خبرگزاری کار ایران

در دیدار تشکل های کارگری استان با استاندار فارس مطرح شد:

کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۵۴۸

مسائل و مشکلات جامعه کارگری صنفی است نه سیاسی؛ اما هر زمان که نیاز بوده است کارگران برای حمایت از نظام و دولت نهایت تلاش داشته اند.

به گزارش ایلنا، مراسم  دیدار تشکل های کارگری استان با استاندار فارس به مناسبت هفته کارگر بدون حضور کارگران برگزار شد. در این جلسه استاندار فارس با بیان اینکه کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند که باید مورد توجه قرار گیرند؛ تصریح کرد: باید تلاش کنیم با بهبود وضعیت کلان کشور و رفع محدودیت های مختلف وضع معیشت کارگران را بهتر نماییم.

کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند

عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی کارگران به مشکل جدی برخورده است ؛ عنوان کرد:  در واقع حقوق مصوب وزارت کار جوابگوی هزینه آنها نیست اما اگر حقوق کارگران افزایش پیدا کند قطعاً باید حقوق سایرافراد شاغل در دیگر بخش های جامعه نیز افزایش پیدا کند که بدیهی است قیمت اجناس و سایر موارد نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر به ضرر کارگران است چرا که تورم ایجاد می کند.

 وی خاطرنشان کرد: بیشترین تلاش ما باید برای امنیت و آینده شغلی کارگران باشد و نمی‌شود کارگری شروع به کار کند و نداند که تا یک ماه دیگر سر کار هست یا نه!

استاندار فارس با اشاره به ضرورت درنظر گرفتن تدبیر و برنامه برای اشتغال پایدار و ثابت برای نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی هر کشوری تصریح کرد:باید تمامی زنجیره های اقتصادی با یکدیگر دیده شود و اگر فقط به یک حوزه نگاه کنیم نتیجه رشد سرطانی می شود.

توجه دولت به گفتمان اجتماعی کارگران و کارفرمایان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه تا پایان سال ۹۸ تعداد تشکلات کارگری و کارفرمایی در استان در مجموع ۸۴۹  تشکل بوده است؛ ابزار کرد: در سال ۹۳ حدود ۳۲۰ تشکل کارگری و کارفرمایی داشتیم که این افزایش نشان از توجه دولت به گفتمان اجتماعی بین کارگران و کارفرمایان است.

کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند

سهرابی مختاری همچنین با بیان اینکه تعداد انجمن های صنفی کارگران است ۱۲۲، انجمن صنفی کارفرمایی ۱۷۹، نمایندگان کارگر ۳۷۶ نمایندگی، شورای اسلامی کار ۱۳۶، کانون بازنشستگان کارگری۲۴ و کانون های استانی نیز ۱۲  کانون است ؛ خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتی که در سطح استان وجود دارد این تعداد تشکل و انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی نشان از عملکرد مثبت در این زمینه است.

وی همچنین تعداد بیمه شدگان اجباری در استان ۵۲۲ هزار ۶۶۵ نفر بیان کرد و افزود: این تعداد بیمه شده از بین  ۷۶هزار ۸۸۵ تعداد کارگاه است.

مختاری با بیان اینکه بیش از ۷۱ درصد از کارگاه های استان معادل۵۵ هزار و ۳۱ تا کارگاه، ۳ نفر بیشتر کارگر ندارند؛ یادآور شد:  ۸۲ درصد کارکاه ها با ۵ نفر، بیش از ۹۰ درصد کارگاه های با ۱۰ نفر کارگر و تعداد کارگاه های  بالای ۵۰ نفر ۱ درصد است.

افزایش شورای اسلامی کارخانجات در فارس

در ادامه رئیس کانون شورای اسلامی هماهنگی کار فارس گفت:  تشکل های کارگاه های بالای ۳۵ نفر نسبت به سال ۹۳؛  ۴۸ درصد افزایش داشته است و  از این منظر بعد از  تهران؛ دارای تعداد بالای کارگاه های صنعتی در زمینه تشکیل شورای اسلامی کارخانجات فارس را داریم.

کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند

مهرزاد مویدی  با بیان اینکه تشکیل شوراهای اسلامی کار منجر به افزایش تعامل بین کارگران و کارفرمایان شده است؛ تصریح کرد: با برنامه هایی که جهت مبارزه با ویروس کرونا اتخاد شد امروز تنها استانی هستیم که کمترین آسیب از ویروس کرونا در بین جامعه کارگری داریم .

وی افزود: در کارگاه های استان حداکثر ۳ نفر به کرونا مبتلا شدند که در قرنطینه خانگی هستند.

به‌گفته مویدی درحالی کارفرمایان شرایط بهداشتی برای حضور کارگران در محل کار فراهم کردند که این موضوع باعث شد ضمن ادامه فعالیت واحدها؛ سلامتی کارگران نیز حفظ شود.

مویدی با بیان اینکه بسته معیشتی و وامی که در اختیار اقشار ضعیف قرار گرفت کمک مناسبی بود که در شرایط کرونا انجام شد؛ یادآو شد: همچنین قشر کارگران ساختمانی و کارگران فصلی نیاز به حمایت بیشتری دارند.

سهام شستا و سهام عدالت ابتدا باید شامل کارگران شود

 دبیراجرایی خانه کارگر فارس هم در ادامه گفت:  مسائل و مشکلات جامعه کارگری صنفی است نه سیاسی؛ اما هر زمان که نیاز بوده است کارگران برای حمایت از نظام و دولت نهایت تلاش داشته اند.

کارگران موتور محرکه و ستون فقرات تولید هستند

علی راستگو با بیان اینکه کارگر تنها ١٠ تا ١٥ درصد مسائل یک کارگاه اثرگذار است؛ عنوان کرد: ٨٥ درصد دیگر مربوط به مدیران و سرمایه گذارانی است که صنعت را اداره می کنند؛ اما کارگر و مسائل او را سیاسی می بینند.

راستگو خاطرنشان کرد: وقتی دولت دستمزد مصوب کارگر را اعلام می کند برای ما اهمیت دارد که کارفرمایان همان میزان را پرداخت کنند.

وی از استاندار فارس خواست که موضوع همسان سازی حقوق کارگران را در سطح کشور پیگیری کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: وجود بیش از یک هزار و ٥٠٠ شهید کارگر در استان فارس نشان از همراهی این قشر از جامعه با نظام و دولت دارد.

وی همچنین در خواست تدوام حمایت های معیشتی کارگران از سوی دولت شد.

راستگو با بیان اینکه حقوق بازنشستگان ما یک میلیون و ٨٣٥ هزار تومان بدون حق مسکن و اولاد تعیین شده است؛ تصریح کرد: حداقل این مبلغ از جیب سازمان تامین اجتماعی داده شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه سهام شستا در بورس رفته و شفاف سازی شده و جلوی پشت پرده های واگذاری را گرفته است؛ خاطرنشان کرد: ابتدا آن را باید به سهامدار اولی آن یعنی کارگران دهند.

راستگو ادامه داد:سهام عدالت شامل تعدادی از کارگران استان نشده است و از استاندار خواستاریم در این خصوص نیز پیگیری لازم کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز