خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

پیش بینی خرید بیش از 600هزار تن از گندم کاران آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۶۱۲

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 600 هزار تن گندم از گندم کاران استان خریداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان اظهار کرد: اگر خرید تضمینی محصول گندم به درستی هدف گذاری شده و از ملزومات لازم از جمله استفاده از ظرفیت فرمانداری ها، دهیاری ها و مراکز خرید به نحو مطلوب استفاده شود، پیش بینی می شود در سال99 بیش از600 هزار تن محصول گندم از گندمکاران آذربایجان شرقی خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق آذربایجان شرقی مانند شهرستان خداآفرین به فصل برداشت گندم نزدیک می شویم، ولی در سایر مناطق جهت افزایش عملکرد در واحد سطح، ظرفیت مناسب و لازم وجود دارد که باید از این ظرفیت ها به نحو احسن و مطلوب بهره برداری شود.

وی با تاکید بر حساسیت موضوع برداشت محصولات کشاورزی در سالجاری با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان واردات محصولات زراعی از خارج، افزود: تست و معاینات فنی دستگاه‌های کمباین برای جلوگیری از ریزش و هدررفت محصول در حین برداشت ، نقش بسزایی ایفاء می کند.

فتحی گفت: امسال برای بخش کشاورزی سال سخت و دشواری است، امسال به واسطه کرونا اکثر کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند که محصولات کشاورزی خود را صادر نکنند، بر این اساس برای تهیه و تامین محصولات مورد نیاز خود باید به تولیدات داخلی توجه ویژه ای انجام شود. 

وی همچنین اظهار کرد: طرح یاوران تولید دارای شیوه نامه و دستورالعمل خاص است، برابر شیوه نامه طرح یاوران تولید، مدیران شهرستان می‌وانند پیشنهادها و نظرات خود را نسبت به اجرای هرچه بهتر این طرح در کارگروه مربوطه ارائه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: پایش و رصد مزارع غلات نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری ها به خصوص مزارع گندم استان باید با حساسیت ویژه ای انجام شود.

فتحی افزود: اگر پایش و رصد مزارع نسبت به تشخیص آفات و شناسایی بیماری ها به‌درستی و به‌موقع صورت پذیرد شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود آفت سنک بذرخوار کلزا در مزارع این محصول در سال گذشته ادامه داد: به منظور آمادگی برای مدیریت کلزا، پایش مرتب مزارع کلزا به ویژه همزمان با رسیدن غلاف ها برای اطلاع از وجود آن ضرورت دارد. 

فتحی با تاکید بر این که محلول پاشی مزارع آلوده کلزا و همچنین مزارع همجوار برای جلوگیری از صدمه سنک بذرخوار کلزا ضروی است، اظهار نمود: با توجه به رطوبت نسبی هوا و بارش های مناسب در بسیاری از مناطق مزارع گندم آذربایجان شرقی در سالجاری، احتمال شیوع بیماری زنگ در برخی مناطق شمال غرب استان بالا بوده به همین خاطر به کارشناسان کشاورزی توصیه می‌شود که مزارع گندم را پایش کرده و در صورت مشاهده زنگ زرد و سایر عوامل خسارت زا به کشاورزان راهنمائی های لازم را ارائه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در گذشته ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان و بهره برداران کشاورزی از ترکیب نامناسبی برخوردار بود ولی در حال حاضر با انتقال یافته های نوین کشاورزی به جامعه هدف یعنی جامعه کشاورزی و بهره برداری از علوم و دانش روز، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهای استان اتفاق می افتد و قشر جوان جامعه رغبت زیادی نسبت به انجام فعالیت های کشاورزی از خود نشان می دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز