خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر مشهد مطرح شد؛

کسب و کارهای کوچک متحمل بیشترین خسارت ناشی از کرونا / ۲۵ درصد دانش‌آموزان حاشیه شهر مشهد امکانات فضای مجازی ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۲۴۷

رئیس شورای شهر مشهد گفت: بیشترین تاثیرات کرونا بر روی کسب و کارهای اقتصادی کوچک بوده و همچنین این ویروس زیان های جبران ناپذیری به صنعت گردشگری مشهد تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، شهناز رمارم در پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهرستان مشهد که ظهر امروز با محوریت بررسی وضعیت اشتغال و پهنای اینترنتی در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر مشهد برگزار شد، گفت: شیوع ویروس کرونا تمام ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی... کشور ما را تحت تاثیر قرار داد و بیشترین تاثیرات منفی کرونا بر روی حوزه اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به اینکه جریان کرونا باعث شد تا جلسات شورای شهر مشهد برگزار نشود، افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم برگزاری جلسات کمبود در زیرساخت های مورد نیاز بود و به وجود آمدن شرایط کرونا باعث شد تا به اهمییت زیر ساخت ها در همه زمینه ها پی ببریم.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه کسب وکار های کوچک بیشترین زیان را در دوران کرونا دیده اند بیان کرد: در موج اول کرونا بسیاری از کارگاه ها تعطیل شدند و در پی این اتفاق بسیاری از کارگران تعدیل نیرو شدند و همچنین مشاغل خدماتی و کسب وکارهای کوچک که شاید تحت حمایت هیچ نهادی نبودند در شهر مشهد دچار خسارت بزرگی شدند.

رمارم در ادامه گفت: برخی از کسب وکارها با توجه به بررسی ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل ضرورت در طی دوران کرونا ادامه داشت اما مشاغلی مثل آرایشگاه ها ، تالارها ، آژانس های مسافرتی که به فعال بودن این دسته از مشاغل نیازی نبود غیر فعال شدند و این مساله ضربه بزرگی به اقتصاد این مشاغل وارد آورد.

وی با ذکر اینکه بسیاری از مشاغل آسیب دیده تحت حمایت هیچ گونه نهاد دولتی نبودند بیان کرد: بسیاری از افرادی که مشاغل انها به دلیل کرونا دچار آسیب شده کارگرانی بودند که اقتصاد روز مزد داشتند و اکنون که تمام فعالییت های اقتصادی خوابیده هیچ گونه منبع درآمدی ندارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در شرایطی که در تحریم های اقتصادی به سر می بریم دولت برای هر خانواده ۴ نفره مبلغ، یک میلیون تومان در نظر گرفته اما با این مبلغ آیا می توان چرخ زندگی را چرخاند. 

رئیس شورای شهر مشهد با ذکر اینکه صنعت گردشگری مشهد در دوران کرونا دچار خسارت شده اظهار داشت: ایران ارزان ترین مقصد جهان است ولی کرونا شرایط گردشگری را محدود کرده و مردم نسبت به سفر حساس شده اند. همچنین بیشترین درآمدهای اقتصادی مشهد از حوزه گردشگری تامین می شد و باید برای خسارت های تحمیل شده به این حوزه اقدامی انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به تعطیلی مدارس در شیوع کرونا اعلام کرد: با توجه به آمار آموزش وپرورش تنها ۷۵ درصد دانش آموزان از تلفن هوشمند برخوردارند و ۲۵ درصد که عمدتا از جمعیت دانش آموزی حاشیه شهر هستند به امکانات فضای مجازی دسترسی ندارند. 

رمارم همچنین عنوان کرد: باتوجه به اینکه ۹۰ درصد مناطق جزو جمعیت روستایی هستند اما متاسفانه امکانات مجازی برای آنها فراهم نیست و حتی طبق امارها بسیاری از افرادی که در حاشیه شهر زندگی می کنند تلفن و حتی تلویزیون ندارند.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه کرونا باعث شد تا متوجه کمبود زیرساخت های خود شویم گفت: اپراتورهای مختلف باید تلاش کنند تا زیرساخت های مجازی ما جبران شود و باید در این زمینه به سمت عدالت اجتماعی و دسترسی همگانی فضای مجازی پیش رویم.

ثبت نام ۳۴ هزار نفر در سامانه بیکاری 

در ادامه معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد با ارائه آمار و ارقام از کسب و کارهای آسیب دیده خراسان رضوی گفت: ۱۳ رسته از مشاغل از جمله مراکز گردشگری و تفریحی ، هتل ها ، واحدهای اقامتی بین راهی ، حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی ، توزیع آجیل و خشکبار، بستی فروشی و همچنین آبمیوه فروشی ها، مراکز آموزش فرهنگی و هنری و رسانه متحمل خسارت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: بیشترین هزینه  اقتصادی که این مشاغل متحمل شده اند بحث پرداخت مبلغ بیمه و برق ، گاز است.

میرشاهی افزود :۳ بسته از کسب وکارها از جمله آرایشگاه زنانه و مردانه ، کلینیک دندانپزشکی ، بیشترین خسارت را دیده اند و طی مکاتباتی که با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته ایم قرار بر این شده تا برای بحث هزینه برق و گاز و بیمه تسهیلات بانکی به منظور جبران خسارت در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد با بیان اینکه تا کنون ۳۴ هزار نفر در سامانه بیکاری از شهرستان مشهد ثبت نام کرده اند تصریح کرد: ۱۳ درصد کارمند قرار دادی بودند و۸۷ درصد قرارداد موقت کاری داشته اند. 

وی با بیان اینکه برای این افراد در سامانه بیکاری تسهیلاتی در نظر گرفته شده اظهار داشت: ۴۹ میلیارد مبلغ اعتبار  و از این رقم ۱۶ میلیون به ازای هر نفر برای ۱۳ رسته اشتغال در نظر گرفته شده است.

میرشاهی با بیان اینکه بسیاری از کسب وکارهای بانوان نیز در دوران کرونا دچار آسیب شده خاطر نشان کرد: با پیگیری های استانداری خراسان رضوی قرار بر این شده که ۱۷۳ فقره وام ۳ میلیون تومانی قرض الحسنه به بانوانی که اشتغالشان دچار آسیب شده تعلق گیرد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز