خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان خبر داد ؛

مرمت 150 سکه قدمت دار از سوی میراث فرهنگی استان/ موزه گردی آنلاین در روزهای کرونایی

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۹۲۲

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان عنوان کرد: سال گذشته 150 سکه قدمت دار از سوی میراث فرهنگی هرمزگان مرمت شد که متعلق به دوران ساسانی، اشکانی، صفوی و قاجاریه بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا برومند  در این باره افزود: در مجموع 4 موزه دولتی توسط میراث فرهنگی راه اندازی شده است که شامل موزه خلیج فارس بندرعباس،موزه خان بندرعباس،حمام گله داری و معبد می باشد و 3موزه خصوصی شامل موزه جناح بستک،موزه آب منطقه ای و موزه مردم شناسی و دریانوردی در بندر کنگ که توسط اهالی آنجا و شهرداری راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: موزه مردم شناسی دیگری هم در بندر کنگ بنام موزه ناخدا ابراهیمی در حال راه اندازی است که برای تسریع زمان بازگشایی آن مبلغ 25 میلیون تومان از سوی میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در خصوص تاثیرات کرونا بر روی استقبال از موزه‌ها، تصریح کرد: بیشترین مخاطبان ما دانش آموزان بودند که با تعطیلی مدارس این مخاطبان را از دست دادیم.  همچنین ممنوعیت سفرهای نوروزی به استان هرمزگان در نوروز امسال بسیار تاثیرگذار بوده است و از لحاظ درآمد شاهد رشد منفی بودیم.

برومند درخصوص برنامه‌های میراث فرهنگی در هفته میراث فرهنگی بیان کرد: امسال ما با توجه به وضعیت کرونا ،موزه خلیج فارس و همچنین نواهای موسیقی محلی  که هر سال در مراسم میراث فرهنگی نواخته می‌شد  را به صورت مجازی  در روز جهانی میراث فرهنگی در اینستاگرام میراث فرهنگی به نمایش خواهیم گذاشت تا مردم بتوانند استفاده کنند. از جمله  برنامه های دیگر، تجلیل از میراث بانان به دلیل کمک در حفظ و کشف آثار تاریخی است.

وی افزود: در روز‌های بعد در موزه با رعایت فاصله‌گذاری، آموزش آشنایی با میراث فرهنگی را خواهیم داشت که توسط فعالان در زمینه میراث فرهنگی از جمله لیدر ها این آموزش ها به اجرا در خواهد آمد.

برومند در پاسخ به این سئوال که به چه علت استقبال مردم از موزه خلیج فارس کم است،گفت:ما از طریق صدا و سیما،بروشورها و از طریق رسانه ها به گونه ای اطلاع رسانی کرده ایم اما باز نیاز به اطلاع رسانی بیشتری دارد و در این مورد نواقص هایی وجود دارد. همچنین ما در خصوص نصب تابلوهای راهنمای مسیر اماکن تاریخی از ورودی شهرها تا خود اماکن،چندین بار با شهرداری وارد مذاکره شدیم و در حال رایزنی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان  با بیان اقداماتی که برای جذب مردم به موزه ها داشتند،افزود: در سال های اخیر مکاتباتی با آموزش و پرورش برای معطوف کردن بیشتر مدارس و دانش آموزان داشتیم چون معتقدیم اگر می خواهیم برای هدفی آینده نگری کنیم،باید از جوانان، نوجوانان و دبستانی ها شروع کنیم. و آنها میتوانندبرای نسل آینده، تبلیغ کننده خوبی باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: از برنامه های دیگر ما  برگزاری نمایشگاه ها بصورت خصوصی و رایگان است و همچنین دعوت از کسانی که کلکسیون تمبر، سکه یا حتی کبریت های قدیمی داشتند که آنها را به نمایش گذاشتیم و از اقدامات دیگر تنوع در اشیا های به نمایش گذاشته شده در موزه و همچنین نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال گذشته است.

برومند اضافه کرد: سعی براین است که اشیاهای شاخص استان را که در حال حاضر در استان های دیگر به نمایش گذاشته می شود را بازگردانیم. شاید درگذشته شرایط نگهداری آن فراهم نبوده اما اکنون این شرایط وجود دارد.

وی  با اشاره به مرمت اشیا موجود در موزه های استان، گفت: مرمت 50 شی که آسیب دیده و در موزه و انبار موزه نگهداری می شوند، در دست اقدام است. همان طور که در سال گذشته 150 سکه متعلق به دوران ساسانی،اشکانی،صفوی و دوره قاجاریه را مرمت و رسوب زدایی کردیم و در موزه خلیج فارس به نمایش گذاشتیم. از اقدامات دیگر امسال،ساماندهی اشیاهای موزه بصورت بسته بندی در قفسه های موزه است.

مدیر کل میراث فرهنگی  در پاسخ به اقداماتی در خصوص توسعه شهر فرهنگی_تاریخی لنگه، عنوان کرد: بدلیل توسعه عمرانی در بندر لنگه بیشتر بافت تاریخی آن از بین رفته است اما بخشهایی از بافت از جمله بازار قدیم یا مصباح وجود دارد که قرار شد با همکاری اداره راه و شهرسازی در طرح تفصیلی،بافت این مناطق حفظ شود.

وی درباره آثار های تک بنای شهر کنگ، اظهار کرد: درباره بحث های مرمتی و مشارکت ارگان های دولتی از جمله شهرداری رایزنی هایی شده است که در این زمینه به ما کمک کنند. با توجه به شرایط بندر لنگه خیلی از این بناها میتواند به عنوان خانه های بوم گردی مورد استفاده قرار بگیرد.

برومند با تاکید بر اولویت های میراث فرهنگی در سال جاری، بیان کرد: مرمت آثار اطراف بندر لنگه مثل شاخص قلعه مُغیه و به تملک درآوردن خانه فکری  که در حال حاضر جزو آثار ملی ثبت شده میراث فرهنگی است اما مالکیتش با ستاد اجرایی فرمان امام است و  استارت این بنا به عنوان یک مکان آموزشی میراث فرهنگی یا موزه مردم شناسی پس از برطرف شدن مسائل حقوقی آن از برنامه های امسال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما امانت دار هستیم و همان طور که گذشتگان به امانت این آثار را تحویل ما دادند، ما هم باید به امانت به آیندگان تحویل بدهیم  و همه ما باید در حفظ و حراست میراث فرهنگی شهرمان کوشا باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز