خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:

برای ریشه‌کنی تب مالت در میان دام‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات دولتی هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۲۲۹

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: برای ریشه‌کنی تب مالت دولت باید اعتبارات لازم را اختصاص دهد تا با خرید دام‌های بیمار و ناقل بتوانیم از انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

به گزارش ایلنا از نیشابور، احمد شریعتی  در نخستین همایش بیماری های مشترک انسان و دام با موضوع تب مالت در شهرستان فیروزه با اشاره به این که کرونا تنها یکی از ۷۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: تاکنون عمده نگرانی جامعه بهداشت از بیماری هایی نظیر آنفولانزا بود اما امروز کرونا نشان داد که بیماری‌های زئونوز نیز بسیار با اهمیت هستند به گونه ای که اماکن مذهبی، المپیک و مشاغل را به تعطیلی بکشانند و کاری را انجام دهد که دشمنان هم نتوانستند.

وی با بیان اینکه باید این فرهنگ در بین دامداران گسترش یابد که واکسن به تنهایی کافی نیست و همراه آن باید دام‌های آلوده شناسایی و معدوم شوند، اظهار داشت: برای فرهنگ‌سازی واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی به دامداران نیازمند هماهنگی بین بخشی و کلی هستیم و شناسایی حلقه‌های مفقوده در مدیریت بیماری تب مالت در ارتباطی هماهنگ ممکن می‌شود.

شریعتی از بیماری تب مالت به عنوان بیماری هزار چهره یاد کرد و تصریح کرد: با توجه به حساسیت بیماری های زئونوز و بروز بیماری تب مالت در نیشابور و فیروزه، برگزاری این همایش ها ضروری است.

وی با اشاره به بیماری تب مالت چنین بیان کرد: این بیماری عموما با علائم شایع درد مفاصل، تب، لرز، ضعف عمومی، درگیری گوارشی مشاهده می شود و عشایر، روستائیان، دامدارانی که با دام سروکار دارند و همکاران دامپزشک و حوزه بهداشت و درمان در معرض خطر ابتلا قرار دارند، هم‌چنین استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه نیز موجب بروز این بیماری می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در پایان سخنانش به دامداران توصیه نمود: گوساله، بره، بزغاله را تا ۶ ماهگی واکسینه کنند و جهاد کشاورزی، دهیاران، ائمه جماعت همکاری لازم را در زمینه آموزش برای کنترل بیماری تب مالت داشته باشند.

فرماندار فیروزه نیز در این همایش گفت: آمار تب مالت در فیروزه بالاست که نیازمند مدیریت واحد در شهرستان است و آمادگی داریم امکانات شهرستان را برای مقابله با آن بسیج کنیم.

ابوالفضل حکیم پور با بیان اینکه باید این موضوع را در حوزه بهداشت حل کنیم تا مشکل وارد فاز اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نشود، افزود: در حوزه دامپزشکی کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم که با برون سپاری می‌ شود این مشکلات را رفع کرد.

وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در این حوزه اظهار داشت: کمبود حق الزحمه، کمبود مراکز خصوصی و سختی اهدای مجوز برای خدمات بیشتر از جمله مشکلات این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: دام هایی که پلاک ندارند قاچاق محسوب می شوند و باید دامداران پلاک کوبی را انجام دهند و توقیف چند روزه دام، عدم تحویل نهاده های دامی ‌و واکسن می‌تواند مردم را به پلاک‌کوبی دام ترغیب کند.

فرماندار فیروزه با بیان اینکه فاصله زیاد کشتارگاه صنعتی از مشکلات دامداران فیروزه است، تصریح کرد: این فاصله قیمت گوشت را بالا می برد و اگر بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم مانع کشتار غیر مجاز می‌شویم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزه با اشاره به آمار بالای بروز بیماری تب مالت در شهرستان های نیشابور و فیروزه و ضرورت برگزاری نخستین همایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: برقراری و بهبود نظام مراقبت، هماهنگی و همکاری بین بخشی و ارتقاء سطح آگاهی عموم، ٣ راهکار وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری تب مالت است.

دکتر مجید خجسته پور افزود: میزان بروز بالای بیماری در منطقه، روند بروز بیماری، توزیع جمعیتی و روستایی بودن اکثریت جمعیت تحت پوشش، تعداد بالای دامداران و کشاورزان، افزایش بارش و تأثیر غیر مستقیم آن در افزایش تعداد بروز بیماری، افزایش ١٠٠ درصد جمعیت دام در یکسال گذشته گویای دلیل توجه ویژه به بیماری تب مالت است.

وی با بیان اینکه بالا بودن جمعیت دام سبک و غیر صنعتی و عدم تمایل به واکسیناسیون باعث باقی ماندن بیماری تب مالت در چرخه می شود، اظهار داشت: افزایش تولیدات دامی از قبیل لبنیات و گوشت که بیشترین راه انتقال بیماری است و عدم وجود کشتارگاه صنعتی در شهرستان فیروزه و ذبح غیر بهداشتی از دیگر علل اهمیت این بیماری در منطقه و لزوم برگزاری این همایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز