خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد استاندار سیستان و بلوچستان برای توسعه زیرساخت های هواشناسی استان

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۹۱۳

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های هواشناسی در حفظ جان و مال مردم گفت: هر چقدر سازمان هواشناسی کشور برای توسعه زیرساخت های هواشناسی استان هزینه کند، معادل آن استانداری سیستان و بلوچستان پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در زاهدان ، احمدعلی موهبتی در جریان دیدار مدیرکل هواشناسی استان با وی که در محل استانداری این استان برگزار شد، اظهار داشت: اگر اطلاعات هواشناسی در جریان سیل دی ماه جنوب استان نبود شاید تلفات انسانی زیادی برجای می ماند.

وی با بیان اینکه در حوزه هواشناسی کارهای بی نظیر و بی بدیلی صورت گرفته است، افزود: این اتفاقات به رغم کمبود زیرساخت های هواشناسی روی داده که با توجه به اهمیت نقش این سازمان در حفظ جان و مال مردم باید زیرساخت های مورد نیاز این اداره کل تأمین شود.

استاندار سیسستان و بلوچستان ادامه داد: ۲ ایستگاه سنجش گردوغبار در زاهدان و زابل برای پهناور ترین استان کشور ناکافی است، مگر فقط زابل و زاهدان باد و گردوخاک دارد؟ باید تلاش کرد و ایستگاه های پایش هواشناسی در حوزه های مختلف استان را گسترش داد.

موهبتی اضافه کرد: ادامه دالان باد سیستان به میرجاوه، روتک، کوهک و تا پایان تر از سراوان کشیده می شود، دالان غربی نیز سراسر نوار غربی استان را تا دلگان، لاشار و بمپور در گیر می کند. از طرفی پهنه گردوغبار خیز سوم استان در نوار ساحلی و شهرستان های کنارک، چابهار و دشتیاری قرار دارد که نوع گردوغبار آن تفاوت زیادی با سایر نقاط استان دارد.

وی با بیان اینکه گردوغبار های دشتیاری بسیار ریز بوده و اثرات مخاطره آمیز زیادی بر سلامت انسان دارد، افزود: باید هواشناسی شرایط را برای پایش پارامترهای جوی به ویژه گردوغبار در این منطقه فراهم کند.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هواشناسی استان گزارشی از وضعیت موجود و نیازهای سخت افزاری خود آماده کرده و با هماهنگی حوزه مدیریت استانداری و سازمان هواشناسی کشور زمانی را برای دیدار با رئیس سازمان هواشناسی کشور تنظیم کند تا مشکلات زیرساختی هواشناسی استان به صورت مشترک از طریق این سازمان و استانداری حل شود.

موهبتی تصریح کرد: با مساعدت دولت ۵۰ درصد اعتبارات توازن منطقه ای به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که سعی می کنیم همگام با سازمان هواشناسی، از این اعتبارات برای توسعه هواشناسی استان هزینه کنیم.

وی گفت: شرط ما برای تخصیص اعتبار، همکاری و تخصیص دو طرفه اعتبار است به این معنی که هر چقدر سازمان هواشناسی کشور برای توسعه زیرساخت های هواشناسی استان هزینه کند، معادل آن استانداری سیستان و بلوچستان پرداخت می کند.

ضرورت ایجاد ۶۰ ایستگاه جدید هواشناسی در سیستان و بلوچستان

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت زیرساخت های کنونی هواشناسی استان و نیازهای این بخش، گفت: هم اکنون ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی ۸ ایستگاه خودکار و ۹ ایستگاه اقلیم شناسی در استان فعال است که برای رسیدن به استاندارد ها باید بیش از ۶۰ ایستگاه جدید تأسیس کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ها باید تعداد ایستگاه های جو بالای استان که وظیفه پایش پارامترهای هواشناسی در لایه های جو را برعهده دارد از یک ایستگاه به ۳ ایستگاه افزایش یابد و حداقل دو رادار هواشناسی در جنوب و شمال استان راه اندازی شود.

حیدری افزود: با گسترش شبکه دیدبانی و توسعه زیرساخت های هواشناسی، پیش بینی های جوی بهبود یافته و آمادگی ما برای مقابله با مخاطرات آب و هوایی بیشتر می شود.

این مسئول در ادامه گزارشی از وضعیت جوی استان در سالی که گذشت ارائه کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۸ چهارمین استان کشور از نظر رشد ریزش های آسمانی شد به طوریکه برای نخستین با در چند سال اخیر بیش از ۳ درصد از مساحت آن شرایط ترسالی را تجربه کرد.

وی اضافه کرد: بررسی یکساله شاخص های خشکسالی خیلی کارآمد نیست و نمی توان واقعیت شرایط خشکسالی را بیان کند برای این منظور در سازمان هواشناسی شاخص ۱۰ ساله نیز تهیه می شود.

حیدری گفت: بر اساس شاخص ۱۰ ساله SPEI حدود ۹۶ درصد از مساحت استان با درجات مختلفی از خشکسالی مواجه است و تنها ۴ درصد از مساحت استان از خشکسالی خارج شده است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس خروجی شاخص ۱۰ ساله خشکسالی هیچ قسمتی از استان  ترسالی ندارد و هنوز زمان زیادی برای جبران کسری های بارش استان و خروج از خشکسالی باقی است.

وی افزود: در بررسی که در اداره کل هواشناسی استان انجام شده تعدادی از شهرهای استان در وقوع برخی پدیده های جوی و پارامترهای اقلیمی جزو ترین ها در کشور هستند برای نمونه برخی شهرهای استان بیشترین تبخیر منابع آب،  بیشترین تکرار وقوع پدیده های خاکدار و کم بارش ترین  شهرهای کشور را دارند.

حیدری خاطرنشان کرد: هنوز اقلیم استان به صورت کامل شناخته نشده است که در صورت گسترش شبکه پایش هواشناسی استان می توان انتظار داشت این شرایط یا شرایط دگرگون تری را در سایر شهرها نیز با آن مواجه شد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: تا کنون سردترین دمایی که در استان ثبت شده منفی ۲۲ درجه سلیسوس بوده که در زاهدان روی داده و گرمترین دما با ۵۲ درجه سلسیوس در راسک ثبت شده است. این اتفاق همین چند سال پیش افتاده است و ما این دما را در ایستگاهی که عمر فعالیت آن حدود ۱۰ سال است، ثبت کرده ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز