خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

توجه بیشتر به توسعه مهارت آموزی در جامعه ضروری است

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۷۴۹

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: باید به جایگاه ارزش و کارکرد توسعه مهارت آموزی در جامعه توجه بیشتری داشته باشیم؛ این امر تنها راه نجات کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی اوسط هاشمی در جلسه شورای مهارت استان قزوین، اظهار کرد: باید اذعان کنیم در سال‌های گذشته تدابیری که لازمه استفاده از سرمایه انسانی باشد، انسان را به محور توسعه ارتقا دهد و توسعه کشور را در مسیر متوازن و پایدار خود قرار دهد به درستی محقق نشده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: اگر سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را برای ورود به کارگاه‌های مهارت داشته باشیم ۴۵ درصد آن، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که این موضوع نشانگر ضعف سیستم دانشگاه‌ها در تربیت نیروی کار فنی است و باید برای رفع این ضعف ورود جدی داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه پیوست مهارت، لازمه پیشرفت و توسعه کشور است، افزود: متاسفانه طبق اسناد بالادستی نتوانسته‌ایم در ترسیم سند مهارت در کشور موفق باشیم چون طی ۲۵ سال آینده طبق برآوردهای جهانی با توجه به سرعت توسعه فناوری، سلطنت از آن مهارت خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع، امروزه برنامه ریزی کردن برای رسیدن به مهارت یک ضرورت ملی است، گفت: شورای مهارت زایده چهار شورای عالی ملی شامل شورای کار، رفاه، اشتغال و مهارت است ولی متاسفانه در گفتمان ملی به این مهم که پیوست مهارت، لازمه پیشرفت و توسعه کشور است نپرداخته ایم.

این مقام مسئول اضافه کرد: براساس چهار شورای عالی مذکور براین باور هستیم که باید شورای مهارت در استان‌ها نهادینه شود و اجازه ندهیم که ارزش مهارت و وزن آن رو به سقوط باشد.

معاون وزیر کار اضافه کرد: متاسفانه ما در معادلات، تعاملات، رفتارها، جذب، استخدام و ازدواج‌ها تنها به مدارک دانشگاهی توجه داریم درحالیکه کمتر به ارزش انسان توانمند توجه شده است.

هاشمی عنوان کرد: اگر ارزش و قداست کار در جامعه اسلامی به زیبایی مورد احترام و تکریم قرار گیرد خود به خود منزلت و فضلیت مهارت در کار نمود پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اساسی ترین کاری که می‌توانیم در شوراهای استانی مبنای کار خود قرار دهیم تغییر نگاه و ضرورت توجه به ارزش مهارت و اشتغال است.

این مقام مسئول ابراز کرد: متاسفانه در طول ۴۰ سال توقع را آنچنان در جامعه بالا بردیم که تمام انتظارات برای اشتغال و کارآفرینی معطوف به حکومت بوده است در حالیکه این حوزه تنها حاکمیت و هدایت جامعه را برعهده دارد.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: هیچ موقع به این موضوع فکر نکرده ایم که خود اشتغالی راه نجات کشور است و تکثر و تنوعی که در این حوزه وجود دارد در هیچ حوزه دیگری وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد جمعیت در ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای کشور را بانوان تشکیل داده اند، اضافه کرد: مهارت آموزی بهترین مسیر نرم برای شغل اول بانوان است چون ۶۰ درصد بانوان ما تحصیل کرده هستند و بیشترین نرخ بیکاری هم در این حوزه ارزیابی می‌شود.

هاشمی اضافه کرد: ارزش گواهینامه مهارت جهانی است و باید نگاه جهانی به گواهینامه مهارت را در کشور نهادینه کنیم تا شاهد ورود جدی و گسترده اقشار مختلف به موضوع مهارت آموزی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز