خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

شرایط آب و هوایی مناسب شهرستان گناباد برای پرورش گل‌محمدی

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۱۹۶

کارآفرین بیدختی گفت: نبود کارخانه فرآوری در منطقه شهرستان گناباد و کم توجهی مسئولان شهرستان به کار آفرینان از مهمترین مشکلات ما در گناباد است و نیازمند تدبیری برای رفع آن هستیم.

محمدعلی اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: ایرانیان از نخستین کسانی هستند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده اند و طبق اسناد بین المللی، مبداء تولید گلاب،  ایران و مبداء تولید اسانس گل محمدی و عصاره گل برگ های تازه، یونان ذکر شده است.

وی افزود: گل‌های محمدی بر روی شاخه‌های یک ‌ساله تشکیل‌ شده و در اوایل صبح شروع به باز شدن می‌کنند. این گیاه دوره گلدهی کوتاهی داشته و معمولاً یک‌ بار در سال گل می‌دهد.

اسکندری ادامه داد: از سال 1397 در بخش کشت گل محمدی وارد شده ام که از 9 هکتار اراضی کشاورزی به علت کمبود آب 2 هکتار زیر کشت گل محمدی است .

وی با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در این شهرستان گفت: پیش بینی می شود که از دو هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی حدود هزار کیلو گل محمدی برداشت شود و برداشت گل حدود یک ماه طول می کشد که در این یک ماه روزانه 10 نفر مشغول بکار هستند و هزینه هر کارگر روزانه 70 هزار تومان است.

وی افزود: از تسهیلات دولتی به هیچ عنوان استفاده نکرده ام و مبلغ 3 میلیارد ریال به صورت شخصی برای کاشت گل محمدی هزینه کردم.

کار آفرین بیدختی گفت: از هر ده کیلوگرم گل حدود 17 لیتر گلاب تولید می شود که در بازار فعلی قیمت هر لیتر گلاب 300 هزار ریال است که گل‌های برداشت شده مزرعه ما به خارج از گناباد ارسال نمی شود و بخش اعظمی از گل‌های برداشت شده به مشتریان در داخل شهرستان فروخته شده و در حال حاضر قیمت هر کیلو گل 250 هزار ریال در بازار است ولی ما هر کیلو گرم گل را به قیمت 150هزار ریال تا 170 هزار ریال به فروش رسانده ایم و بخش دیگری از گل‌ها توسط خودمان بصورت محلی در منزل اسانس گیری شده است.

وی گفت: گل‌های کاشته شده ما از نژاد اصلی گل‌های کاشان هستند و از عطر و بوی بالایی برخوردار است و به همین علت هر شخصی چند کیلو را خریداری کرده مجدد سفارش داده است.

وی گفت : شرایط آب و هوایی شهرستان متناسب با رویش گل محمدی است و باید از این ظرفیت برای توسعه کشت گل محمدی استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این شهرستان افزایش داد.

وی افزود: هر چند کاشت گل محمدی از آب کمی برخودار است اما آب چاه موتور اراضی ما کفاف کاشت 9 هکتار ندارد و روز به روز از میزان آب کاسته می شود و به همین علت 2 هکتار بیشتر نتوانستیم زیر کشت ببریم و اگر مسئولان ما را همیاری کنند و زمینه ای بسازند تا بتوانیم برای توسعه آب چاه موتور اراضی، از تسهیلات دولتی استفاده کنیم قطعا 9 هکتار را زیر کشت خواهیم برد و چنانچه از همکاری بیشتری بر خوردار شویم قطعا کارگاه گلاب گیری احداث می کنیم و 10 تا 15 نفر را بصورت مستقیم  مورد اشتغال قرار داده و این توانایی را داریم تا گناباد را یکی از قطب های مهم گلاب گیری در خراسان رضوی کنیم.

کارآفرین بیدختی گفت : نبود کارخانه فرآوری در منطقه شهرستان گناباد و کم توجهی مسئولان شهرستان به کار آفرینان از مهمترین مشکلات ما در شهرستان است و نیازمند تدبیری برای رفع آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز