خبرگزاری کار ایران

با رای اکثریت اعضای شورای شهر؛

خانه تاریخی اقبال در انزلی به خانه فرهنگ تبدیل می‎شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۴۳۱

خانه تاریخی اقبال در شهر انزلی با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر، توسط شهرداری به خانه فرهنگ تبدیل می شود.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، یکصد و چهارمین جلسه شورای شهر انزلی به صورت غیر علنی با دستورکار تعیین تکلیف خانه تاریخی اقبال که این روزها سر و صدای بسیاری در فضای مجازی و افکار عمومی ایجاد کرده بود، برگزار شد.

رئیس‌شورای شهر انزلی در این جلسه با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص خانه مرحوم اقبال اظهار کرد: در فضای مجازی مطالبی در خصوص خانه اقبال مطرح شده بود که در آن شهرداری، شورا و حتی وراث مرحوم اقبال را در خصوص اقدام به تخریب این خانه تاریخی مقصر نشان دادند که پس از بازدید از محل و تشکیل جلسه شورای تامین مشخص شد شهرداری در این خصوص کوتاهی نکرده است.

هادی حیدری با اشاره به عدم ثبت این بنا در فهرست آثار تاریخی از سوی میراث فرهنگی و همچنین اخذ مجوز از سوی وراث بدون اطلاع داشتن از تاریخی بودن این بنا افزود: علاوه بر اینکه شهرداری باید برای چنین بناهایی حساسیت بیشتری داشته باشد اما میراث فرهنگی بندر انزلی دو سوم از شهر را به عنوان محدوده بناهای میراثی اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: این اظهار نظر میراث فرهنگی بدین مفهوم است که دو سوم از بناهای شهر انزلی تاریخی است در حالیکه که خانه ها و اماکن تاریخی ضوابط خاص خود را دارد.

 حیدری با اشاره به اینکه هدف شورای شهر تحقق مطالبات و خواسته های بحق مردم است، تاکید کرد: یکی از مطالبات به حق مردم، توجه ویژه مدیریت شهری به بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مراکز فرهنگی و جلوگیری از تخریب آنهاست.

رئیس شورای شهر بندرانزلی همچنین گفت: بر اساس مصوبات شورای شهر، خانه تاریخی اقبال باید از سوی شهرداری از مالکان آن خریداری شود یا این نهاد در جهت تهاتر این خانه اقدام کند تا هرچه سریع‌تر نسبت به تبدیل این محل به خانه فرهنگ انزلی اقدامات لازم صورت گیرد.

بر اساس اعلام میراث فرهنگی، پرونده خانه تاریخی مرحوم اقبال در بندرانزلی اواخر سال گذشته برای ثبت به عنوان بنای تاریخی آماده و به تهران ارسال شد و در آن زمان، هم مالک و هم شهردار انزلی در جریان روند پرونده این بنای تاریخی بودند و نامه‌های لازم ابلاغ و صورتجلسه شورای ثبت برای آنها ارسال شده بود اما به دلیل اینکه از یک سو مالک، درصدد فروش ملک برآمده و مالک جدید نیز در جریان امور نبود و از سوی دیگر به دلیل تغییر شهردار انزلی و عدم اطلاع سرپرست جدید شهرداری، پروانه تخریب صادر و بخشی از سقف بنا برداشته می شود.

 با توجه به حساسیت های ایجاد شده در فضای مجازی و مطالبه کنشگران اجتماعی بندرانزلی، میراث فرهنگی مداخله و  کار را متوقف و پروانه را باطل  کرد که در حال حاضر شماره ثبت برای این بنا به عنوان بنای تاریخی اخذ و به شهرداری، فرمانداری، دادگستری و سایر مراجع ذیصلاح ابلاغ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز