خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

تخلفات احتمالی در فضای مجازی شامل ارجاع به دادگاه مطبوعات نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۲۷۰

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمانشاه با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی بعنوان رسانه‌های خبری اظهار داشت: هرگونه تخلف در این بخش و شکایت احتمالی بابت درج مطالب در فضای مجازی‌ مثل تلگرام و اینستاگرام توسط هر فرد حتی روزنامه نگاران شامل ارجاع پرونده به دادگاه ویژه مطبوعات نمی‌شود.

وحید نیشابوری در گفت وگو با ایلنا، اظهار داشت: تخلفات در فضای مجازی به هر عنوان و هر شکلی که باشد توسط پلیس فتا پیگیری و در دادگاه ویژه تخلفات رایانه ای و فضای مجازی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی افزود: در قانون مطبوعات به صراحت اعلام شده است که رسانه ها دارای چه تعاریفی هستند و بر این اساس تنها رسانه های که از هیات نظارت بر مطبوعات دارای مجوز باشند بعنوان رسانه رسمی شناخته شده و در صورت تخلف احتمالی پرونده آنها به دادگاه ویژه مطبوعات ارجاع خواهد شد.

مسئول امور حقوقی خانه مطبوعات صریح کرد: بر این اساس روزنامه نگاران رسمی نیز تنها به افرادی اطلاق می‌شود که در یک رسانه رسمی داری مجوز از سوی هیات نظارت بر مطبوعات فعالیت کند و لذا با توجه به این تعاریف درج مطلب یا مطالبی در تلگرام توسط این افراد در صورتی که منجر به شکایت از سوی هر شخص حقیقی یا حقوقی شود بعنوان تخلف مطبوعاتی تلقی نمی شود و پرونده آنها به فراخور مطلب درج شده در دادگاه ویژه جرائم رایانه ای و فضای مجازی یا دادگاه های هم عرض و دادگاه‌های انقلاب مورد رسیدگی قرار می گیرد.  

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه در خصوص حمایت این خانه از روزنامه نگاران در پرونده های حقوقی گفت: بر اساس اجرای ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی و به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مواد ۴۹۸، ۵۰۰، ۵۱۲، ۵۱۳، ۵۱۴، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۳۹، ۶۹۷، ۶۹۸، ۷۰۰، ۷۲۹ الی ۷۳۱ و ۷۴۲ الی ۷۵۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و ماده ۶ قانون مطبوعات، فعالیت در تلگرام غیر قانونی است و حتی اگر هم دستور بر رفع فیلتر و قانونی شدن فعالیت در این نرم افزار صادر شود فعالیت روزنامه نگاری در آن با توجه به عدم صدور مجوز از سوی هیات نظارت بر مطبوعات شامل تعاریف روزنامه‌نگاری نخواهد شد و امکان هرگونه حمایت مادی و حقوقی برای این بخش وجود ندارد.

وی افرود: لذا خانه مطبوعات و رسانه‌های استان نیز بر اساس چارچوب های کلی و سیاست های موجود و شرح وظایف خود امکان هیچگونه حمایت مادی و حقوقی از فعالان این عرصه را ندارد حتی اگر از همکاران مطبوعاتی باشند.

نیشابوری با اشاره به مداخله منجر به رضایت این خانه در تعدادی از پرونده های حقوقی چند نفر از همکاران رسانه ای که به دلیل درج مطالبی در تلگرام تشکیل شده بود، اظهار داشت: اغلب این پرونده ها توسط دادگاه ویژه جرائم رایانه ای تشکیل شده بود اما به دلیل احترام به جایگاه و شان همکاران محترم مطبوعاتی خارج از وظیفه قانونی با مراجعه به شکات تقاضای رضایت پرونده را کردیم که خوشبختانه با موافقت و همکاری این عزیزان منجر به رضایت شد و تمامی پرونده ها مختومه اعلام شد.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه در پایان به همه فعالان عرصه مجازی بویژه همکاران رسانه ای توصیه کرد تا نسبت به درج مطالب در تلگرام و سایر نرم افزار های مشابه نهایت دقت و هوشیاری را به کار گیرند و تمامی چارچوب‌ها و قوانین موجود را رعایت کنند تا خدای نکرده دچار مشکلات حقوقی نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز