خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان مطرح کرد:

وجود بیش از 7 میلیون دام مازاد بر ظرفیت مراتع در آذربایجان غربی/ هشدار تخریب منابع طبیعی استان

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۷۷۰

سرپرست اداره کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: دام مازاد بر ظرفیت، فشار زیادی را بر مراتع وارد می کند و بیش از 7 میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع در استان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، هادی قاسمی با اعلام این خبر افزود: وجود بالغ بر 7 میلیون راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی در کنار چرای زودرس توسط برخی دامداران استان فشار مضاعفی بر مراتع غنی استان وارد و زنگ هشدار تخریب این منابع طبیعی با ارزش را به صدا در آورده است.

قاسمی تصریح کرد: آذربایجان غربی بالغ بر دو میلیون و 750 هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان دو میلیون و 500 هزار هکتار در تقسیم بندی مراتع قرار دارد و یکصد و یک هزار هکتار نیز عرصه جنگلی است.

وی خاطر نشان کرد: این میزان مراتع در آذربایجان غربی، چرای حدود دو میلیون راس واحد دامی را می‌تواند پاسخگو باشد که آمار دام موجود استان بیش از این مقدار است. بر اساس آخرین آمارها دام موجود در استان سه برابر ظرفیت مراتع است که در وضعیت کنونی فشار زیادی را بر مراتع وارد می‌کند.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر مراتع موجود در استان به سه نوع؛ با پوشش خوب؛ متوسط و فقیر تقسیم می‌شود که آمار سطح مراتع متوسط و خوب هم خیلی بالا نیست. 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: سطح مراتع خوب در استان 550 هزار هکتار ؛ مراتع متوسط یک میلیون و 72 هزار هکتار و مراتع فقیر بالغ بر یک میلیون و 45 هزار هکتار است.  

قاسمی ادامه داد: بر این اساس باید با همفکری و تعامل مستمر با نهادهای مربوطه اعم از سازمان جهاد کشاورزی؛ امور عشایر، دانشگاهیان و دست اندرکاران ذیربط؛ باید راهکارهای موثر برای حل این مشکل اندیشیده شود. 

وی تاکید کرد: این وضعیت باعث ازبین رفتن سریع خاک ؛ کاهش سطح فضای سبز مراتع استان، کاهش ذخیره نزولات آسمانی و سایر مسائل زیست محیطی و اجتماعی می شود که باید با حساسیت بیشتری به دنبال راه‌های حل این معضل بود.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با اجرای طرح های مختلف منابع طبیعی از جمله طرح های مرتعداری ، طرح های بیولوژیکی آبخیزداری و بذر پاشی مراتع با همراهی مجریان و بهره برداران، با جدیت بدنبال تقویت و افزایش فضای سبز مراتع است که این امر توجه بیشتر مسئولین ارشد استانی را نیزمی طلبد که با همراهی اداره کل منابع طبیعی؛ حفاظت و صیانت مراتع و ارتقاء پوشش مرتعی سرعت بیشتری یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز