خبرگزاری کار ایران

رنجکش مطرح کرد:

دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت جدی برای گسترش روابط تجاری است

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۴۴۳

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت: دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت جدی برای حضور در بازارهای هدف منطقه و گسترش روابط تجاری بویژه در اوراسیا است.

به گزارش ایلنا از رشت، یونس رنجکش در جلسه میز اوراسیای استان گیلان گفت: با توجه به شرایط تحمیلی بر اقتصاد کشور و همچنین شرایط دوران‌کرونا ویروس باید بتوانیم از ظرفیت‌هایی که در اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اوراسیا  و موقعیت هم مرزی با کشورهای همسایه وجود دارد استفاده لازم را ببریم.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی و تجار باید به سمت بهره مندی از مزیت‌های حضور در بازار کشور همسایه و همچنین اتحادیه همکاری‌های اقتصادی، اوراسیا هدایت شوند و این مهم بیش از همه نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی ، بازار یابی و نیاز سنجی در بازار هدف و اموز و اشنا سازی تجار و بازرگانان است. 
 
وی ادامه داد : استان گیلان به دلیل قرار گرفتن در کانون داد و ستدهای این اتحادیه و وجود زیرساخت‌های مناسب حمل ونقل بندری ، ریلی و ترانزیت و جاده ای و همچنین وجود تولیدات مناسب نیاز بازارهای هدف کشورهای همسایه، این اتحادیه باید بتواند با برنامه ریزی های بهتر و آموزش تجار و صاحبان صنایع تولیدی از آن بهتر استفاده کند.
 
وی اظهار داشت : استاندار گیلان با توجه به توانمندی‌های استان هدف صادراتی گیلان را 600 میلیون دلار در سال 1399 معین کردند که با توجه به زیرساخت‌های موجود از یک سو و تجربه صادرات هدف گذاری شده  بالای 500 میلیون دلار در سال گذشته این رقم قابل تحقق است.
 
به گفته عضو میز اوراسیای استان گیلان تمام تلاش‌های دستگاههای اجرایی باید معطوف به تسهیل گری در شرایط صادرات و حضور موفق بازرگانان و تجار در بازارهای جهانی به ویژه منطقه حاشیه خزر و اوراسیا باشد.
 
رنجکش یادآور شدند : بنادر آستارا ، انزلی و کاسپین منطقه آزاد -راه آهن آستارا-آستارا و مرز زمینی آستارا از موقعیت‌های خاص استان گیلان در کنار سابقه و تجربه داد و ستد  در تجارت و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه حاشیه کاسپین و اتحادیه اوراسیا با محوریت روسیه است که نقش مهمی در تحولات اقتصادی کشور و روابط تجاری دنیا دارند.
 
وی افزود: آنچه اکنون بیش از همه مهم است تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و برقراری رایزنی‌های مناسب  در مسایل اقتصادی و پیدا کردن راهکارهای جدید در پایداری روابط و توسعه همکاری های تجاری مربوطه با آنها است.
 
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان به تکمیل زیرساخت‌ها، تقویت ناوگان حمل ونقل دریایی و زمینی ، آموزش تجار و بازرگانان  با محوریت اتاق بازرگانی گیلان را از مهمترین نیازهای استان عنوان کرد که در جهش موفقیت کشور و استان در کسب بازارهای هدف صادرات بسیار حایز اهمیت خواهد بود.
 
وی گفت : باید در شرایط امروز بتوانیم با حضور به موقع برای دسترسی آسان به بازارهای هدف زمینه های توسعه اقتصادی کشور را فراهم آوریم زیرا ایران با محوریت‌ارتباطی استان گیلان برای‌کشورهای عضواوراسیا  دارای مزیت‌های بسیاری در تجارت به ویژه به دلیل کوتاهی مسافت، زمان مناسب و ارزان بودن حمل ونقل است که باید از این فرصت با راهکارهای مناسب و روش های تسهیل گرانه بهتر استفاده کنیم.
 
در این جلسه که مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو میز اوراسیا استان گیلان حضور داشتند پس از بررسی برخی مشکلات و چالش‌ها و کمبودهای موجود بر تکمیل زیر ساخت‌ها و تقویت روش‌ها و بهرمند بهتر از قوانین و پیش بینی‌های موجود در توافق نامه همکاری اوراسیا تاکید شد و برنامه‌های پیشنهادی دستگاهای اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز