خبرگزاری کار ایران

الوبری مطرح کرد:

اصلاح قانون شوراها باید در مجلس یازدهم پیگیری شود/ نامزد انتخابات ریاست شورا نمی‌شوم

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۲۹۲

رئیس‌شورای عالی استان‌ها گفت: به هنگام بروز بحران‌ها، نبود مدیریت یکپارچه چالش مدیریت شهرهاست که در این مورد باید به اصلاح قانون شورا‌ها اشاره کنم که یکی از طرح‌های ناتمام در مجلس دهم است که باید در مجلس یازدهم‌ دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی الویری امروز 8 خرداد ماه در سی و یکمین جلسه شورای عالی استان‌ها، گفت: در این اجلاسیه مجدد انتخاب هیات رئیسه برگزار می‌شود و لازم است بگویم در کنار تمکین قانون در دو سال گذشته به دنبال حفظ شأن و جایگاه شورای عالی استان‌ها بودیم.

وی افزود: خدا را شاکرم که در این دوران با همت و همراهی شما بزرگواران توانستیم لایحه درآمدهای پایدار شهری و روستایی و طرحی که به همین منظور تهیه شده بود را تلفیق و در کمیسیون ویژه مجلس به پیش ببریم. کمک به تعیین تکلیف این لایحه در مجلس و پاسخ به اشکالات وارده شورای نگهبان از دیگر اقدامات ما برای به سرانجام رساندن این موضوع بنیادین برای اداره شهرها و روستاها است. 

الویری ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از اقداماتی است که ما با پیگیریهای بسیار و همکاری با دولت و مجلس توانستیم به پیش ببریم و اشکلات آن را رفع کنیم. افزایش سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهمترین فعالیت‌های ما در دو سال و نیم اخیر بوده است که موجب افزایش 12 تا 15 هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده شد.

رئیس شورای عالی استان ها عنوان کرد: لایحه مدیریت یکپارچه اگرچه در مجلس قبل فقط به دلیل کمبود شش رای به سرانجام نرسید، لیکن ما با پیگیری‌های خود توانستیم توجه همکاران قانونگذارمان در مجلس را به این موضوع اساسی جلب کنیم. همچنان به هنگام بروز بحران‌ها و موضوعات مختلف شاهد هستیم که نبود مدیریت یکپارچه یکی از چالش‌های اساسی خدمت‌رسانی به مردم و اداره صحیح شهرها است.
 
علاوه بر اینها چند طرح مهم از جمله، طرح اصلاح قانون شوراها و طرح تامین منابع شوراهای فرادست در مجلس دهم نیمه تمام مانده که بایستی در مجلس یازدهم پیگیری شود.
 
وی گفت: ما توانستیم استقلال در بودجه شورای عالی استانها را محقق کنیم و پس از گذشت دو دهه، مکانی مناسب برای شورای عالی استانها را تأمین کنیم. ما در این دو سال و اندی توانستیم از طریق سفرهای مختلف و برگزاری جلسات در شهرهای دیگر، به عدالت سرزمینی و توزیع منابع در راستای کاهش فقر توجهی جدی داشته باشیم.
 
رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورای عالی استانها در این دوره توانست الگوی مناسبی برای هماهنگی نهادی در کشور باشد؛ رایزنی‌های بسیار نزدیک با دولت و مجلس درباره دستورکارهای مختلف، نمونه‌ای از این تلاش است. علاوه بر این، ما در اجلاسیه‌های مختلف مهمانانی از دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادها داشتیم.
 
وی بیان کرد: ما در راستای تحقق همکاری با سایر نهادها توانستیم جلسات فراوانی با دیوان عدالت اداری تشکیل و تصمیمات فراوانی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم. تنها در یک مورد توانستیم 8000 میلیارد تومان را به خزانه شهرداری تهران بازگردانیم. بازگشت مجدد سپنتا نیکنام، عضو محترم شورای اسلامی شهر یزد و به تبع آن حل مشکل اقلیت های مذهبی برای عضویت در شوراها  یکی دیگر از تلاش‌های ما برای صیانت از جایگاه اصیل شوراها بوده است.
 
الویری ادامه داد: آموزش و اطلاعرسانی به شوراها یکی دیگر از مواردی بود که در این دوران پیگیری و محقق کردیم. تشکیل 21 مرکز پژوهش در مراکز استان ها و ساماندهی برنامه های آموزشی از طریق مجازی از آن جمله است.در راستای تحقق وظایف شورای عالی استانها توانستیم با درکی روشن از وظایف شوراها در تفهیم نظام مردم سالاری، تلاشی مداوم و روبه جلو داشته باشیم. هماکنون در مسیر محقق شدن این هدف هستیم و تأکید می‌کنم که این حرکت فارغ از گرایش‌های فکری، بازگشت‌ناپذیر است. بحث نامهربانی و کارشکنی های برخی از ارگانها بماند.

وی اضافه کرد: ما و سایر مردمان جهان، همچنان درگیر یکی از فراگیرترین بیماری‌های همه‌گیر هستیم و باید براساس قواعد ارتباطی جدید حاصل از این بیماری  اقدام کنیم و بیشتر از گذشته به تابآوری شهرها و روستاها فکر کنیم. در دوران کنونی با تغییر الگوی بیماری‌ها و گسترش رفتارهای تهدید‌کننده سلامت در کلانشهرها، ضعف در نظام یکپارچه خدماترسانی سلامت، عدم تناسب امکانات موجود با جمعیت و ناعادلانه‌بودن توزیع خدمات سلامت شهری، نقش شهرداری‌ها برای ارتقای سلامت شهری پررنگ‌تر شده است.
 
الویری اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم که مجددا از تلاش‌ها و اقدامات شایسته و بیدریغ تمام افراد کادر درمانی کشور نهایت قدردانی و تشکر را داشته باشم. همراهی دلسوزانه این بزرگواران مرهم بزرگی برای درمان و مقابله با این بیماری است. ما در مدیریت شهری نیز همراهان و خدمت‌رسانانی داریم که بستر شهر را برای خروج از قرنطینه و بازگشت شهروندان به شهر مهیا کردند. آنان که کمتر دیده می‌شوند ولی تلاش شبانه‌روزی آنها در تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطح شهر، بیشترین نقش را در بازگشت به شرایط عادی ایفا کرده است. 
 
رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: ضمناً در پایان از همه نمایندگان  شورای عالی استان ها که در این مدت دو نیم ساله با مدیریت اینجانب همکاری کردند تشکر می‌کنم. از آنجا که اینجانب انتخابات هیات رئیسه در آذر ماه  98 را بدون هیچگونه شبهه و ایراد می‌دانم و دخالت دستگاه‌های اجرایی در امور شوراها را برنمی‌تابم از پذیرش‌نامزدی برای ریاست شورای عالی عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم جایگاه شورای عالی استان ها با انتخاب هیات رئیسه توانمند و مستقل و دلسوز در جهت و سمت و سوئی که قانون اساسی مشخص کرده است ارتقا یابد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز