خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین:

ترویج فرهنگ کاهش مصرف دخانیات مستلزم مشارکت همگانی است/ 35 درصد مرگ و میرها ناشی از استعمال دخانیات است

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۳۱۲

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: فرهنگ سازی در حوزه کاهش مصرف دخانیات بخصوص در قشر نوجوان نیازمند مشارکت همگانی اعم از خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی است.

علیرضا مهرعلیان در گفت گو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در گروه‌های سنی نوجوان و جوان به خصوص بین سنین 13 تا 15 سال به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است که این امر یک تعامل همه جانبه از سوی دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش و خانواده‌ها که می توانند نقش چشمگیری در این زمینه داشته باشند، می‌طلبد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان افزود: آموزش و پرورش با ایجاد برنامه‌های مفرح می‌تواند در زمینه کاهش مصرف دخانیات در دانش آموزان را کاهش دهد، برنامه هایی با محوریت تقویت "نه گفتن" در برابر مصرف دخانیات و افزایش اطلاعات دانش آموزان در زمینه ضرر و زیان‌های ناشی از مصرف سیگار و قلیان می تواند راهکارهای مناسبی برای جلوگیری قشر نوجوان از مصرف دخانیات باشد.

مهرعلیان اضافه کرد: در طول سال تحصیلی مرکز بهداشت شهید بلندیان با همکاری آموزش و پرورش دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان که بیشتر در معرض خطر هستند را غربالگری می کند و در صورت مشاهده دانش آموزان سیگاری با برگزاری جلسات مشاوره سعی در ترک مصرف سیگار دارد زیرا مصرف سیگار می تواند دروازه ورود به اعتیاد باشد.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که افراد وارد سنین نوجوانی و جوانی می شوند بسترهایی برای استعمال دخانیات وجود دارد که محیط خانواده، مدرسه و دوستان از جمله این بسترها است که قشر نوجوان را به مصرف سیگار و قلیان ترغیب می کند، اما در مرحله اول والدین می توانند با نظارت غیر مستقیم ارتباطات فرزند خود را در محیط مدرسه و دوستان کنترل کنند تا فرزندانشان از این خطری که ممکن است آینده آنان را به خطر بیندازد، حفظ کنند زیرا امروزه قبح مصرف قلیان در خانواده ها شکسته شده و اولین زمینه مصرف دخانیات در محیط خانواده برای نوجوانان فراهم می شود و باید این رفتار اشتباه در جامعه با راهکارهای مناسب و مفید اصلاح شود.

این مسئول عنوان کرد: متاسفانه 37 درصد از نوجوانان 13 تا 15 ساله در کشور دخانیات مصرف می کنند و سالانه 35 هزار تن تنباکو در کشور مصرف می شود که از نظر اقصادی هزینه های زیادی برای وزارت بهداشت در بردارد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان یادآور شد: سرعت ابتلا به سرطان به دلیل استعمال دخانیات در کشور افزایش چشم گیری دارد و کشور ایران در میزان درگیری بیماری سرطان ناشی از مصرف دخانیات در صدر کشورهای جهان قرار دارد و همچنین سالانه سهم بسیار زیادی در استفاده از سیگار و قلیان دارد.  

مهرعلیان ادامه داد: فروش سیگار به افراد زیر 18 سال در کشور ممنوع است اما این امر در جامعه جدی گرفته نشده و اگر عاملیت فروش سیگار مشروط بر اخذ مجوز از سوی اصناف باشد خود، عاملی برای کاهش مصرف سیگار است و فقط اماکنی که مجوز دریافت کرده اند اقدام به فروش سیگار کنند و اگر دسترسی به دخانیات خصوصا برای افراد زیر 18 سال محدودتر شود، قطعا مصرف دخانیات در جامعه کاهش می یابد.

به گفته وی، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سالانه 5 میلیون نفر بر اثر مصرف قلیان جان خود را از دست می دهند و 30 تا 35 درصد مرگ و میرها به علت ابتلا به سرطان ناشی از استعمال دخانیات  است.

6 تا 12 خرداد ماه هفته جهانی بدون دخانیات نام گذاری شده است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز