خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صمت استان زنجان خبرداد؛

مالچ پاشی برای مهار ریزگردهای پسماند های شهرک تخصصی روی زنجان/ پایان یکهزار و 700 متر دیوارکشی پسماند های شهرک روی زنجان

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۲۶۰

رئیس سازمان صمت استان زنجان از اجرای عملیات مالچ پاشی برای مهار ریزگردهای پسماند روی خبرداد و گفت: دیوار کشی و احداث حوضچه‌ها از دیگر اقدامات ساماندهی وضعیت پسماندهای روی زنجان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان ناصر فغفوری، با اشاره به موضوع فیلتر کیک ها و پسماندهای روی و تعیین تکلیف پسماند های روی واقع در شهرک تخصصی روی زنجان، اظهار داشت:  با مالکیت پسماند‌های روی توسط دولت و مصوباتی که در این خصوص ارائه شده است تا به امروز بیش از یک هزار و 700 متر از این دیوارکشی به پایان رسیده است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان،  با بیان اینکه  300 متر باقی مانده هم در روزهای آینده به پایان می‌رسد، تصریح کرد: در بخشی از دیوارکشی مشکل معارضان وجود داشت که با ورود دادستانی این موضوع نیز برطرف شده است .

فغفوری، با تاکید براینکه این دیواره‌ به صورت استاندارد بتنی بوده و جلوی خروج پسماند به بیرون از دیواره گرفته می‌شود خاطر نشان شد: دو حوضچه  برای مدیریت پسماند ایجاد شد که هر دو به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی،  با بیان اینکه با احداث این حوضچه‌ها جلو نفوذ شیرابه‌های پسماند به زمین گرفته شده است ، ادامه داد: موضوع دیگری که وجود داشت گرد و غبار پسماند بود که برای مهار آن نیز اقدامات مالچ پاشی انجام می‌شود تا جلوی گرد و غبار حاصل از پسماند‌ها گرفته شود.

فغفوری، با تاکید براینکه مالچ‌پاشی با مخلوطی از سیمان، الیاف خاص و پشم شیشه انجام می‌شود ، اضافه کرد: این عملیات‌ها مهمترین اقدامات در بحث ساماندهی پسماند‌های  شهرک تخصصی روی  بوده است که انجام می‌شود.

وی،  با تاکید براینکه محل دائمی پسماند در روستای مرصع بوده که در حال پیگیری هستیم تا شرایط در محل جدید به صورت کامل ایجاد شود، یادآورشد: در حال حاضر محل جدید که محل دائمی پسماند بوده شرایط و زیر ساخت‌های این محل جدید به صورت کامل مهیا نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین با بیان اینکه قرار نبود پسماند‌های شهرک روی به محل جدید انتقال یابد، اضافه کرد:  عملیات انتقال خروجی کارخانه‌ها با مهیا شدن محل جدید انجام می‌شود.

وی، در پایان سخنان خود،  تاکید کرد: پسماند دپو شده نیز در شهرک روی نیز قابل استحصال بوده و بعد از اینکه شرایط استحصال آن توسط وزارتخانه اعلام شد به کارخانجات فروخته شده و بعد از گرفتن شدن فلزات آن خروجی به محل جدید انتقال خواهد یافت.

البته  4 سال پیش و با فشار سازمان محیط زیست و تلاش دولت مقرر شد که محلی در خارج از شهر زنجان حدود 60کیلومتری جاده اتوبان زنجان-تبریز برای انتقال فیلتر کیک های باطله‌ها تعیین شود، مطالعات زیست محیطی آن نیز انجام شد؛ ولی متاسفانه تا  کنون بازوی اجرایی که بتواند این مورد مهم را ممکن سازد وجود نداشته است،  حتی دولت در مقطعی مالکیت فیلتر کیکها را از آن خود کرد تا طرح جامعی ارائه دهد؛ ولی این نیز مقدور نشد و کارها برای انتقال فیلتر کیکها  به دلایل نامعلوم متوقف شد. 

 افزایش سالانه حدود 1 میلیون تن مواد باطله و فیلتر کیک‌ها در کنار این کارخانه‌ها باعث می شد که در آینده فاجعه‌ای زیست محیطی درشهر و استان زنجان روی دهد  به نظر می رسد سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی این موضوع  باید با قدرت اجرایی خود دیگر بخش‌های متولی را مجبور به حرکت موثر دراین زمینه  می کرد ، کاری که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

مالچ پاشی برای مهار ریزگردهای پسماند های  شهرک تخصصی روی  زنجان/  پایان  یکهزار و 700 متر دیوارکشی پسماند های شهرک روی زنجان

طبق قانون باید باطله‌ها در محل سرپوشیده و با پوشش مناسب ذخیره شوند که  متاسفانه در این مورد نه تنها این موضوع به هیچ وجه  در نظر گرفته نشده است،  بلکه وزش بادهای محلی همراه با مواد باطله خشک شده که حاوی عناصر خطرناک کادمیم، سرب و روی است باعث  می شد،  تا این ضایعات به سمت شهر زنجان و روستاهای اطراف پراکنده شده  و به نوعی با زندگی مردم عجین می شد.

بسیاری از کارشناسان زیست محیطی معتقدند هزینه ابتلا به بیماری‌های ناشی از این مواد خطرناک حاوی فلزات معلق در هوا و رسوب آن در زمین و حل شدن آنها در آب و خاک مردم منطقه از مقدار تولید سرمایه و اشتغال این افراد در این استان بسیار بیشتر خواهد شد.

نا گفته نماند حدود یکسال قبل علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان زنجان، در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در زنجان، با بیان اینکه در حال حاضر حدود 10میلیون تن پسماند در شهرک تخصصی روی زنجان وجود دارد، که مهم‌ترین اولویت در استان پوشش و بازیافت این مواد برای جلوگیری از انتشار پسماند‌های حاوی فلزات سنگین بوسیله باد و رسوب آن در آب است، گفته بود : طبق رایزنی‌های انجام گرفته با مسئولان دولتی و سازمان صنعت معدن و تجارت، اگر روزی 300 ماشین حمل این مواد پسماند ها فیلترها کیک ها را حمل کنند حدود 7-5سال انتقال این پسماندهای خطر ناک زمان خواهد برد.

به نظر می رسد در این خصوص می‌توان در این شرایط سخت صنعت ،  واحد های تولیدی ،  چرخ های مولد تولیدی" گروه کار نیروی انسانی" با جلوگیری بیش از پیش رکود اقتصادی ملی و بین المللی اقداماتی را به نحوی با استفاده از مدیران این طرح توسعه ای  با شفاف سازی  و  هدفمندی،  همچنین با برنامه ریزی کامل و به نوعی یکبار برای همیشه  در راستای  پیشرفت وتوسعه زنجان گام‌هایی اساسی برداشت.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز