خبرگزاری کار ایران

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها:

ایران باید با زبان حقوقی در مورد خلیج‌فارس با جهان صحبت کند/ حفاظت از محیط‌زیست خلیج‌فارس وظیفه قانونی ایران است

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۶۰۲

نمیانده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها بابیان اینکه ایران باید با زبان حقوقی در مورد خلیج‌فارس با جهان صحبت کند ، گفت: ایران به‌عنوان مالک معنوی خلیج‌فارس باید از محیط‌زیست خلیج‌فارس محافظت کند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، کیانوش جهانبخش به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس بابیان اینکه خلیج‌فارس نقش مهمی در معادلات بین‌المللی از منظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد،گفت: خلیج‌فارس به سبب اهمیت مثال‌زدنی‌اش همیشه کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است. همان‌طور که کشور عزیزمان ایران به‌عنوان کشوری با مردم آزاده و حق‌طلب همواره موردتوجه رسانه‌ها بوده و نقش محوری در منطقه و جهان را ایفا می‌کند.

جهانبخش با تأکید اینکه اهمیت خلیج‌فارس از منظر ژئوپلیتیکی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست،گفت: اما ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که همایش‌ها و جشنواره‌های مرتبط با موضوع خلیج‌فارس در ابعاد اقتصادی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و ... به‌صورت جهانی برگزار شوند چراکه محدود ماندن به داخل کشور نمی‌تواند برای ما بازتاب جهانی ایجاد کند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس،افزود: تمام دنیا حقانیت ایران بر خلیج‌فارس را می‌دانند. حتی کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس هم که استقلال آن‌ها قدمتی ندارد هم این موضوع را به‌خوبی درک می‌کنند؛ اما با توجه به این در تلاش هستند برای خود تاریخ و هویتی دست‌وپا کنند و جایگاه و اعتبار در عرصه بین‌المللی برای خود خریداری کنند لاجرم میلیون‌ها دلار برای جعل تاریخ خلیج‌فارس هزینه می‌کنند.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه ما باید روش برخورد با این تحریفات را تغییر دهیم، عنوان کرد: همان‌طور که گفتم اگر قرار است پاسداشت یا همایشی برای خلیج‌فارس برگزار کنیم باید در سطح جهانی و به‌صورت علمی برگزار کنیم و با تکیه‌بر اسناد حقوقی و داده‌های تاریخی با جهان گفت‌وگو کنیم. رویکرد ما باید جهانی باشد چراکه در داخل هیچ ایرانی نمی‌پذیرد که خلیج‌فارس نام دیگری داشته باشد و این‌یک ننگ برای ایرانیان محسوب می‌شود ذره‌ای از خاک و قطره‌ای از آب میهن خود را در تاراج بیگانه ببینند یا خدشه‌ای به نام ایران بزرگ و کهن وارد شود.

این عضو شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه سرزمین ایران و خلیج‌فارس میراث نیاکان و اجدادمان است ،اضافه کرد: در طول تاریخ خون‌های زیادی برای حفظ این سرزمین و مرزوبوم داده شده است و جوانان برومندی به دفاع از این خاک و باور جان خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین خلیج‌فارس همیشه خلیج‌فارس خواهد ماند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سؤال چه باید کرد،توضیح داد: ما معتقدیم که خلیج‌فارس خانه ماست؛ بنابراین صاحب‌خانه در ابتدای امر باید خانه خود را عاری از هرگونه آلودگی کند و مسائل زیست‌محیطی را با دقت بیشتری دنبال کند و برای پاک ماندن خلیج‌فارس تلاش کند. از ورود هرگونه آلودگی به خلیج‌فارس جلوگیری کند، اجازه صید بیش از ظرفیت را ندهد و ذخایر آن را برای آیندگان پاسداری کند.

وی ادامه داد: در ادامه زمانی که این حساسیت‌ها وجود داشت ادعای حقوقی بر مبنای مسائل زیست‌محیطی به خلیج‌فارس داشته باشد. به این معنی که علیه افراد، سازمان‌ها یا کشورهایی که به محیط‌زیست خلیج‌فارس آسیب می‌زنند دعوی حقوقی در محاکم جهانی طرح کند. این اقدام به این معنی است که ایران خودش را صاحب برحق و مسئولیت‌پذیر خلیج‌فارس می‌داند و خود را در برابر محافظت از خلیج‌فارس محق می‌داند. هرچند این برخورد مناسب زمانی می‌تواند مؤثر باشد که ما خودمان در حفاظت از محیط‌زیست خلیج‌فارس پیش‌قدم شود.

جهانبخش در پایان ابراز امیدواری کرد: مسئولان کشور رویکرد مناسبی در حفاظت از محیط‌زیست خلیج‌فارس داشته باشند تا این میراث مشترک بشری جای بهتری برای زندگی انسان و موجودات باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز