خبرگزاری کار ایران

کارشناس ژنتیک مرکز بهداشت شهید بلندیان:

زوج‌های قزوینی پیش از ازدواج از نظر تالاسمی بررسی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۹۶۱

کارشناس ژنتیک مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: افرادی که قصد ازدواج دارند در مرکز بهداشت شهید بلندیان از نظر تالاسمی مورد بررسی قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، لیلا آشوری اظهار کرد: کلیه زوجین متقاضی ازدواج در مرکز بهداشت شهید بلندیان از نظر تالاسمی بررسی می شوند و تشخیص آن با انجام یک آزمایش خون ساده صورت می گیرد.

کارشناس ژنتیک مرکز بهداشت شهید بلندیان افزود: این زوجین هر ماه تحت نظر و مراقبت توسط مراکز خدمات جامع سلامت بوده و در زمان بارداری، قبل از هفته دهم بارداری، به کلینیک مشاوره ژنتیک مرکز بهداشت ارجاع می‌شوند تا ضمن بررسی جنین از نظر ابتلا به بیماری تالاسمی ماژور، در صورت بیمار بودن جنین، بتوان از طریق قانونی مانع از به دنیا آمدن نوزاد بیمار شد.

آشوری ادامه داد: افراد مینور از نظر ظاهری با افراد عادی فرقی ندارند و فقط ممکن است گاهی احساس خستگی داشته باشند، اما افراد ماژور دچار کم خونی شدیدتری هستند و نیاز به درمان‌های حمایتی دارند، ضمن اینکه احتمال به دنیا آمدن نوزاد ماژور در هر بارداری، 25 درصد؛ نوزاد مینور، 50 درصد، و نوزاد سالم، 25 درصد است.

به گفته وی، از سال 1376 به بعد که این آزمایش تشخیصی برای همه زوجین انجام می شود، تعداد 116 زوج تالاسمی مینور در شهرستان قزوین شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.

این کارشناس عنوان کرد: گاهی برای تشخیص نهایی این بیماری، لازم است قرص آهن به مدت سه ماه توسط بیمار مصرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز