خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

بیماران سلیاکی گناوه باید تحت پوشش بیماری‌های خاص قرار بگیرند/ پیشنهاد تشکیل انجمن بیماران سلیاکی در گناوه/ تامین هزینه بیماران با مشارکت مردمی

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۲۳۸

رئیس شورای خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه با بیان اینکه اغلب بیماران سلیاکی از شرایط مالی مطلوبی برخوردار نیستند، گفت: بیماران سلیاکی این شهرستان می بایست مورد حمایت بخش‌های دولتی قرار بگیرند.

حمید عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: بیماری سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که بر اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن که در گندم، جو و چاودار وجود دارد، ایجاد می‌شود و زمانی که فرد مبتلا، گلوتن مصرف می‌کند، سیستم ایمنی او فعال می‌شود و به سلول‌های روده حمله می‌کند که این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند.

وی افزود: این بیماری خود ایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلا است و منجر به عدم تحمل گلوتن می‌شود و در حال حاضر تنها درمان بیماری سلیاک پیروی از رژیم فاقد گلوتن در تمام طول عمر است. این افراد باید از مصرف غذاهای حاوی گندم، جو و جو دوسر مانند نان پرهیز کنند، با منابع مخفی گلوتن مانند داروها، سس ها و ... نیز آشنا باشند و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

 عشایری افزود : در حال حاضر بیست نفر بیمار سلیاکی در شهرستان گناوه شناسایی شده اند که متاسفانه بر اساس بررسی های صورت گرفته اکثر این بیماران از نظر مالی در تنگنا قرار دارند به گونه‌ای که حتی غالباً برای تهیه نان خاص مورد نیاز خود نیز می بایست منتظر مساعدت خیرین شهرستان باشند. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این افراد به دلیل مشکلات جسمانی از قبیل سیستم گوارش و ...می‌بایست در طول فواصل مختلف سال چندین مرحله آزمایشات متعدد پزشکی انجام دهند که هزینه های سنگینی را برای آنها در پی خواهد داشت.

رئیس‌خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه در خصوص اقدامات پیشنهادی جهت رفع مشکلات این بیماران افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر طی سالهای گذشته پیگیری‌های متعددی را جهت رفع مشکلات این بیماران انجام داده که متاسفانه هنوز به ثمر ننشسته است. در اکثر استان‌های کشور این بیماری تحت پوشش بیماری های خاص قرار گرفته که این موضوع می بایست در استان بوشهر نیز اجرایی شود.

وی در خصوص تشکیل یک انجمن ویژه برای مبتلایان به این بیماری در شهرستان گناوه هم افزود : پیگیری‌های خوبی از سوی فرمانداری شهرستان جهت تشکیل یک انجمن ویژه بیماران سلیاکی در حال انجام است که در صورت نهایی شدن می‌توان شاهد یک اتفاق مثبت در این خصوص باشیم.

رئیس خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این نهاد مدنی به این بیماران افزود: پیگیری رفع مشکلات این بیماران در اولویت اقدامات خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه قرار گرفته و در ماه‌های گذشته با همکاری مردم بخشی از هزینه‌های تامین نان این عزیزان پرداخت شده است، همچنین مکاتبات کتبی و شفاهی در خصوص مشکلات این عزیزان با دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر انجام شده که امیدواریم با همت مسئولان استانی در آینده شاهد رفع مشکلات مالی و غذایی این بیماران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز