خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان:

مرمت 2 بنای تاریخی قزوین به زودی پایان می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۳۱۳

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مرمت بناهای تاریخی دولتخانه صفوی و مرمت گنبد امامزاده آمنه خاتون(س) قزوین رو به اتمام هستند و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: عملیات بهسازی و مرمت در بنای دولتخانه صفوی کف سازی و در امامزاده آمنه خاتون(س) مرمت گنبد این آستان مقدس روبه اتمام است و در خرداد ماه شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود.

به گفته، معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی استان، مرحله دوم کف سازی دولتخانه صفوی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود.

نورانی ادامه داد: این مرحله شامل تسطیح و خاک‌برداری، استحکام‌بخشی زمین، گمانه‌زنی، اجرای جدول سنگی و احداث کانال هدایت آب‌های سطحی، اجرای لوله‌های تاسیسات، اجرای آجرفرش و بندکشی بوده است که با سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی با نظارت مرمت گران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در حال انجام بوده و رو به اتمام است.

وی یادآور شد: دولتخانه صفوی مقر حکمرانی ایران در بخشی از دوره صفویه است و به دلیل وجود آثاری از این دوره و همچنین قاجاریه جزو ارزشمند ترین بافت تاریخی قزوین به شمار می رود.

این مسئول اضافه کرد: مرمت گنبد امامزاده آمنه خاتون (س) نیز با هدف بهسازی سازه گنبد و بازسازی کاشی کاری های آن از زمستان سال قبل آغاز شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: بقعه آمنه خاتون از زیارتگاه های قدیمی و مربوط به دوره صفوی است.

نورانی عنوان کرد: در خرداد ماه پیش رو مرحله سوم مرمت بنای تاریخی مدرسه سردار قزوین نیز آغاز می شود.

استان قزوین دارای حدود ۲۵۰ بنای تاریخی شامل بقعه ها، آب انبارها، پل‌ها و برج‌ها، مساجد، مسجد-مدرسه‌ها و کاروانسراها، عمارت ها، دروازه ها و حمام هاست که بیشتر آنها مربوط به دوره صفویه و قاجاریه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز