خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نگاه مجرمانه به فرد معتاد مشکلی را حل نمی‌کند/ سن شروع دخانیات به 14 سال رسیده است/ بهترین روش برای ترک اعتیاد شناخت آن است

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۳۲۰

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بجستان گفت: گرفتار شدن در دام اعتیاد معضل اجتماعی است که رها شدن فرد معتاد و نگاه مجرمانه به وی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود.

​علی قویدل شورابی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عواملی که موجب گرایش جوانان به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌شود به طور کلی در حوزه فرد، خانواده، جامعه و مدرسه ممکن است آسیب زایی افراد را بیشتر کند.

وی ادامه داد: به طور مثال اطلاعات نادرست در مورد پیامدهای مصرف یا افرادی که فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند، افرادی که مشکلاتی در بحث سلامت روان و جسم دارند و از مواد برای تسکین دردهای جسمی و روحی استفاده می‌کنند، در سطح خانواده ، خانواده‌های سهل گیر و یا والدین مستبد که تعاملات مثبتی با فرزند خود ندارند موجب گرایش جوانان به سمت اعتیاد می شود.

وی افزود: در سطح جامعه وجود هنجارها و قوانین ضعیف، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان نیز ممکن است مقدمات این گرایش را فراهم کند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بجستان تصریح کرد: بعضی مواقع دادن اطلاعات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید سعی در نگرش، ارزش‌ها و هنجارهای فرد، خانواده و جامعه تغییر ایجاد کرد تا به افزایش کارآمدی برنامه‌های پیشگیری منتهی شود و به طور کلی تحقیقات نشان داده که رویکردهای یک طرفه و پندآموز اثربخشی کمتری نسبت به رویکردهای تعاملی دارند .

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بجستان گفت: گرفتار شدن در دام اعتیاد معضلی اجتماعی است و اگر فرد را رها کنیم و با دید مجرمانه به وی نگاه شود نه تنها مشکلی از جامعه حل نمی‌شود بلکه باعث پیچیده‌تر شدن موضوع خواهد شد.

وی افزود : همه ما وقتی با یک معتاد برخورد می‌کنیم در نگاه اول او را متهم می‌دانیم در صورتی که اگر به علت اعتیاد وی دقت کنیم گاهی اوقات ناشی از ضعف در شخصیت وی بوده اما برخی عوامل موجود در جامعه نیز موثر است که جای تامل دارد و بهترین نگاه، نگاه طبیبانه به وی بوده چون نجات یک معتاد نجات یک جامعه است. 

قویدل گفت: از آنجایی که اعتیاد در راس همه آسیب‌ها است منجر به افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری و اختلافات خانوادگی می شود.

وی افزود: سیگار و تنباکوی موجود در سیگار مهمترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های تنفسی است و نیکوتین موجود در دخانیات و سیگار فرایند سم زدایی در بدن را مختل می‌کند و باعث بروز بیماری هایی نظیر سرطان، افزایش کلسترول خون ، مشکلات قلبی- عروقی و اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان، عدم جذب ویتامین ها و املاح و کمبود آنها در بدن می شود.

وی تصریح کرد : مصرف هر نخ سیگار بیش از 5 دقیقه از عمر انسان را کاهش می دهد و دانشمندان در توتون ماده ای کشف کردند که علل بیماری دیابت، سرطان و آلزایمر و تسریع کننده روند پیری است و افرادی که با سیگاری‌ها زندگی می‌کنند، حدود 30 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی و سرطان در آنها بیشتر است.

قویدل در مورد سیگارهای الکترونیکی گفت: طبق نظر who سیگارهای الکترونیکی می‌تواند حاوی مواد سمی باشد و برای سلامت مضر است و روش تایید شده ای برای مقابله با نیکوتین نیست و به هیچ عنوان خاصیت درمانی ندارد.

وی ادامه داد : سن شروع دخانیات در ایران به 14 سال رسیده است که تقریبا با آمار سایر کشورها برابر است و حدود 30 درصد آقایان و 20 درصد خانم های بالای 15 سال دخانیات مصرف می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بجستان افزود : بهترین روش برای ترک دخانیات و اعتیاد، شناختن آن عادت است که از روش‌های رفتاری کمک گرفته می‌شود و قطع زنجیره تعاملات با دوستان سیگاری و اجتناب از مکان‌هایی که فرد در آن محیط استفاده می‌کرده که فرد در دوره ترک باید مهارت های جدید بیاموزد و در هر زمانی می‌توان تصمیم به ترک سیگار گرفت .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز