خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سارا فلاحی/

معلمان هسته اصلی روشنفکری هستند

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۹۲۲

سارا فلاحی منتخب مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با تبریک روز معلم به تشریح جایگاه ارزشمند معلم پرداخت و معلمان را هسته اصلی روشنفکری عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، در یادداشت فلاحی که به خبرگزاری ایلنا ارسال شده آمده است: در میان گروه‌ها و لایه‌های مختلف اجتماع، معلمان و فرهنگیان، هسته اصلی روشنفکری هستند که می‌توانند حاملان اصلی گفتمان ترقی و توسعه باشند.

برای محاسبه جایگاه یک کشور در جدول توسعه، جایگاه آموزش و کارگزاران آن یعنی معلمان، بسیار مهم و قابل تامل است. جامعه‌ای که معلمانش اسیر اجحاف و تبعیض باشند در مسیر تعالی قرار نخواهد گرفت. قطار توسعه زمانی به مقصد می‌رسد که شالوده آن فرهنگی باشد و فرهنگیان در منزلت استعلایی قرار بگیرند.

معلمان جریان سازند و می‌توانند جریانی فرهنگی، تمدنی و معرفتی ایجاد کنند که تمام جنبه‌های واپسگرا و منحط جامعه را نقد کند و در مسیر اصلاح آن گام بردارد به شرط آنکه به باور و قلم و نگاه زلال و بی شائبه آنها احترام گذاشته شود و آنها را در ازدحام نیازمندی‌های حقیر و روزمره گرفتار نساخت و برای حفظ مناعت طبع و عظمت روح شان مجدانه تلاش کرد.

معلم روح تعالی و ترقی یک جامعه است و می‌تواند در سایه آموزش خویش جامعه را به سمت تغییر آگاهانه پارادایم‌های فکری رهنمون سازد.

ممکن است یک جامعه با بحران های مختلف روبرو باشد اما بحران تضعیف منزلت معلمان، بزرگترین بحرانی است که می تواند اضمحلال یک جامعه را رقم بزند، چون معلمان قلب انسان سازی و معرفت افزایی هستند.

وقتی بپذیریم که نظام اندیشگی قوام بخش "زیست جهان" است و معلم هسته اصلی این نظام اندیشگی است آن گاه می پذیریم که حفاظت از منزلت معلمان فوری‌ترین نیاز جوامع مختلف برای عبور از واپسگرایی است.

اگر چه امروز "زیست جهان" بشر به اسارت قدرت و ثروت درآمده است اما این معلمان هستند که می‌توانند عاملان جنبش‌های فکری و فرهنگی باشند که توان شکستن قفل‌های این اسارت مرگبار را دارند.

در جهانی که امروز بی مهابا به سمت نیهیلیسم و بی مبنایی می‌رود و شالوده ستیزی و ارزش گریزی به مشق شب کارگزاران سیاسی‌اش تبدیل شده است این معلمان هستند که افق های جدیدی به روی انسان می‌گشایند و متفکرانه به آشفتگی‌های ذهنی او پاسخ می دهند.

بنابراین باید این خلیفه فرهنگی را با عشق نواخت و از شرافت و کرامت انسانیش با جان حفاظت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز