خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

شهرداری برای احداث پل طبیعت نیاز به مجوز میراث فرهنگی دزفول دارد/ تشریح دلایل آلودگی بصری رودخانه دز

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۵۷۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، گفت: شهرداری دزفول برای اجرای پروژه‌ احداث پل طبیعت این شهرستان نیاز به مجوز و هماهنگی با اداره میراث فرهنگی دارد.

حجت الله آریایی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد خبر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر کلنگ زنی پروژه‌ای تحت عنوان پل طبیعت در شهرستان دزفول، گفت: پس از بررسی به عمل آمده مشخص شد که موقعیت مکانی طرح در مجاورت سازه‌های آبی دستکند شامل دردهانه‌ها، کانال‌های آب بر و کت‌ها واقع شده است.

وی افزود: پیش از این و همزمان با عملیات اجرایی پارک ساحلی رعنا، محدوده سازه‌های آبی به شهرداری اعلام و بر لزوم حفاظت و صیانت از این آثار تاکید شده است. همچنین منطقه مسکونی کوی حافظ بر روی میل چاه‌ها واقع شده و مسیرهای کاریز را به کلی نابود کرده و سیمای رودخانه دز را به عنوان مهمترین اثر طبیعی مخدوش و نازیبا کرده است.

آریایی‌نیا عنوان کرد: این منطقه در صورت ارائه طرحی فرهنگی، تاریخی و گردشگری می‌توانست یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر باشد که اکنون با ساخت بناهای بلند مرتبه با سیمایی ناموزون موجب آلودگی بصری و از بین رفتن چشم انداز بکر و زیبای کت‌ها و صخره‌های طبیعی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول تصریح کرد: سالهاست این محدوده با انجام اقدامات پراکنده و غیراصولی دستخوش تغییرات غیر قابل جبران شده است؛ مسیرشکافی بین کت‌ها جهت تامین دسترسی کوی حافظ به ساحل رودخانه، ریختن نخاله‌های خانگی و ساختمانی، مسدود کردن دهانه کت‌ها توسط اشخاص، نصب پمپ توسط اشخاص جهت آبیاری فضای سبز منطقه مشرف به کت‌ها، درختکاری بی رویه موجب گسترش ریشه آنها به فضاهای دستکند از جمله اقداماتی است که موجب در معرض خطر ریزش قرار گرفتن سازه‌های دستکند شده و هویت منطقه را از بین برده است.

وی تاکید کرد: لذا ضروری است شهرداری دزفول ضمن متوقف کردن عملیات نسبت به ارائه طرح و جزییات اجرایی آن به اداره میراث فرهنگی جهت بررسی دقیق موقعیت مکانی و نیز انطباق با ضوابط حاکم بر میراث باستانی و طبیعی اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز