خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد؛

رشد 4 برابری سطح زیر کشت کلزا در استان سمنان

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۳۸۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی استان گفت:طی چهار سال گذشته کل اراضی زیر کشت کلزا در استان سمنان ۲۰۰۰ هکتار بود که این عدد در سال جاری به ۱۹۸۰ هکتار رسیده است.

به گزارش ایلنا، سید حسن میرعماد بیان کرد: در طی چهار سال گذشته کل اراضی زیر کشت کلزا در استان سمنان ۲۰۰۰ هکتار بود که این عدد در سال جاری به ۱۹۸۰ هکتار رسیده است که بازدهی بسیار خوبی را حاصل نموده است و پیش بینی می شود امسال بیش از ۳۰۰۰ تن محصول کلزا در استان تولید شود. 

وی افزود: بیش از ۱۹۱۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو می باشد که پیش بینی می شود بالغ بر ۶۲۵۸۰ تن جو با قیمت ۲۵۰۰ تومان از کشاورزان بصورت تضمینی خریداری شود.‌

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در طی سالهای گذشته بدلیل سن زدگی محصول گندم در غرب استان ، شاهد افت کیفیت  آن بودیم که با اقدامات مناسب انجام شده این مشکل به میزان بسیار زیادی مرتفع شد.
وی ضمن بیان اینکه در سال جاری ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی اختصاص یافته است ادامه داد : در در سالهای اخیر بیش از ۶۰۰ تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است.‌
میرعماد با ذکر این مورد که تعداد کمباین های استان در چهار سال اخیر به دو برابر افزایش یافته است خاطر نشان ساخت: با اقدامات مناسب بانک کشاورزی در ایجاد خط مکانیزاسیون ، تعداد قابل توجهی از ادوات کشاورزی استان مناسب سازی شده است که امیدواریم این روال تداوم داشته و موجب افزایش ضریب مکانیزاسیون استان شود.
سید حسن میرعماد ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون استان تاکنون ۱/۸۶ اسب بخار بوده که هم اینک این عدد به ۲/۰۱ افزایش یافته است. 
وی گفت: در استان سمنان مجموعا ۱۹۸۰۰۰ هکتار اراضی قابل کشت موجود است که به سه صورت باغی ، زراعی و آیش مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن بیان اینکه سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر کاهش محصولات زراعی و افزایش عملکرد می باشد یادآور شد:  از اراضی قابل کشت استان ۶۱۰۰۰ هکتار بصورت باغات ، ۸۸۰۰۰ هکتار بصورت زارعی و ۴۹۰۰۰ هکتار بصورت آیش استفاده می شود. 
وی گفت ۵۰ درصد از کشت محصولات زراعی کشور به گندم اختصاص دارد و اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۶ ، ۲۲ محصول پایش شده کشاورزی شامل ۱۱ محصول زراعی و ۱۱ محصول باغی در الگوی کشت استان قرار گرفته است. 
میرعماد اظهار کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ دو آیتم جدید در حوزه گندم به الگوی کشت استان اضافه شد و در سال زراعی گذشته بیش از ۱۲۰۰۰۰ تن گندم در اراضی استان تولید شد که بیش از ۸۵۰۰۰ تن آن توسط دولت و بصورت تضمینی خریداری گردید و خوشبختانه استان سمنان جزو سه استان کشور است که به میزان سال پیش خرید تضمینی داشته است.‌
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از اول مهر ۹۸ تا نهم اردیبهشت ۹۹ بالغ بر ۱۵۷ میلی متر باران در استان سمنان باریده است که بر اساس الگوهای بلند مدت استان و به نسبت میانگین کشوری بسیار خوب و از نرم بالاتری برخوردار است .
وی بیان کرد: در طی سال گذشته تاکنون بیش از ۱۴ کارگاه آموزشی با موضوعات کاشت ، داشت ، تغذیه و مبارزه با عوامل خسارت زا برای کشاورزان برگزار شده است. 

میرعماد گفت: استان سمنان در تامین کود مورد نیاز اراضی کشاورزی استان  به نسبت سال گذشته از  ۱۵ درصد رشد برخوردار است.‌

وی ضمن توضیح اینکه در استان سمنان ۷۹ کمباین بومی ، ۲۰۷ کمباین مهاجر و ۵۶ دروگر فعال وجود دارد و برای امسال نیز خرید ۴ کمباین در دستور کار است افزود: از مجموع ۳۱۰۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان سمنان ، ۲۱۴۴۰ هکتار آبی و ۱۰۷۵ هکتار دیم می باشد.‌
میر عماد گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۱۷۰۰۰ تن گندم در استان تولید شود که ۹۰۰۰۰ تن آن بصورت تضمینی خریداری گردد.‌
وی ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تامین سوخت کمباین ها و ادوات کشاورزی در زمان برداشت همچون گذشته مساعدت نماید تا با مشکلی مواجه نشویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: از نیروی انتظامی و پلیس راهور انتظار داریم در زمان برداشت محصول برای حمل و نقل کمباین و انتقال محصولات و تردد تراکتور همچون گذشته مساعدت کند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز