خبرگزاری کار ایران

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تأکید کرد:

ضرورت ثبت جشنواره مستند میراث ناملموس در تقویم برنامه هنری گیلان

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۹۷۳

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر لزوم ثبت جشنواره مستند میراث ناملموس در تقویم سالانه برنامه های هنری استان، گفت: ۶۰ رزومه کاری از سوی فیلم سازان به این جشنواره ارسال شد.

به گزارش ایلنا از رشت،سید امیر مصباح در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره مستند میراث ناملموس استان گیلان (چالش فیلم‌سازی در ۷۲ ساعت) در رشت، با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره فیلم‌سازی همیشه یکی از مطالبات فعالان این حوزه بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه در امور هنری در طول سال شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی هستیم اما در حوزه فیلم‌سازی این نخستین برنامه است.

وی به موضوع این جشنواره و توجه به میراث ناملموس استان گیلان اشاره کرد و گفت: میراث ناملموس رویه، نمادها، دانش و مهارت، ابزار و اشیا، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنها، جوامع و افراد است که متأسفانه به دلیل بی توجهی در سال‌های گذشته تعدادی از آنها نابود و یا در مسیر نابودی قرار دارند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره در جهت ثبت این آثار برای نسل‌های آینده است، افزود: قطعاً این جشنواره یک شروع است و در سال‌های آینده ابعاد و موضوعات دیگر این حوزه سوژه جشنواره خواهد شد.

مصباح با اشاره به اینکه امیدواریم این شروع سبب شود که این جشنواره در تقویم سالانه حوزه فرهنگ و هنر استان گیلان ثبت شود، گفت: در این مسیر تمام بخش‌های فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد گیلان و همچنین یک مؤسسه چند منظوره هنری که در بسیار از امور در سطح ملی بی نظیر است مشارکت و همکاری داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی، جمع آوری، مستندسازی هدفمند میراث فرهنگی ناملموس گامی در راستای اتکا بیشتر به ارزش‌های درونی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، تصریح کرد: تلاش می‌شود با برگزاری این جشنواره در راستای معرفی بیشتر این میراث ناشناخته گام برداریم.

ارسال بیش از 60 رزومه کاری از سوی فیلمسازان هفت استان

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به ارسال بیش از ۶۰ رزومه کاری از سوی فیلمسازان هفت استان کشور، افزود: متأسفانه با توجه به ساختار برگزاری جشنواره نمی‌توانیم از سایر استان‌ها مهمانی قبول کنیم که این موضوع در دستور کار برگزاری جشنواره‌های آینده قرار گرفته است.

مصباح با بیان اینکه از این تعداد ۱۷ رزومه مربوط به فیلمسازان شهرهای تهران، مشهد، کرمانشاه، اصفهان، ساوه و همدان بوده است، افزود: مابقی رزومه‌ها مربوط به فیلم سازان گیلانی بود که در میان آنها چهره‌ها شناخته شده حضور داشتند که انتخاب نهایی را برای هیئت داوری سخت کرد.

وی با اشاره به انتخاب ۱۵ فیلم ساز گیلانی بر اساس شاخص‌های تخصص و رزومه، اظهار کرد: موضوع جشنواره در چهار محور چاپ، کتابفروشی، نشریه و عکاسی است که به صورت قرعه کشی و تصادفی هر موضوع به یک فیلم ساز برای ساخت مستند اختصاص داده شد.

مصباح بیان کرد: این فیلم سازان از فردا (۲۹ اردیبهشت) تا ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند تا با حضور در دفاتر اعلام شده مستند خود را با مدت زمان ۵ تا ۲۰ دقیقه ساخته و تا تاریخ اول خرداد ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی، زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره را ۸ خرداد ماه امسال عنوان کرد و ادامه داد: در صورت مساعد بودن شرایط با توجه به شیوع ویروس کرونا اختتامیه این جشنواره حضوری و در غیر این صورت به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه برگزاری چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت از جشنواره‌های شناخته شده در سطح دنیا است، گفت: این جشنواره برای نخستین بار در ایران و استان گیلان به همت معاونت هنری و سینمایی و با مشارکت و همکاری فنی مؤسسه چند منظوره اکسون برگزار می‌شود که امیدواریم آغازی برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی باشد.

لزوم توجه فیلمسازان جشنواره میراث ناملموس به کیفیت آثار

در ادامه این نشست دبیر جشنواره مستند میراث ناملموس گیلان نیز با اشاره به اینکه بررسی‌های بسیاری در زمینه برگزاری این با این موضوع انجام شده است، اظهار کرد: هر آنچه که ارزش جهانی داشته باشد از آن به عنوان میراث ناملموس نام برده می‌شود.

مجتبی رفیعی با بیان اینکه برگزاری کیفی این جشنواره تاریخچه میراث ناملموس استان گیلان نیز بررسی شد، افزود: در این جشنواره به دنبال پر کردن آرشیو مؤسسه با ساخت چند مستند نیستیم بلکه می‌خواهیم آثاری کیفی و دارای ارزش ملی و حتی جهانی در زمینه میراث ناملموسی که در مسیر فراموشی قرار دارند برای آیندگان بسازیم.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت آثار تولید شده بسیار حائز اهمیت است، گفت: به همین منظور تلاش شده از میان رزومه‌های ارسالی از سوی فیلم سازان بهترین رزومه‌ها انتخاب شوند.

رفیعی در ادامه با اشاره به ارسال رزومه‌هایی از سایر استان‌ها به دبیرخانه این جشنواره، تصریح کرد: با توجه به ساختار جشنواره از پذیرش این رزومه‌ها معذور بودیم اما امیدواریم با تداوم برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده شاهد برگزاری آن به صورت ملی باشیم.

دبیر جشنواره مستند میراث ناملموس گیلان با بیان اینکه بر هر فیلم‌ساز منتخب مبلغ یک میلیون تومان به عنوان کمک هزینه ساخت مستند پرداخت می‌شود، ادامه داد: چالش اصلی برای این فیلم سازان، ساخت فیلم در ۷۲ ساعت است.

در پایان این نشست موضوع در نظر گرفته شده برای ۱۵ فیلم‌ساز به آنها داده شد تا از فردا در مدت ۷۲ ساعت مستندی درباره موضوع اعلام شده ساخته شود.

لازم به‌ذکر است مهدی کوهکن، منوچهر محمدی، متین حکیم‌پور، سعید نعمتی، سید محمدعلی رئیسیان در حوزه چاپ، محمدجواد افروز، فرازمند، مهرداد محب علیزاده، اسماعیل حاجتی، میثم جود دوست در حوزه عکاسی، امیر شکرگزار، حامد اریب، مازیار یوسفی و روح‌الله خانزاده در حوزه کتاب‌فروشی و ابوذر جلالی در حوزه نشریه فیلم‌سازی خواهند کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز