خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دلایل عدم حضور نمایندگان فارس در هیئت‌رئیسه مجلس؛

جای خالی نماینده‌های فارس در هیئت رئیسه/نقش کمرنگ انسجام و اتحاد نماینده ها در سال اول مجلس یازدهم/ فریدون عباسی: برخی نمایندگان از تجربه کافی برخوردار نیستند

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۷۸۴

اگرچه برخی نمایندگان اصولگرای مجلس استان فارس پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بودند که دست‌کم یک نماینده از میان 18 نماینده فارس، بتواند در هیئت‌رئیسه مجلس حضور یابد اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و نمایندگان دور یازدهم فارس در سال اول مجلس یازدهم نتوانستند حتی یک کرسی هیئت رئیسه را کسب کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم برگزار شد و محمد باقر قالیباف توانست بالاخره به کرسی ریاست قوه مقننه تکیه بزند. آنچه اما برای فارس اتفاقی تکراری بود، عدم حضور نماینده‌ای از این استان در ترکیب 12 نفره هیئت‌رئیسه مجلس بود.

هرچند فریدون عباسی نماینده کازرون در مجلس در اقدامی عجیب و در حالی که تقریباً بر همگان مسلم بود که قالیباف رئیس مجلس یازدهم خواهد شد تصمیم به حضور در انتخابات ریاست مجلس گرفت و مطابق پیش‌بینی‌ها نیز کمتر از 20 رأی کسب کرد و با این کار خود باعث شد تا شانس خود برای حضور در جایگاه نواب رئیس و هیئت‌رئیسه را از دست بدهد.

اما چرا مجمع نمایندگان فارس در انتخابات هیئت‌رئیسه ناکام بودند؟ و آیا این مجمع 18 نفره تماماً اصولگرا، در انتخاب اعضا و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، تصمیمی جمعی و منطقی خواهند گرفت؟

اختلاف نمایندگان فارس در انتخابات هیئت‌رئیسه 

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با اظهار تاسف نسبت به بروز برخی اختلاف نظرها در میان برخی نمایندگان فارس در جریان انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید: مجمع نمایندگان فارس از یک طرف کاندیداهای متعددی را معرفی کرد و از طرف دیگر  بی‌توجهی به تذکرات افراد مجرب و عدم انسجام و نا هماهنگی مجمع نمایندگان در جریان انتخابات هیئت‌رئیسه باعث شد تا  فرصت حضور در هیات رئیسه برای مجمع فارس از دست برود؛ از سوی دیگر برخی نمایندگان دیگر استان‌ها نیز که با کاندیداهای ما ائتلاف کرده بودند، صادقانه برخورد نکردند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه اختلاف‌نظر پیش‌آمده نمایندگان فارس در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ناشی از کم تجربگی برخی نمایندگان و عدم حمایت بزرگان فارس بوده است، می‌افزاید: مجموع این دلایل سبب شد که به‌رغم برنامه‌ریزی‌ها، نمایندگان فارس موفق به حضور در هیئت‌رئیسه مجلس نشوند.

قادری و زارع در تلاش برای ریاست بر کمیسیون برنامه و بودجه

نماینده شیراز و زرقان در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه با اصلاح آئین‌نامه مجلس، امکان حضور نمایندگان در کمیسیون‌های مجلس یازدهم بر اساس تخصص، تجربه و حوزه کاری خواهد بود، می‌گوید: از این رو نمایندگان نیز باید در نظر داشته باشند که حضور در کمیسیونی را انتخاب کنند که در آن نقش‌آفرینی موثری داشته باشند و نمایندگان فارس نیز در تلاشند که در انتخابات کمیسیون‌های مختلف مجلس، فعالانه‌تر و موثرتر عمل کنند.

 قادری سپس با بیان اینکه با توجه به شرایط حضور در کمیسیون‌ها، تنها او و رحیم زارع (نماینده آباده) امکان حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را دارند، می‌افزاید: از این رو قصد داریم خلأ حضور نمایندگان فارس در دوره گذشته مجلس در این کمیسیون را رفع کنیم.

نمایندگان فارس به عباسی رأی ندادند

اما در انتخابات ریاست مجلس یازدهم، افزون بر مصطفی میرسلیم که به عنوان نماینده تهران و یکی از اعضای ارشد حزب مؤتلفه اسلامی رقیب محمدباقر قالیباف بود، فریدون عباسی نماینده کازرون در مجلس نیز که سابقه ریاست سازمان انرژی اتمی را دارد، تصمیم گرفت کاندیدای ریاست مجلس شود و دست‌آخر نیز تنها 17 رأی کسب کرد.

در همین رابطه جعفر قادری با اشاره به اینکه کاندیداتوری عباسی بدون طرح در مجمع نمایندگان فارس و بر اساس نظر شخصی نماینده کازرون بوده است، می‌گوید: تا آنجا که مطلعم، همه نمایندگان فارس بجز یکی دو نفر  برای کسب ریاست مجلس به قالیباف رأی داده‌اند.

نامزدی نماینده کازرون برای ریاست مجلس، تصمیمی فردی بود

قادری با اشاره به اینکه قرار بود اعلام کاندیداتوری هرکدام از نمایندگان فارس برای هیئت‌رئیسه، باید بر اساس تصمیم جمعی مجمع باشد و زمینه رای آوری هر  داوطلب برای نمایندگان استان متقاعدکننده باشد، می‌افزاید: با این حال فریدون عباسی تصمیم خود برای کاندیداتوری ریاست مجلس را از قبل گرفته بود و اعلام کرد که در هر صورت قصد کاندیداتوری برای ریاست مجلس را دارد.

قادری در ادامه می‌افزاید: مجمع نمایندگان فارس معتقد بود که عباسی در صورت کاندیداتوری برای نائب‌رئیسی مجلس، حمایت مجمع را با خود خواهد داشت و احتمال موفقیتش نیز بالا خواهد بود، اما نماینده کازرون تصمیم گرفت برای صندلی ریاست مجلس کاندیدا شود و به این ترتیب شانس نایب رئیسی از فارس گرفته شد.

قادری در ادامه می‌گوید: با این حال اگر نماینده کازرون در جریان انتخاب رؤسای کمیسیون‌های مجلس، عزم ریاست کمیسیون انرژی مجلس داشته باشد و با مجمع نمایندگان استان نیز همراه و هماهنگ باشد، زمینه موفقیتش در این کمیسیون وجود دارد.

جایگاه‌ها در مجلس بر اساس لابی‌گری تعیین می‌شود

جعفر قادری در ادامه می‌افزاید: با آنکه نمایندگان فارس کاندیدای ریاست بر چند کمیسیون مجلس هستند، اما متاسفانه اغلب نمایندگان فارس در لابی‌گری ضعیف هستند.

قادری با ابراز گلایه از بزرگان فارس در عدم حمایت از نمایندگان استان در مجلس می‌افزاید: واقعیت آن است که جایگاه‌ها در مجلس، نه بر اساس توانمندی‌ها و شایستگی؛ بلکه بر اساس لابی‌گری‌ها و ارتباطات هر نماینده تعیین می‌شود، اما نمایندگان فارس از سوی بزرگان استان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

قادری در پایان ابراز امیدواری می‌کند که نتیجه انتخابات هیئت رئیسه مجلس تجربه خوبی برای برخی نمایندگان فارس بوده باشد تا «در انتخاب اعضا و رؤسای کمیسیون‌ها نیز منطقی‌تر و سنجیده‌تر عمل کنند.»

جای خالی نماینده‌های فارس در هیئت رئیسه/نقش کمرنگ انسجام و اتحاد نماینده ها در سال اول مجلس یازدهم/ فریدون عباسی: برخی نمایندگان از تجربه کافی برخوردار نیستند

نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه با بیان اینکه برای کاندیدا شدن ریاست مجلس عضو فراکسیون ائتلاف نشدم می گوید: متاسفانه رسانه‌ای نشدن این موضوع سبب شد که بسیاری افراد حتی در صحن مجلس هم به دلیل رفت و آمد و صحبت های زیاد متوجه داوطلب شدن بنده برای ریاست مجلس نشوند و این موضوع را هم جدی نگیرند به‌طوری‌که عزم بنده برای ریاست مجلس جزم بود.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه نماینده‌های استان لزوما در موضوعات سیاسی و تصمیم گیری‌ها یکسان عمل نمی کنند، می‌افزاید: این امکان وجود دارد که نماینده‌های استان تابع فرد خاصی باشند که با نظر بنده متفاوت باشد و از دیگر داوطلبان ریاست حمایت کردند.

نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس در انتخاب رئیس مجلس مرتکب یک اشتباه راهبردی شدند ادامه می‌دهد: بعضی از نمایندگان دور یازدهم تجربه کافی را در بعضی از مسائل ندارند  چرا که این افراد بر این باورند که اگر با نماینده مطرح ریاست مجلس به توافق برسند یک نماینده فارس می‌تواند کرسی ناظر یا دبیر در هیئت رئیسه را کسب کند که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

عباسی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلاتی مانند فاصله داشتن حوزه انتخابیه با شهر شیراز و مستقر بودن در تهران نتوانستم در بعضی از جلسات مجمع نمایندگان استان شرکت کنم، افزود: بنده بر این باورم که سطح استان فارس و جنوب کشور در حد کسب کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی است اما متاسفانه دیگر دوستان و نماینده ها در این موضوع با بنده هم عقیده نبودند و جایگاه فارس و نمایندگان را در حد رئیس و هیئت رئیسه مجلس نمی دیدند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از رایی که نمایندگان به من دادند متعلق به نمایندگان دیگر استان‌ها بود بیان می کند: اگر نمایندگان استان بر این باور بودند که فارس می‌تواند کرسی ریاست یا هیئت رئیسه را کسب کند بنده 18 رای کسب می کردم نه 17 رای؛ البته همراهی بعضی از نماینده های استان با بنده جای  تشکر دارد.

 گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
احسان اکبرپور روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز