خبرگزاری کار ایران

شافعی خبر داد:

اختصاص ۱۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی اتاق‌های بازرگانی برای مقابله با کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۳۷۵

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ۱۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی اتاق های بازرگانی برای مقابله با کرونا اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در هفدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد، تاکنون بسیاری از کشورها جهان بسته‌های محرک مالی ویژه‌ای را برای کمک به اقتصاد آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا، در نظر گرفته‌اند. در مقایسه این محرک‌ها با میزان تولید ناخالص داخلی کشورها، درمی‌یابیم که ژاپن با 21 درصد، در صدر قرار دارد و ایالات متحده با کمک‌هایی معادل 13درصد از تولید ناخالص داخلی خود، در رتبه بعد قرار می گیرد. آلمان نیز حدود 11درصد را به این موضوع تخصیص داده است.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته ضرورت دارد که ایران در مواجهه با بحران ناشی از شیوع کرونا، با شرایط متفاوتی مواجه است. کشورمان در بزنگاه سخت تحریم‌ها با این چالش جدید مواجه شد، در خلال همین بحران نیز شاهد سقوط قیمت نفت بودیم که بر حجم مشکلات افزود.

وی گفت: با این اوصاف، آنچه در قالب کمک های حمایتی برای اقتصاد و فضای کسب و کار در نظر گرفته شده است، بضاعت دولت در این حوزه بوده اما مدیریت همین منابع اندک نیز بسیار ضروری می‌نماید و تاکید بخش خصوصی نیز بر تدبیر موثر دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در نشستی که اخیرا فعالان اقتصادی با رئیس جمهوری کشورمان داشتند، بر اهمیت این مسئله تاکید کردیم و خواستار اولویت‌گذاری برای اعتباردهی به بخش‌های آسیب دیده شدیم، باید توجه داشت که شماری از بخش های تولیدی در بحبوحه این بحران، با رونق مواجه شدند. گروهی نیز حتی پیش از بروز این بیماری، خود بحران‌زده و بیمار بودند و اعطای تسهیلات، آن هم با وجود محدودیت منابع، به احیای آن ها منجر نخواهد شد. پس هر کمکی باید با مدنظر قرار دادن همه این مولفه ها انجام بگیرد تا کارآمدی لازم، حاصل شود.

شافعی تاکید کرد: باید بپذیریم که در سال های گذشته نیز همین بی توجهی به اولویت‌گذاری ها و هدفمند کردن حمایت‌ها با رویکرد بهره‌وری و اثرگذاری حداکثری، باعث شد تا منابعی انبوه صرف و خرج شود اما اثرگذاری لازم ایجاد نگردد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، با تقدیر از تلاش کادر سلامت کشور که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، گفت: همدلی و همگرایی بخش های مختلف دولتی، فعالان اقتصادی، تشکل ها و اتاق های بازرگانی در کمک به تامین نیازهای درمانی و بهداشتی این بخش و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، ستودنی است.

شافعی اعلام کرد: آمارهایی که تا یک هفته پیش ارائه شده بود، نشان می داد که 163میلیاردتومان کمک نقدی از سوی اتاق های بازرگانی جمع آوری شده و صرف نیات خیرانه و کمک به مقابله با این بیماری شده است. البته که این تلاش ها همچنان در جریان است و بخش خصوصی در این عرصه مسئولیت اجتماعی خود را به شایستگی ایفا نموده است.

وی با اشاره به اقدامات اتاق‌های بازرگانی برای بررسی اثرات بحران ناشی از شیوع کرونا بر کسب و کارها گفت: در این راستا، علاوه بر مطالعه تجارب بین‌المللی، چالش های استانی، دیدگاه ها و پیشنهادات موجود از 70تشکل بخش خصوصی و 22اتاق بازرگانی کشور جمع آوری و جمع بندی شد. ماحصل تلاش‌های صورت گرفته، سیمایی جامع از مشکلات موجود فعلی و چالش های آتی فراهم کرد.

شافعی خاطر نشان کرد: تمامی پیشنهاداتی که از این محل حاصل آمد، در قالب 55 نامه برای روسای قوای سه گانه، بانک مرکزی و بعضی وزارتخانه های مرتبط ارسال شد. حدود 100نامه نیز به امضای دبیرکل و معاونین اتاق به بخش های مختلف اقتصادی روانه گردید تا نظرات بخش خصوصی به شفافیت در باب مهار تبعات این بحران، منعکس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز