خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

جازموریان از خشکسالی و کانون ریزگرد تا احیا و تغییر اکوسیستم منطقه/ تاثیر سد جیرفت در خشکی تالاب

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۶۱۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: اهمیت تالاب جازموریان در اکوسیستم منحصر به فرد منطقه به حدی است که خبر آبگیری صد درصدی این تالاب تحولی جدی در جنوب کرمان محسوب می‌شود که می‌تواند در دراز مدت موجب احیای دوباره محیط زیست منطقه شود.

مرجان شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان، اظهار داشت: طبق گفته‌ مسئولان آب منطقه‌ای با بارش‌های پیوسته و سنگین اخیر درحال حاضر این تالاب صددرصد آبگیری شده است و در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی افزود: اهمیت جازموریان در اکوسیستم منحصر به فرد استان کرمان که با محدودیت‌های منابع آبی روبروست به حدی است که خبر آبگیری صددرصدی جازموریان یک تحول جدی در جنوب استان کرمان محسوب می‌شود که می‌تواند در دراز مدت موجب احیای محیط زیست منطقه شود.

شاکری ادامه داد: این تالاب در حوزه مشترک 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد که 52 درصد این تالاب در کرمان و 48 در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این تالاب در زمان‌های قدیم از سرشاخه‌های هلیل رود و بمپور تغذیه می‌کرد و قطعا با ایجاد سازه‌های هیدرولیکی مثل سد جیرفت در بالا دست تاثیرات زیادی بر روی خشکسالی تالاب جازموریان طی سال های گذشته داشت.

جازموریان از خشکسالی و کانون ریزگرد تا احیا و تغییر اکوسیستم منطقه/ تاثیر سد جیرفت در خشکی تالاب

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان: این تالاب در زمان‌های قدیم از سرشاخه‌های هلیل رود و بمپور تغذیه می‌ کرد و قطعا با ایجاد سازه‌های هیدرولیکی مثل سد جیرفت در بالا دست تاثیرات زیادی بر روی خشکسالی تالاب طی سال های گذشته داشت

وی افزود: 91 مسیل آب در استان کرمان وارد تالاب جازموریان می شوند که با توجه به خشکسالی‌های متوالی 2 دهه اخیر قطعا تاثیرات زیادی در خشکسالی منطقه داشته است. علاوه بر این موضوع وجود چاه‌های مجاز و غیر مجاز مربوط به کشاورزی نیز در کم آبی تالاب بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: مردم بومی ساکن اطراف تالاب جازموریان برای معیشت و مصارف کشاورزی از آب تالاب استفاده می کنند و اگر قرار باشد زمانی از این اقدام آنها جلوگیری شود حتما باید جایگزین معیشتی برای این مردم در نظر گرفته شود که البته در کرمان این طرح تهیه شده و در دست بررسی است.

وی ادامه داد: تالاب جازموریان مانند یک اسفنج عمل می‌کند و می‌تواند در احیا آب‌های زیر زمینی منطقه و پوشش گیاهی تأثیر قابل توجه داشته باشد. طی سال های گذشته بر اثر خشکسالی های بوجود آمده و شدت بالای تبخیر آب تالاب دیگر آبی در تالاب وجود نداشت اما خوشبختانه با بارندگی هایی که طی 2 سال اخیر صورت گرفته ورودی آب خوبی به تالاب داشتیم. سال گذشته 80 درصد تالاب آبگیری شد و امسال نیز صد در صد آبگیری شد و امیدوارم این تداوم بارش ها ادامه داشته باشد چرا که این موضوع باعث زنده نگه داشتن تالاب و حیات دوباره‌ای در این حوزه می شود.

جازموریان از خشکسالی و کانون ریزگرد تا احیا و تغییر اکوسیستم منطقه/ تاثیر سد جیرفت در خشکی تالاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان: مردم بومی ساکن اطراف تالاب جازموریان برای معیشت و مصارف کشاورزی‌شان از  آب تالاب استفاده می کنند و اگر قرار باشد زمانی از این اقدام آنها جلوگیری شود حتما باید جایگزین معیشتی برای این مردم در نظر گرفته شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان ادامه داد: جازموریان پس از خشک شدن به دلیل وجود رسوب‌های سیلابی در منطقه به کانون گرد و غبار تبدیل و موجب انتشار ریزگردها و آلودگی هوا می‌شد. سیلاب حجم زیادی گل و لای و رسوبات با خود همراه می‌آورد و همین رسوبات در تابستان به گرد و غبار تبدیل می‌شوند در این خصوص مطالعات جدی در حال انجام است و اعداد و ارقام به زودی اعلام می‌شود.

وی گفت: این تالاب جایگاه پرندگان مهاجر و همچنین پرندگان بومی از جمله آهو بره، تیهو و قرقره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز