خبرگزاری کار ایران

آغاز تخم گذاری پرندگان مهاجر در تالاب یعقوب آباد آبیک

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۳۷۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از آغاز تخم گذاری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب یعقوب آباد آبیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، حسن عباس نژاد گفت: با توجه به بارش‌های فروردین امسال و افزایش آب تالاب یعقوب آباد آبیک، زمینه برای حضور پرندگانی که از سمت جنوب به شمال مهاجرت می‌کنند، مهیا شد و هم اکنون این پرندگان در این منطقه در حال تخم گذاری هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: تالاب یعقوب آباد به‌عنوان مامن گونه‌های مختلف جانوران از جمله پرندگان مهاجر در جنوب شهرستان آبیک محسوب می‌شود و جزء تالاب فصلی آبدار است که از رودخانه‌ها و مسیل‌های زیاران، بهجت آباد، جزمه، شهر آباد مشروب می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پرندگان مهاجر زیادی شامل غاز خاکستری، نوک پهن، فیلوش، کله سبز، خوتکا، چنگر، گیلانشاه، آنقوت، تنجه، درنا، فلامینگو، حواصیل خاکستری، اگرت، خروس کولی، انواع آبچیلک و پرندگان خشکزی شامل هوبره، کوکر شکم سیاه، سنقر خاکستری، سارگپه معمولی در محدوده آبگیری شده مشاهده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به میزان حداقل نیاز آبی سالانه تالاب یعقوب آباد آبیک بر اساس مطالعات دانشگاهی گفت: خوشبختانه با وارد شدن آب از ارتفاعات غربی به محدوده دشتی در یکماه گذشته شاهد آبگیری عرصه‌ی زیادی از تالاب بودیم و جریانی با دبی حدود ۲ متر مکعب بر ثانیه وارد تالاب مذکور می‌شود.

عباس نژاد به ارتفاع آب در بخش‌های مختلف تالاب یعقوب آباد اشاره کرد و گفت: ارتفاع آب در بخش‌های شرقی تالاب به یک متر رسیده و عرصه دو هزار و ۵۲۱ هکتاری از ۱۰ سانتی متر تا یک متر آبگیری شده است.

تالاب یعقوب آباد در منطقه شکار و تیر اندازی آله آباد به وسعت دو هزار و ۵۲۱ هکتار در جنوب شهرستان آبیک و شمال شهرستان بوئین زهرا قرار دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز