خبرگزاری کار ایران

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان خبرداد؛

کاهش ۳/۷ درصدی تولیدات باغی گیلان در سال ۹۸/ رتبه پانزدهم گیلان در میزان حجم تولید در هکتار

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۵۱۹

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه در سال 98 گیلان در رتبه سیزدهم میزان تولیدات محصولات باغی قرار گرفته و میزان تولیدات آن نسبت به سال قبل 3.7 درصد کاهش یافته، گفت: استان گیلان با عملکرد 5 تن در هکتار در رتبه پانزدهم حجم تولید در هکتار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از رشت، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه بر اساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری باغداری (محصولات دائمی) ۱۳۹۸ در حدود یک میلیون و ۵۹۷ هزار بهره‌برداری دارای فعالیت باغداری در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: تقریباً یک میلیون و ۵۰۹ هزار بهره‌برداری دارای باغ و قلمستان، و ۸۷ هزار بهره‌برداری فاقد باغ و قلمستان،  دارای حداقل یکی از محصولات انجیر، خرما، پرتقال، گردو، بادام، انواع تبریزی و اکالیپتوس به‌صورت پراکنده و بر اساس حد نصاب‌های تعیین شده بوده‌اند.

وی افزود:در فاصله سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸  تعداد بهره‌برداری‌های دارای فعالیت باغداری دارای باغ  و قلمستان در کشور  و گیلان ، به ترتیب ۲۷  و ۳۶ درصد کاهش یافته است.

طیفوری با بیان اینکه کل مساحت باغ و قلمستان کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۸۹۱۰۲۵ هکتار بوده است، افزود: در این سال استان‌های کرمان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با ۱۸٫۰۵، ۹٫۱۳و ۸٫۱۶ درصد بیشترین سهم از مساحت باغ و قلمستان کشور را به خود اختصاص داده‌­اند.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه استان گیلان  با ۳٫۰۷ درصد در رتبه یازدهم از نظر شاخص مذکور قرار گرفته است، گفت: کل مساحت باغ و قلمستان گیلان در سال ۱۳۸۶ حدود ۵۸۸۰۹ هکتار بوده که با حدود ۱٫۳درصد کاهش به ۵۸۰۵۷ هکتار در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه  میزان تولیدات محصولات باغی کل کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲,۹۰۲,۰۶۹ تن بوده است که نسبت به سال قبل ۷٫۵ درصد رشد داشته است،افزود: در این سال استان‌های مازندران، کرمان و آذربایجان غربی به ترتیب با ۱۵٫۴۹،  ۱۹٫۴۲ و ۹٫۵۸ درصد بیشترین سهم از مقدار تولیدات محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داده­ اند. میزان تولیدات باغی استان گیلان در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۸۹۷۵۹ تن و معادل ۲٫۲۵  درصد  از کل تولیدات کشور بوده است و از  این جهت در رتبه سیزدهم قرار گرفته است همچنین میزان تولیدات آن نسبت به سال قبل ۳٫۷ درصد کاهش یافته است.

 طیفوری با اشاره به اینکه عملکرد تولید در هکتار برای محصولات باغی کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۶٫۸ تن در هکتار بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۰٫۵ تن افزایش یافته است، افزود:بیشترین عملکرد تولید را استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به ترتیب با ۱۱٫۸،۲۲٫۵ و ۱۱٫۸ تن در هکتار داشته‌اند و استان گیلان با عملکرد ۵ تن در هکتار در رتبه پانزدهم قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز