خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان:

کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی قزوین ضروری است

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۲۶۴

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: برداشت آب‌های زیرزمینی استان قزوین برای مصارف بخش کشاورزی براساس برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو باید به ۸۷۸ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، رضا اخلاص مند اظهار کرد: در حال حاضر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در استان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب بیش از رقم اعلام شده است که باید به تدریج کاهش یافته و به میزان ۸۷۸ میلیون متر مکعب برسد.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان افزود: حفظ و تقویت سفره های آبی زیرزمینی از اولویت های وزارت نیرو به شمار می رود و بر همین اساس، میزان برداشت آب از این منابع را مطابق با شرایط هر منطقه و استان تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آبی طی سال های گذشته سالانه شاهد افت ۱.۵ متری سفره های زیرزمینی بودیم،اظهار داشت: با اقداماتی چون بستن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های مجاز، سال گذشته این میزان افت به ۸۰ سانتیمتر کاهش یافت و امیدواریم با تداوم اقدامات کنترلی این روند متوقف شود.

اخلاص مند ادامه داد: امیدواریم با اجرای سیاست های سازگاری با کم آبی ضمن تامین امنیت غذایی و پایداری در فعالیت های کشاورزی از طریق بهره وری، شاهد کاهش مصرف آب در این بخش باشیم.

این مسئول عنوان کرد: منابع آبی زیرزمینی سالانه استان یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از چاه ها تامین می شود و سایر مربوط به چشمه ها و قنات هاست.

بر اساس بررسی‌های وزارت نیرو، 91 درصد مصرف آب در استان قزوین مربوط به بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز