خبرگزاری کار ایران

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها:

حفظ جنگل‌های زاگرس یک مطالبه عمومی است که دولت باید به آن توجه کند

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۸۴۶

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها گفت: دولت بودجه مناسبی را برای حفاظت و صیانت از محیط زیست ومنابع طبیعی در نظر بگیرد.

به گزارش ایلنا، کیانوش جهانبخش با اشاره به آتش‌سوزی زاگرس گفت: دولت با یک تکلیف و با نگاه به خواست و مطالبه عمومی جامعه، بودجه مناسبی را برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی در نظر بگیرد.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به آتش‌سوزی زاگرس اظهار داشت: متاسفانه در فصل گرما با توجه به شرایطی که در جنگل‌ها و مراتع به وجود می‌آید هرساله شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده و مراتع هستیم. عمده این آتش سوزی‌ها به صورت عمدی و یا بر اثر سهل انگاری و رفتار غیر مسئولانه شکارچیان یا مردمی هست که توجهی به نکات ایمنی ندارند؛ به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این آتش سوزی‌ها هم به صورت طبیعی و هم به علت گرم شدن هوا پیش می‌آید که متاسفانه باعث از بین رفتن حجم بسیاری از جنگل‌ها می‌شود گفت: از چند مقوله می‌توان این موضوع را بررسی کرد نخست اینکه به صورت جدی باید تدابیری اندیشیده شود که هم به مردم آموزش داده شود و هم اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه‌ای را در قبال حفاظت از محیط زیست انجام داد.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در ادامه با تاکید بر اینکه خوشبختانه نگاه به محیط زیست در سرزمین ما به لطف فعالیت دلسوزان این حوزه ،سازمان‌های مردم نهاد و جامعه دانشگاهی از حالت تشریفاتی و تجملاتی خارج شده و آرام آرام در حال نهادینه شدن است افزود: مردم این مهم را به عنوان یک اصل مهم رفتاری و یک روش صحیح  زیستن در نظر گرفته اند. بحران کرونا نیز باعث شد به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و موجب شد  مردم توجه بیشتری به محیط زیست نشان دهند.

جهانبخش، امکانات و نیروی سازمان محیط زیست را برای مقابله با بحران آتش سوزی ناکافی دانست و تاکید کرد: بحث آتش سوزی زاگرس را اگر ارزیابی کنیم مشخص می‌شود که نه رسانه‌ها آن طور که باید به آن پرداختند و نه دستگاهی مانند محیط زیست توانسته امکاناتی به آنجا ارسال کنند. به هر صورت جنگل‌های زاگرس سرمایه‌های ملی است که هم تنوع گیاهی و هم تنوع جانوری بسیار ارزشمندی را داراست. حفظ آنها یک وظیفه ملی و حتی یک وظیفه جهانی است. تمام استانها  بایستی برای مهار آتش سوزی زاگرس بسیج شوند .

وی در ادامه سخنان خود به جنگل ها و مراتع استان هرمزگان که یکی از استان های خشک کشور است، اشاره کرد و تاکید کرد: جنگل ها و مراتعی را داریم که هر از گاهی طعمه حریق می شوند. سال هاست در خواست هلی کوپتر اطفای حریق را مطرح کردیم که در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه با توجه به گرم و خشک بودن  و گستردگی استان تاکنون این مهم رخ نداده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها ادامه داد: جا دارد که دولت با نگاه به خواست و مطالبه  عمومی جامعه، بودجه مناسبی را برای حفاظت و صیانت از محیط زیست ومنابع طبیعی در نظر بگیرد. مجلس جدید نیز باید با یک نگاه مسئولانه و کارشناسی با این رویکرد که این میراث باید به نسل آینده به درستی همانگونه که گذشتگان به ما انتقال داده اند؛ انتقال یابد.

جهانبخش در پایان با تاکید بر اینکه این آتش‌سوزی اولین آتش سوزی نیست و آخرین هم نخواهد بود افزود: ضرورت دارد خرید و ساخت اطفای حریق به صورت جدی در اولویت قرار گیرد. اطمینان داریم سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در بحث اطفای حریق جنگل های زاگرس همانند بحران های پیش به کمک خواهند آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز