌سازی تبریز جایگزین تیم فوتبال شهرداری شده و تحت حمایت شورای اسلامی شهر و سازمان ورزش شهرداری تبریز در سری رقابت‌های لیگ دسته ۱ حضور یافت.

                                                    صعود با خطیبی، سقوط با فرهاد کاظمی!

در خرداد ۱۳۹۴ عیسی اکبرزاده، مدیرعامل باشگاه اعلام کرد با عقد قراردادی ۲ ساله هدایت ماشین‌سازی تبریز را برای حضور در لیگ دسته یک به نادر دست‌نشان سپرده‌ است. پس از پایان یافتن نیم فصل نخست رقابت‌های جام آزادگان و قرار گرفتن سبزجامگان فوتبال آذربایجان در رتبه پنجم لیگ دسته یک، در دیماه ۱۳۹۴ اعضای هیات مدیره باشگاه حکم برکناری دست نشان و مدیرعامل این باشگاه را صادر کرده و رسول خطیبی را به عنوان سرمربی تیم برگزیدند. سرانجام تیم فوتبال ماشین‌سازی با هدایت خطیبی در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ با برتری ۳ بر صفر در برابر مس رفسنجان یک هفته مانده به پایان رقابت‌های جام آزادگان، پس از ۱۹ سال دوری از رده نخست فوتبال کشور، به لیگ برتر خلیج فارس راه یافت.

هرچند تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز در فصل ۹۵–۱۳۹۶ رقابت‌های لیگ برتر از امکانات مناسبی برخوردار بود و سرمربی وقت ماشین سازان توانسته بود با گرفتن چند ستاره فوتبال کشور به ظاهر تیم قدرتمندی را آماده مسابقات کند ولی از هفته چهارم رقابت‌ها افول سبزپوشان فوتبال تبریزی آغاز شده و این تیم در رده پایانی جدول رده‌بندی قرار گرفت، در نیم فصل بازی‌ها مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی، به رغم مخالفت اعضای هیات مدیره باشگاه تصمیم گرفت فرهاد کاظمی را روی نیمکت مربیان بنشاند که این تصمیم با مخالفت نه تنها اعضای هیات مدیره باشگاه بلکه شماری از هواداران و نمایندگان مردم تبریز در شورای شهر تبریز رو در رو شد.

فرهاد کاظمی در ابتدای کار خود با برکناری بازیکنان مطرح و ملی پوش ماشین‌سازی و با خرید چند بازیکن عمدتاً نیمکت‌نشین بنیه تیم فوتبال ماشین‌سازی را سست و ضعیف تر کرد و نتیجه چندین هفته حضور وی در پشت رُل هدایت ماشین پیر فوتبال تبریز، سقوط زودهنگام این باشگاه مردمی به زیرگروه لیگ برتر بود که اعتراض گسترده هواداران را به دنبال داشت.

فرهاد کاظمی با اخراج تنی چند از بازیکنان اسم و رسم دار از قبیل آندرانیک تیموریان، سامان نریمان جهان، مانوئل فرناندز و چند بازیکن دیگر، زمینه سقوط ماشین‌سازی به لیگ دسته یک را فراهم ساخت.
                                                از مالکیت دوباره کارخانه ماشین سازی تا فرزند خواندگی زنوزی!

 سرانجام پس از چندین سال دربدری و بی سرپناه بون سبزجامه گان فوتبال آذربایجان، با خریداری گروه صنعتی ماشین‌سازی از سوی یکی از بازرگانان تبریزی (محمد علی شریعت زاده) روز ۱۵ تیرماه ۱۳۹۶ امتیاز باشگاه از سازمان شهرداری تبریز به گروه صنعتی ماشین‌سازی بازگردانده شده و حسین خطیبی به عنوان مدیرعامل باشگاه برگزیده شد.

محمدعلی شریعت زاده اعلام داشت: برای بالا بردن جایگاه دیرینه‌ترین باشگاه ورزشی شمالغرب کشور برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است!

چندی پس از بازگرداندن باشگاه به کارخانجات ماشین‌سازی خریدار گروه صنعتی ماشین‌سازی نتوانست هزینه مالکیت ماشین‌سازی را بپردازد و به همین سبب باشگاه ماشین‌سازی برای چندمین بار در آستانه انحلال قرار گرفت که در این میان با وساطتت یکی از مربیان نام آشنای تبریز نزد زنوزی مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز و تراکتور تبریز در کنار پشتیبانی از باشگاه گسترش فولاد، مدیریت باشگاه ماشین‌سازی را نیز بپذیرفت و به نوعی زنوزی ماشین سازی را به عنوان فرزند خواندگی خود قبول کرد و در آستانه هجدهمین دوره مسابقات لیگ برتر، با تصمیم محمدرضا زنوزی مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز، امتیاز این باشگاه در لیگ برتر فوتبال به تیم ماشین‌سازی تبریز واگذار شد.

بازیکنانی که فصل قبل با گسترش فولاد در لیگ برتر بازی می‌کردند، در لیگ هجدهم با لباس ماشین‌سازی به زمین رفتند و این تیم پس از تمامی مشکلات در گذشته بالاخره توانست لیگ 18 را با آرامش به پایان رساند و در لیگ نوزده نیز تا کنون با کسب 24امتیاز در رده نهم رده بندی لیگ برتر با هدایت شیخ لاری قرار گرفته است.

                                                                      آنچه باید گفت

گزارش فوق از توپ فوتبال‌شدن تیم قدیمی شمالغرب و تبریز حکایت دارد که در سالهای گذشته دچار تغییرات  و دربدری‌های زیادی پس از جدایی از کارخانه ماشین سازی تبریز داشته و هم اکنون نیز طبق ادعاهای مدیر عامل کارخانه ماشین سازی، این کارخانه قصد بازگرداندن امتیازات تیم ماشین‌سازی را دارد، اما کارخانه ماشین‌سازی تبریز باید در وهله اول به بحران و مشکلات خود و چندین کارگر این کارخانه را حل کرده و سپس به دنبال تیمداری باشد و طبق شنیده ها و اظهارات مدیرعامل کارخانه فعلا هیات مدیره این کارخانه تشکیل نیافته است و باید منتظر ماند تا سرنوشت کارخانه ماشین سازی که همانند توپ فوتبال بین صنعتگران پاس کاری می‌شود چه خواهد بود؟

کارخانه ماشین‌سازی تبریز نیز در سالهای گذشته با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده است که می‌توان به واگذاری با حاشیه به افراد بدون اهلیت و سردرگمی این کارخانه از اواخر دهه 80 اشاره کرد.

فرشید ولی‌زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز