خبرگزاری کار ایران

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

حاشیه دریاچه ارومیه مستعد پرورش شتر/ پرورش 1700 شتر تک کوهان در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۹۸۵

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی در استان و حرکت سیمای زراعی منطقه به ویژه نواحی دریاچه ارومیه به سمت رویش گیاهان خودرو و پوشش گیاهی فقیر، این مناطق مستعد پرورش شتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب شریفیان، در گفت ‌و گو با خبرنگاران با اشاره به تغییرات اقلیمی استان، افزود: در این راستا حیوانات چراکننده منطقه نیز باید تغییر کنند و پوشش گیاهی متفاوتی که بر اثر خشکسالی در حوزه دریاچه ارومیه و یا سایر نواحی ایجاد می‌شود، مناسب تغذیه شترها است.

وی با اشاره به پرورش یک هزار و ۷۰۰ شتر تک کوهان در استان، اظهار داشت: شترها از علوفه‌ رویش یافته در مراتع که به عنوان علف هرز مهاجم و نامطلوب برای حیوانات محسوب می‌شود، به صورت هرس تغذیه می‌کنند و ریشه گیاهان از خاک جدا نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: اکنون شترهای استان عمدتا در شهرستان‌های تبریز، اسکو، کلیبر، میانه و هریس مستقر پرورش می یابند و حمایت‌های لازم از طریق صدور پروانه و تخصیص نهاده و تسهیلات به این واحدها انجام می‌ شود.

شریفیان، با بیان اینکه پرورش شتر در استان به صورت صنعتی نبوده و شترها به شکل روستایی و آزاد در مراتع چرا می‌کنند، ادامه داد: شترهای دوکوهان به خصوص نوع نر آن از نظر جثه و وزن بر شتر تک کوهان برتری دارند و در سال‌های گذشته نیز ۲ شتر دوکوهان نر از منطقه مغان اردبیل به شترداران استان تحویل شد که بهره برداران نتوانستند از آنها مراقبت و نگهداری کنند.

وی با اشاره به اینکه شترهای دوکوهانه به صورت محدود در شهرستان میانه، مرند و مناطق عشایرنشین نگهداری می‌شوند، یادآوری کرد: استقبال دامداران از پرورش شتر دوکوهان و مستعد بودن منطقه موجب شده تا بهره برداران شترها را حتی از نقاط کویری و منطقه مغان برای پرورش به این مناطق انتقال دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با دو رگ گیری شترهای دوکوهان و تک کوهان می توان شترهایی سطح بالا از لحاظ وزنی و راندمان عملکرد پرورش داد تا صرفه اقتصادی بالایی نیز داشته باشند.

شریفیان، افزود: گوشت و شیر شتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف گوشت آن در استان زیاد مرسوم نبوده اما در مناطق حاشیه کویر بازار خوبی دارد و می‌توان از شترها در راستای اصلاح مراتع نیز سود برد.

وی اظهار داشت: اکنون صادرات رسمی شتر از استان انجام نمی شود اما ممکن است به صورت غیررسمی و محدود توسط اشخاص به شکل خصوصی صادر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز