خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

احتمال تاثیرگذاری ویروس کرونا در میوه توت بسیار کم است/ کرونا در هر فردی علائم خاصی دارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۶۷۱

سرپرست معاونت بهداشت و درمان بجستان با توجه به زمان رسیدن میوه توت و شیوع جدی کرونا در گناباد و بجستان بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی در خوردن این میوه فصلی تاکید کرد.

علی قویدل شورابی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: اینکه ویروس کرونا به بالای درخت توت رسیده و در میوه توت اثر کرده باشد احتمالش خیلی کم است مگر اینکه توسط باد ویروس در هوا معلق شده باشد و خودش را به بالای درخت برساند و در میوه توت اثر کند.

وی ادامه داد : میوه توت در ارتفاع قرار دارد احتمال اینکه ویروس از افراد بیمار و مبتلا به ویروس در میوه توت اثر کرده باشد، در صد خیلی پایینی دارد ولی در  هر حال رعایت فاصله اجتماعی مهم است و امکان دارد در زمان استفاده از میوه توت افرادی که بر سر یک ظرف جهت صرف توت نشسته باشند ، ناقل ویروس بوده یا پارچه ای که توت بر روی آن تکانده می‌شود و ظرفی که توت در داخل آن ریخته می‌شود ممکن است آلوده به ویروس باشد.

وی افزود : وقتی که چند نفر به ظاهر سالم در کنار هم نشسته باشند ممکن است یکی از آن افراد ناقل باشد و ویروس را به دیگران منتقل کند به همین خاطر به تناول هر میوه و یا غذای دیگر بصورت دسته جمعی توصیه نمی‌شود و در قطع شدن زنجیره ویروس فاصله های اجتماعی باید رعایت شود.

قویدل گفت : با توجه به اینکه توت میوه ای است که ارزش‌های غذایی خودش را دارد ، استفاده کردنش با رعایت نکات بهداشتی منعی نداشته و بعید است ویروس کرونا به میوه توت با وجود پوسته نازک در ارتفاعات اثر کرده باشد اما تاکید می‌کنم حتما موارد بهداشتی و فاصله های اجتماعی رعایت شود و اینکه میوه توت هم از چه محلی باشد مهم است اگر از محل آلوده نباشد بهتر است.

ریاست معاونت بهداشت و درمان بجستان گفت : متاسفانه مردم بنا به دلیلی مثلا مشکلات اقتصادی یا مشکلات روحی نسبت به این ویروس کم توجه تر شده اند همچنان که شب ها در پارک ها مشاهده می‌شود نکات بهداشتی را جدی نمی گیرند و نگران این هستیم که خدای ناخواسته دوباره شاهد این باشیم که آمار بیماران روند صعودی داشته و مراجعات به بیمارستانها خیلی بیشتر شود و نتوانیم جوابگوی مراجعین مبتلا به ویروس باشیم.

وی تاکید کرد : توصیه های ما همچون گذشته به مردم این است که از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و فاصله های اجتماعی را رعایت کنند. در اماکن عمومی کمتر یا اگر امکانش هست اصلا حضور پیدا نکنند و در بازار کمتر رفت و آمد کنند و از تجمع در پارک‌ها خودداری کنند .

وی افزود : کودکان از وسایل بازی چون سرسره، تاب و..‌. در پارک‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنند چون تمام این لوازم آلوده است و هر لحظه با دست کودک در تماس است و کودک هم مدام دستش را به چشم و دهان خود می زند و توصیه موکد شده که جهت مبارزه با این ویروس از برپایی مراسم مذهبی در اماکن مذهبی خودداری شود و این بدان منظور نیست که فقط در اماکن مذهبی باشد بلکه از برگزاری اینگونه مراسمات در منازل هم بطور جدی خودداری شود.

وی گفت : اگر مردم نکات بهداشتی و فاصله های اجتماعی را رعایت کنند و تغذیه ای سالم داشته باشند بطور قطع به زودی بر این ویروس غلبه خواهیم کرد زیرا تکلیف این ویروس هنوز با خودش مشخص نیست و در هر فردی علایم خاص خود دارد. در بعضی از افراد دستگاه تنفسی و در بعضی از افراد دستگاه گوارشی و در بعضی مغز  را در گیر می‌کند و استفاده از ماسک صد در صد در مبارزه و جلوگیری از این ویروس موثر است و توصیه می‌شود که شهروندان از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز