خبرگزاری کار ایران

نماینده هرمزگان در شورایعالی استان‌ها مطرح کرد:

عادی سازی اوضاع بدون تدبیر خطرناک است/ شرایط اعلام وضعیت سفید محقق نشده / نباید برای بازگشایی‌ها عجله کرد

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۸۹۵

نماینده هرمزگان در شورایعالی استان‌ها در انتقاد به سخنان مسئولان در خصوص اعلام وضعیت سفید در برخی از شهرها گفت: با توجه به اینکه پیک بعدی شیوع کرونا در راه است نباید در اعلام وضعیت سفید عجله کرد و عادی سازی اوضاع بدون تدبیر خطرناک است.

به گزارش ایلنا، کیانوش جهانبخش با بیان این مطلب افزود: متاسفانه هنوز وضعیت عادی نشده و شرایط مطلوبی وجود ندارد. اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که برخی از شهرها در وضعیت سفید قرار دارند و مدارس و اماکن مذهبی و... می توانند از 27 اردیبهشت ماه آغاز به کار کنند، تصمیم خطرناکی است.

وی با بیان اینکه ما غُر نمی‌زنیم بلکه نگران هستیم چرا که تدبیری نمی‌بینیم، تصریح کرد: ما هم معتقدیم که مردم باید به زندگی در شرایط کرونا عادت کنند و خود را با شرایط سخت تری تطبیق دهند اما تا زمانی که ما به حقوق شهروندی، بهداشت فردی و سلامت محیط زیست اهمیت ندهیم وضعیت همین خواهد بود. من معتقدم که شرایط باید کم کم عادی شود اما لازم است برای این عادی سازی برنامه داشته باشیم.

 وی تصریح کرد: خوشبختانه میزان آگاهی جامعه نسبت به خطرات و روش های پیشگیری در سطح مطلوبی قرار دارد و اگر می‌بینیم که نسبت به سایر کشورها توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم حاصل همراهی مردم و زحمات و دلسوزی‌های مدافعان سلامت و کادر پزشکی و درمانی بود که با تمام کمبودهای موجود مدیریت خوبی انجام شد.

جهانبخش افزود: مسئولان تصمیم گیر در ستاد مبارزه با کرونا این را باید در نظر داشته باشند که ما در کنار مردم و از خود مردم هستیم. طبیعتا مسائل و مشکلات را با وضوح بیشتری می بینیم و اظهار و نظرهای ما به واقعیت و آمار نزدیک تر است. پس اگر نماینده‌ای انتقاد می‌کند، ایرادی می‌گیرد یا نکته‌ای را یادآور می‌شود، نباید گلایه‌ای وجود داشته باشد. فراموش نکنید که شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیشترین همراهی را در مقابله با کرونا داشته‌اند،حتی بیشتر از دستگاه‌های دولتی که وظیفه قانونی دارند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها بیان داشت: بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان امر ما زمانی می‌توانیم وضعیت یک شهر را سفید اعلام کنیم که دو برابر مدت زمان دوران نهفتگی هیچ موردی از ابتلا به ویروس گزارش نشود. یعنی اگر امروز هیچ گزارشی از ابتلا به ویروس نداشتیم باید 4 هفته بگذرد تا بتوانیم وضعیت سفید اعلام کنیم. از طرفی این شرایط زمانی می‌تواند دارای ثبات باشد که کنترل ورودی و خروجی شهرها به عهده مسئولان همان شهرها گذارده شود و مسئولان شهری بتوانند تصمیم گیرنده در زمینه مدیریت بحران و اداره شهر باشند چرا که مراودات محلی و منطقه‌ای همچنان ادامه دارد و هیچگونه کنترلی در رفت و آمدهای بین شهری و استانی وجود ندارد و شرایط در ترددهای بین شهری و استانی کاملا عادی است. از این رو طبیعی است که با وجود آزاد بودن مراودات محلی و منطقه‌ای یک فرد آلوده می‌تواند وارد شهرهای با وضعیت سفید شود و دیگران را آلوده کند که با توجه به اعلام عدم ممنوعیت رویدادهای جمعی و بازگشایی مدارس و اماکن مذهبی در این شهرها می‌تواند خطر آفرین باشد و بار دیگر بحران به وجود بیاورد.

عادی سازی اوضاع بدون تدبیر خطرناک است/ شرایط اعلام وضعیت سفید محقق نشده / نباید برای بازگشایی‌ها عجله کرد

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها با اشاره به اعلام شروع پیک جدید شیوع کرونا در 15 استان کشور، ادامه داد: با این شرایط و با وجود آزاد بودن ترددهای بین استانی، تمام نقاط کشور در خطر شیوع ویروس کرونا قرار دارند و ما نمی‌توانیم بدون اینکه کنترلی بر ورودی و خروجی شهرها داشته باشیم در یک یا چند شهر وضعیت عادی و سفید اعلام کنیم.

وی در خصوص بازگشایی مشاغل پرخطر مانند باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها نیز گفت: باید این بازگشایی به صورت مرحله‌ای صورت گیرد و تنها افراد شناسنامه دار و ثبت نام شده که وضعیت ابتلای آنها به ویروس کرونا مشخص است اجازه ورود و فعالیت داشته باشند تا قابل ردیابی و پیگیری باشند. در غیر این صورت کنترل زنجیره امکان پذیر نیست. با وجود این نمی‌توان برای مدت طولانی بسیاری از مشاغل را تعطیل یا حذف کرد بنابراین باید با پروتکل های بهداشتی و سخت گیری های مورد نیاز اقدام به بازگشایی این مشاغل کرد.

جهان بخش افزود: همچنان نسبت به آگاهی بخشی اقدام موثر داشته باشیم و مردم نسبت به خطر ابتلا به ویروس آگاه و هوشیار باشند و حساسیت نشان دهند و. از ترددها و مراسم های غیرضروری خودداری کنند. ارتباطات اجتماعی و بهداشت فردی را کنترل و رعایت کنند. با توجه به اینکه عمده مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در افراد با زمینه بیماری یا سن بالا دیده می شود، باید دولت ضمن تامین مالی و حمایت‌های لازم به قرنطینه اجباری این افراد اقدام کند تا ضمن حفظ جان این شهروندان، فشار وارده به شبکه و کادر درمانی کشور را کاهش دهد. هرچند این قرنطیه باید با حمایت کامل همراه باشد. اگر این افراد کارگر یا کارمند هستند لازم است به آنها حقوق کامل و مرخصی اعطا شود و اگر صاحب مشاغل آزاد هستند می بایستی کمک های مالی دریافت کنند تا آمار مرگ و میر کاهش یابد. خوشبختانه روند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا کاهشی بوده و این نشان می دهد وضعیت قابل کنترل است.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه تصمیمات ما در خصوص مرگ و زندگی افراد است، ادامه داد: خوشبختانه وضعیت در حال بهبود است بنابر این نباید در بازگشایی اماکن عمومی و عادی‌سازی شرایط عجله کرد. اگر هم لازم است این اقدامات انجام شود باید زیرساخت ها فراهم شود. هنوز هم بسیاری از مردم به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده دسترسی ندارند. اگر این عادی سازی بدون سختگیری در پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد قطعا وضعیت بدتر خواهد شد، این موضوع نگرانی را می‌افزاید که شهرهایی که سفید اعلام شده اند، سرانه بهداشت و درمان پایینی دارند و کادر درمان و زیرساخت مناسبی ندارند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها با بیان اینکه اگر کنترل این ویروس پیش از پاییز انجام نشود شرایط سخت تر می شود، توضیح داد: در صورتی که ما نتوانیم شیوع ویروس کرونا را تا پاییز به طور چشمگیری کنترل کنیم و ویروس آنفولانزا هم شیوع پیدا کند وضعیت وخیم تر و توان کادر درمانی و مدافعان سلامت فرسوده تر می شود.

وی ادامه داد: از این رو با توجه به اینکه بر اساس نظر کارشناسان پاییز امسال دوره بازگشت ویروس آنفولانزا است باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که مبارزه ما با یک ویروس باشد نه دو ویروس. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که کادر درمانی بتوانند تا شروع پیک دو ویروس آنفولانزا و کرونا در پاییز، استراحت کنند تا توان مبارزه با این بیماری ها را داشته باشند. از این رو لازم است یک دوره آرامش و استراحت در خردادماه یا تیرماه مشخص شود و شرایط به گونه‌ای سازماندهی شود تا کادر درمانی درگیر با ویروس کرونا بتوانند بعد از یک دوره کار سخت مدتی را استراحت کرده و توان خود را بازیابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز