خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت نگران کننده سفره های آبی زیر‌زمینی در تربت جام

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۲۳۳

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان تربت جام با اشاره به افت نگران کننده سفره های آبی این شهر گفت:افت سطح آب های زیرزمینی تربت جام سالانه بین ۱/۵ تا ۲/۵ متر است.

محسن عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تربت جام یکی از دو شهر استان خراسان رضوی است که با تنش جدی آبی روبرو است و این به خاطر برداشت بی رویه آب از سرچشمه های حوزه آبی این شهرستان است.

وی ادامه داد : سالانه ۱/۵ تا ۲/۵ متر افت آب داریم و زنگ خطر در این شهرستان سالهاست که به صدا درآمده است و ما دیگر قادر به حفر چاه جدید نیستیم و نمی‌توانیم به جرئت بپذیریم که چقدر مطمئن هستیم از چاه جدیدی که حفر می‌کنیم میزان خروجی مورد نظر را استحصال کنیم .

عبداللهی در مورد تأمین آب شهرستان تربت جام افزود: ۸۰ حلقه چاه برای تامین آب شهر و روستا در اختیار ماست که چند تا از آنها خشک شده و چند مورد باید جابجا و تعدادی باید احیا شود تا بتوانیم از بحران آبی تابستان پیش رو به سلامت عبور کنیم.

رئیس شرکت آبفای تربت جام گفت : مصرف استاندارد آب در سطح کشور برای روستا ۱۲۰ لیتر و برای شهر ۲۰۰ لیتر هست که این مصرف در شهرستان  تربت جام در حوزه روستایی ۱۳۱ لیتر و در حوزه شهری ۲۲۰ لیتر است و عدم رعایت مدیریت مصرف بهینه آب در شهر ها و نیز مصرف آب در باغچه ها و بعضا کشت‌های خانگی خصوصا وجود دام‌های سنگین در روستا علت آن است که در هیچ شرایطی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور تعهدی در قبال کشاورزی و باغچه‌های خانگی و تامین آب برای دام‌ها ندارند که در آینده نزدیک با توجه به کم آبی و مصرف بالای آب به دلیل رعایت بهداشت و مقابله با ویروس کرونا و نیز اولویت تامین و توزیع آب شرب و بهداشتی حتما موارد قانونی با متخلفان اعمال خواهد شد.

عبداللهی در پاسخ به گلایه روستاییان منطقه در مورد کم آبی و قطعی آب گفت : ما بر اساس سرانه مردم روستا داریم آبرسانی می کنیم و بر اساس جمعیت روستاها و مصوبه کمیته تامین آب خراسان رضوی داریم اولویت بندی می‌کنیم و از ابتدای امسال تاکنون توانستیم مشکل کم آبی بیش از ۳۰ هزار نفر را در روستاهای محمدآباد ، شهرستانک ، رباط سمنگان ، کاریزنو ، موسی آباد قلعه گک ، چشمه گل و...را  حل کنیم .

مدیر آب و فاضلاب شهرستان تربت جام نیز در مورد درخواست آب بهاء مصرفی در روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شود گفت : شرکت آب و فاضلاب روستایی تا پایان سال 98 در لایه شرکت‌های دولتی بوده و از محل اعتبارات دولتی استفاده می کرده است اما از ابتدای سال 99 خدمت رسانی در شرکت آب و فاضلاب روستایی متوقف و عملا آبرسانی به تمام روستاها و شهرها در سطح شهرستان یکپارچه  شده و امورهای آب و فاضلاب اکنون مستقل و باید هزینه های خود را به شکل خودگردان خودشان تامین کنند.

وی افزود: هر مشترک برابر مصوبات قانونی می باید  هزینه آب مصرف شده خود را پرداخت کند و نه تتها یک ریال از این هزینه از شهرستان خارج نمی شود بلکه صرف اصلاح و توسعه و نوسازی شبکه آبرسانی ( تعمیر ، نگهداری و لوله کشی ) می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز